پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
۰
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۸

۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور ایجاد شده است.
۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور
به گزارش توليد ايرانی ؛ مسعود منصور در مراسم بهره‌برداری  از ۴۰۴۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار لرستان که امروز دوم مردادماه در دورود صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین منابع خاک است که برای حفظ خاک اقدامات مختلف مانند مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اقدامات بیولوژیکی به نحوی پروژه اجرا شود که علاوه بر اثراتی که در جلوگیری از تخریب خاک دارد اشتغال و تولید را حفظ کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این روش نسبت به سایر روش‌ها اولویت دارد افزود: بسیاری از عرصه‌های کشور ما شیب‌دار هستند که اگر این اراضی به‌صورت دیم کم بازده مورد بهره‌برداری قرار بگیرند علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی توجیح منطقی و مناسب ندارند فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

منصور خاطرنشان کرد: اگر این عرصه‌ها با گونه‌های درختی و گونه‌های دارویی کشت شود فرسایش خاک را کاهش می‌دهد و با تولید و اشتغال به معیشت مردم جامعه روستای و عشایر کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: سود و بازدهی گونه دارویی یا بادام بیشتر از محصولی مانند گندم است که در این اراضی کشت شود و این طرح باعث اثرات مثبت زیست‌محیطی مانند تلطیف هوا و باعث جلوگیری از روان آب و نفوذ آب به عرصه زیرزمینی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: درآمد کشت گونه‌های دارویی و بادام در اراضی شیب‌دار بیش از ده برابر است و با این هدف توسعه باغات در اراضی شیب‌دار پیگیری شده است.

منصور ادامه داد: در سال زراعی ۹۶_۹۷ و ۹۷-۹۸  مجموعاً ۶۱ هزار هکتار تحت این فعالیت قرار گرفت که نتیجه آن بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۳هزار تن افزایش تولید بوده است.

وی اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸_۹۹ نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار به این فعالیت اختصاص پیدا کرد که ۱۴ هزار هکتار آن با گونه‌های درختی و باغی  و ۲۴۰۰ هکتار آن با گونه گیاهان دارویی اجرا شده که نتیجه آن ۵۶۱۰ اشتغال مستقیم و افزایش ۴۸ هزار تن تولید بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: عمده سرمایه‌گذاری ۳۳۷ میلیاردی این طرح را مردم و جوامع محلی با طرح‌های خود اجرایی انجام داده‌اند.

منصور خاطرنشان کرد: مقرر است تا پایان دولت ۶۰ هزار هکتار دیگر به این رقم اضافه شود تا عملاً ۲۰ هزار هکتار از تعهدی که در بودجه پیش‌بینی‌شده بود بیشتر شود.
کد مطلب: 20888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *