جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۹

مغایرت تشکیل وزارت بازرگانی با «جهش تولید»

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تلاش چند باره برای تصویب تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی با یک مدیریت یکپارچه نتوانسته است این تعادل را در بازار ایجاد کند طبیعی است که با تفکیک این دو وزارت خانه، ایجاد تعادل سخت تر هم می شود.
مغایرت تشکیل وزارت بازرگانی با «جهش تولید»
توليد ايرانی: طرح تشکیل وزارت بازرگانی بعد از بازگشت از شورای نگهبان دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفته است و دولت آخرین تلاش های خود را برای تشکیل این وزارت خانه به کار بسته است.

مهر ماه گذشته بعد از چندین بار رد شدن لایحه دولت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی، طرح تشکیل این وزارت خانه مجددا توسط نمایندگان مطرح و با پیگیری های مستمر معاون پارلمانی رئیس جمهور تصویب شد اما در نهایت شورای نگهبان به خاطر مغایرت این طرح با اصول 85 و 133 قانون اساسی آن را رد کرد. اصل 85 قانون اساسی به ایجاد بار مالی و مشخص نبودن منابع آن برای دولت حکایت دارد.

در حالی که کمتر از چند هفته به پایان عمر مجلس دهم زمان باقی مانده است اما یکباره بررسی مجدد این طرح شائبه های زیادی به وجود آورده است.

در همین راستا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  اظهار داشت: برای رسیدگی به امور واردات و صادرات نیازمند وزارت خانه جدیدی نیستیم و معتقد هستم همان وزارت خانه ای که متولی تولید است، باید مسئولیت صادرات و واردات را نیز بر عهده بگیرد تا کمتر شاهد نا به سامانی در وضعیت بازار باشیم.

وی با تأکید بر لزوم توازن در تولید و واردات اظهار داشت: با تشگیل وزارت بازرگانی، وزارت‌خانه‌ای مسئولیت تولید، وزارت‌خانه دیگری هم مسئولیت واردات و بخش دیگری هم مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد که این چندگانگی باعث به هم ریختن بیشتر بازار در شرایط فعلی می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تلاش چند باره برای تصویب تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی با یک مدیریت یکپارچه نتوانسته است این تعادل را در بازار ایجاد کند طبیعی است که با تفکیک این دو وزارت خانه، ایجاد تعادل سخت تر هم می شود.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: سال گذشته بخش بازرگانی از وزارت جهادکشاورزی جدا شده و به وزارت صمت واگذار شد در همین راستا در یک سال گذشته شاهد مشکلات زیادی بودیم که از جمله آنها می توان به دفن جوجه های یک روزه به خاطر مهیا نشدن شرایط صادرات و یا گرانی های دوره ای و کمبودهایی است که در بازار به وجود آمده است.

وی همچنین گفت: آثار نامناسب تفکیک بخش بازرگانی از وزارت کشاورزی در یک سال گذشته بسیار زیاد بود در بسیاری از موارد شاهد بودیم محصولات کشاورزی کشاورزان روی دست آنها ماند و خراب شد در همین راستا آنها علاقه ای به کشت مجدد ندارد و در طولانی مدت امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص رویکرد وزارت بازرگانی در سال های گذشته نیز عنوان کرد: وزارت بازرگانی در سال هایی که وجود داشت با رویکرد وارداتی کار می کرده است؛ در شرایطی که رهبر انقلاب نام سال را جهش تولید عنوان کرده اند، تشکیل این وزارت خانه می تواند مسیر واردات را تسهیل کرده و در همین راستا دوباره تولید از رونق افتاده و شعار سال محقق نشود.
 
کد مطلب: 19638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *