پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۹

تجهیزات مدرن تصویربرداری از حیوانات کوچک در بیمارستان‌ها

دستگاه‌های تصویربرداری PET و تصویربرداری اسپکت یکی از شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی در برخی از بیمارستان‌ها کاربردی شده است.
تجهیزات مدرن تصویربرداری از حیوانات کوچک در بیمارستان‌ها
به گزارش توليد ايرانی؛  یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات تصویربرداری پزشکی، موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری PET و سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا (HiReSPECT) شده و توانسته است دو دستگاه تصویربرداری PET به دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز به فروش برساند.

تاکنون ۶ سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا به مراکز مختلف داخل کشور فروخته شده است و ۴ دستگاه PET نیز تحویل مراکز تحقیقاتی شده است. آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله مشتریان این دو دستگاه بوده‌اند.

این شرکت دستگاه دیگری که یک ابزار تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT است را تولید کرده و این دستگاه در بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، شریعتی و شهید صدوقی یزد کاربردی شده است.

دستگاه PET، مانند سایر روش‌های تصویربرداری زیستی می‌تواند برای مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده استفاده شود، ضمن آنکه قادر است سیگنال‌های مولکولی بسیار ریز را در عمق بافت با تفکیک مکانی و کنتراست بالا دنبال کند و از این طریق می‌تواند داده‌های دقیق کمی در مورد گسترش زمانی و مکانی فراهم آورد.

این دستگاه برخلاف تقریبا تمامی PETهای تجاری موجود که نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و به هیچ عنوان قابلیت کار هیبریدی یا حتی در کنار MRI را ندارند، نسبت به میدان‌های مغناطیسی هیچ‌گونه تغییر پاسخی ندارد و قابل استفاده در کنار دستگاه‌های MRI است.

HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با قدرت تفکیک بالا با قابلیت‌های چند منظوره برای تصویربرداری در تحقیقات پیش کلینیکی است، در عین حال برای مقاصدی از جمله تحقیقات دانشگاهی، ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این یک سیستم تصویربرداری تصاویر درون‌تنی سه‌بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می‌کند. تصویربرداری از حیوانات کوچک یک زمینه مطالعاتی نوین است که در شاخه‌های مطالعاتی مختلف بیومدیکال مانند عصب‌شناسی، آنکولوژی، قلب و عروق، ایمونولوژی و زیست‌شناسی کاربرد دارد.

شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از مزایای استفاده از دستگاه اسپکت بهره‌مند شوند که این مهم از طریق تسریع کردن بهبود داروها و نشانگرهای زیستی و بدست آوردن نتایج درون‌تنی قابل اعتمادتر و امکان طراحی مطالعاتی مقرون‌به‌صرفه حاصل می‌شود.
کد مطلب: 21025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *