دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۸

دانش انحصاری تولید بذر در جهان

کمیته مشترکی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل مسیر تولید بذر هیبرید شکل گرفته است، که میخواهند تا سه سال آینده ۲۰ درصد بذرهیبرید در داخل کشور تولید شود.
دانش انحصاری تولید بذر در جهان
به گزارش توليد ايرانی؛   از ابتدای سال کمیته مشترکی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل مسیر تولید بذر هیبرید شکل گرفته است، این اقدام برای تامین بذر اصلاح شده است،‌در حالی است که کشور در تامین بذر سبزی و صیفی تا 90 درصد وابسته است.

بذر هیبریدی که اشاره به بذر F1 دارد، به طور مستقیم از پیوند دو والد که از لحاظ ژنتیکی کاملا از هم متمایز هستند ایجاد می شود و در نهایت به بذری تبدیل می شود که دارای ویژگی های هر دو والد خواهد بود. با توجه به این که واژه هیبرید(Hybrid) اشاره به نیروی هیبریدی هم دارد، بنابراین می توان گفت بذرهای هیبریدی همانطور که از اسمشان نیز مشخص است نسبت به والدین خود برتری کامل دارند چرا که ترکیبی از صفات کیفی و مفید هر دو والد هستند.

به این ترتیب چنانچه کشاورزان برای عملیات کاشت از بذر استفاده می کنند بهترین گزینه برای آنها بذرهای اصلاح شده است. چرا که بذر ترکیبی هیبریدی منجر به تولید درختان و یا گیاهانی خواهد شد که علاوه بر پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت ها و بیماری ها، دارای میوه ها و محصولات درشت تر و مرغوب تری خواهند بود و حتی در آخر منجر به تسهیل فرآیند برداشت این محصولات نیز می شود.

«دانش بذر هیبرید در جهان تقریبا انحصاری است و کشورهای دارنده حاضر نیستند بذرهای هیبرید را دراختیار کشورهای دیگر قرار بدهند تا اینکه تا آخر وارد کننده بمانند.»

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی با اشاره به تشکیل کمیته سه جانبه برای تولید داخلی بذر هیبرید، پیش بینی کرد: با برنامه‌های در نظر گرفته شده ظرف سه سال آینده ۲۰ درصد این بذر در داخل کشور تولید شود.

کامبیز بازرگان اظهار داشت: «اعطای وام کم بهره، حمایت‌های آموزشی و پاسخگویی به سایر نیاز‌های شرکت‌هایی که وارد تولید بذر هیبرید می‌شوند از وظایف این کمیته است تا با حمایت از تولید داخلی بتوانیم از وابستگی به واردات بذر بکاهیم.»

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد: «در حال حاضر به ۱۸ شرکت مجوز ورود به تولید بذر هیبربد داده شده است.»

در تولید کشاورزی بذر مهمترین بخش است وبذر کیفی و اصلاح شده می‌تواند تولید محصول کشاورزی را چند برابر کند، استفاده از این نوع بذور می‌تواند گیاه را در برابر بیماری و تنش‌های محیطی مقاوم سازد و از این طریق ضمن افزایش تولید، هزینه‌های سموم را به حداقل می‌رساند.

طبق گزارش فائو امنیت غذایی آینده بدون دانش تحقیقات کشاورزی امکانپذیر نیست که مهترین بخش این تحقیق روی بذر است.ایران در تولید بذور غلات وضعیت خوبی ندارد اما در تامین بذر سبزی و صیفی بیش از 90 درصد وابسته است.
 
کد مطلب: 20254
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *