شریک ناکارآمدی صمت و رفاه و مدعی پیگیری مطالبات اقتصادی مردم

28 ارديبهشت 1399 ساعت 11:52

مشاور وزیر پیشین صمت (شریعتمداری) و رئیس سازمان برنامه و بودجه در پوشش «استاد دانشگاه» و «فعال سیاسی» می‌گوید اصلاح‌طلبان مطالبات اقتصادی مردم را پیگیری کنند.


تولیدایرانی: روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:
فیاض زاهد در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ضمن ادعای اینکه «دولت با شرایط امروز نمره قابل قبولی می‌گیرد»، می‌افزاید: واقعیت این است مشکل ما در اداره دولت مشکل ساختاری است. ما از این چندگانگی باید فاصله بگیریم و ناچار از این امر هستیم. اکنون درآمدهای نفتی به صفر رسیده و مطالبات مالیاتی به دلیل کاهش سهم اقتصاد به شدت پایین می‌آید، به حجم نیروی بیکار به دلیل بحران کرونا افزوده خواهد شد، کارگاه‌ها و محیط‌های کسب و کار تعطیل خواهند شد. اگر به اینها بدشانسی‌ ما را در رای‌آوری مجدد این رئیس‌جمهور دیوانه و بی‌خرد آمریکا اضافه کنیم بدین معنی است که او سطح فشارها را افزایش خواهد داد، چرا که نگران انتخاب مجدد خود نیست. پس لازم است که این چندپارچگی سیاسی یکدست شده و جزایر مستقل اقتصادی را یک کاسه کنیم. اکنون دولت با رای مردم روی کار می‌آید اما بر بخش وسیعی از نهادهای اقتصادی تسلطی ندارد. بسیاری از موسسات خاص مالیات پرداخت نمی‌کنند. وقتی در سطح مدیران ارشد کشور یک‌دستی و یکپارچگی ایجاد شود، دیگر نمی‌توان از کنار این واقعیت گذر کرد.

وی همچنین گفته است: امروز  فاصله دهک‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و از ۱۰ دهک‌ جامعه به نظر می‌آید که ۷ دهک‌ جامعه نزدیک خط فقر هستند. دهک‌ هشتم نیز بسیار به آنها نزدیک است و شاید فقط یک دهک در ایران وجود دارد که می‌تواند سطح زندگی مناسبی را تامین کند به این معنی که اگر تا پیش از این طبقه متوسط با فاصله معناداری با لایه‌های پایینی و بالایی داشتیم، اکنون این طبقه به طبقه پایین چسبیده و طبقه عالیه عدد بسیار اندکی را در ساخت طبقات اجتماعی در ایران شکل می‌دهد. پس وقتی به این لگاریتم نگاه می‌کنیم نزدیک ۶۷ درصد مطالبات جامعه معیشتی و اقتصادی است.

این اظهارات در پوشش استاد دانشگاه و فعال اصلاح‌طلب در حالی است که نامبرده مشاور وزیر پیشین صمت (محمد شریعتمداری)، و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و در واقع در بخشی از ناکارآمدهای موجود اقتصادی نقش دارد. او همچنین در فتنه ۸۸ بازداشت شد. اما در عین حال با حضور در ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۲، توانست به عرصه سیاست برگردد و در کنار برخی مدیران جا خوش کند. او در اسفند ۹۷ به عنوان یکی از گزینه‌های سخنگویی دولت مطرح بود و جالب اینکه تحصیلات فیاض زاهد، تاریخ است. به این وصف معلوم نیست وی در کنار مدیران ارشد اقتصادی دولت چه نقشی ایفا می‌کند؟! او اکنون مشاور وزیر رفاه در امور بین‌الملل است و ضمنا در وزارت صمت نیز تردد دارد؛ چنانکه در جریان سفر سال گذشته وزیر صمت به پاکستان در هیئت همراه حضور داشت. این فعال فتنه همچنین در برخی جلسات کمیته حزب سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد هم شرکت داشته است.


کد مطلب: 19731

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/19731/شریک-ناکارآمدی-صمت-رفاه-مدعی-پیگیری-مطالبات-اقتصادی-مردم

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com