لزوم کیفی سازی تخم چشم زده ماهی تولید داخل

5 مرداد 1399 ساعت 11:27

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه دو سال اخیر در مسیر استفاده از تخم چشم زده ماهی تولید داخل گام برداشته ایم و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد نیاز از داخل تامین می شود، گفت: در عین حال باید توجه داشت که تخم چشم زده داخلی نیازمند کیفی سازی است.


به گزارش تولید ایرانی؛ عیسی گلشاهی با بیان اینکه تعدادی از کالاهای شیلاتی از ابتدای سال ۱۳۹۹ از زمره کالاهای دریافت کننده ارز دولتی خارج شدند که تخم چشم زده ماهی نیز از آن دسته بود، گفت: صنعت آبزیان به دلیل اینکه بدون یارانه مستقیم دولت در این سال ها فعالیت کرده در مقاطع مختلف نشان داده که می تواند راه مناسب را پیدا کند و خودش را با شرایط بازار تطبیق دهد.

وی ادامه داد: در حقیقت درصدد کاهش هزینه های پرورش دهندگان ماهی هستیم و در همین خصوص برخی افراد در پی راه حلی برای تولید تخم چشم زده و بچه ماهی در داخل کشور هستند. منتها این اقدام نیازمند زمان است.

 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: دولت با توجه به شرایط موجود و لزوم واقعی شدن قیمت ها در مورد حذف ارز 4200تومانی تصمیماتی اتخاذ کرده بود و بخش های مختلف نیز بررسیهای لازم را انجام داده بودند ولی آن چیزی که پیش بینی نشده بود شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضای ماهی و در نهایت کاهش نقدینگی پرورش دهندگان بود.

 بچه ماهی مورد نیاز برای پرورش ماهیان جنوب صد درصد وارداتی است

وی در ادامه تصریح کرد: در بچه ماهی مورد نیاز برای پرورش ماهیان دریایی جنوب صد در صد نیازمند واردات هستیم. البته این واردات به صورت مولد و لارو انجام می شود و انتظار می رود با توجه به ورود مولد، در سال های آتی به تدریج شاهد جایگزینی لارو و بچه ماهی تولید داخل به جای انواع وارداتی باشیم.

گلشاهی در پایان گفت:در تخم ماهی قزل آلا نیز به دلیل کیفیت و اصلاح نژادی که در  کشورهای مبدا صادراتی این اقلام انجام می شود ولی هنوز این اقدام در ایران انجام نشده یا روند آن بسیار کند بوده به سمت واردات حرکت کردیم. زیرا تخم ماهی قزل آلای خارجی از نظر اغلب پرورش دهندگان از نمونه ایرانی آن از نظر اقتصادی به صرفه تر است. اما در همین رابطه نیز در دو سال اخیر در مسیر استفاده از تخم چشم زده داخلی گام برداشته ایم و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد نیاز از داخل تامین می شود. در عین حال باید توجه داشت که تخم چشم زده داخلی نیازمند کیفی سازی است.


کد مطلب: 20926

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/20926/لزوم-کیفی-سازی-تخم-چشم-زده-ماهی-تولید-داخل

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com