پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۲

رایزنی جدید برای ترخیص کالا

بعد از مصوبه اخیر دولت در رابطه با تسهیل فرایند ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک و بنادر، به تازگی گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت بر عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی تاکید کرده است.
رایزنی جدید برای ترخیص کالا
به گزارش توليد ايرانی؛ آنطور که مسئولان گمرک ایران می گویند در حال حاضر حداقل شش میلیارد دلار کالاهای اساسی و تولیدی در گمرکات وجود دارد که ۳.۵ تا چهار میلیون تن آن کالاهای اساسی است که به دلایل مختلف ترخیص آنها با موانعی مواجه و رسوب کرده است.

اخیرا طی گزارشی که از سوی گمرک در این رابطه به ریاست جمهوری ارائه و موانع و راهکارهای لازم برای تسهیل خروج کالا مطرح شد، وی نیز موافقت هایی در این رابطه داشت که به ویژه مسایل مربوط به تخصیص ارز را تا حدودی حل و فصل می کند؛   براساس مصوبه جدید دولت امکان ترخیص درصدی از کالاهای گروه یک و دو که در صف ترخیص ارز بانکی قرار بگیرند و مشکل مالکیت نداشته باشند فراهم شده است.

اما به تازگی طی مکاتبه ای که ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- با مدرس خیابانی- سرپرست وزارت صمت- داشته موضوع تمدید سفارش کالاها و زمابنر بودن آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی اعلام کرده که با توجه به اینکه ترخیص اقلام مشمول گروه یکم کالایی مشمول اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مختلف بوده و سازمانهای متولی صدور مجوزهای قانونی، در هنگام بررسی موضوع جهت صدور مجوزهای مربوطه، ثبت سفارش معتبر از نظر زمانی مطالبه می‌کنند،   این امر تسهیلات ارائه شده در این زمینه را تحت الشعاع قرار می دهد، از این رو  ثبت‌سفارش معتبر از نظر زمانی برای گروه کالایی اولویت اول الزامی نیست.

بر این اساس گمرک از وزارت صمت خواسته تا در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و حتی مواد اولیه واحدهای تولیدی و جلوگیری از بروکراسی زاید اداری و ایستایی های بوجود آمده در صورت صلاحدید، با موضوع عذم نیاز به تمدید ثبت سفارش در گروه کالایی مورد نظر مورفقت شود.

گفتنی است که براساس ضوابط و مقررات مواد اولیه تولید و واسطه ای و ماشین آلات به صورت درصدی ترخیص می شدند، اما در مصوبه اخیر دولت برای تسهیل ترخیص کالا پیش‌بینی شده که با تفویض اختیار شرایط آنها تسهیل شود.
کد مطلب: 20876
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *