شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
۰
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۱

راه‌اندازی واحد تولید "ادورانت" در پالایشگاه پارس جنوبی

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت از واگذاری دانش فنی دانش فنی تولید "جاذب کربنی" و "کربن نانو تیوب به صنعت خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت تولید واحد "ادورانت" برای تشخیص نشتی گاز در خطوط انتقال کاربرد دارد به این پردیس واگذار شد؛ چراکه این ماده در گذشته وارداتی بوده و با کسب این دانش فنی، یک واحد با ظرفیت ۸۰۰ تن تولید ادوانت در پالایشگاه اول پارس جنوبی راه اندازی کردیم.
راه‌اندازی واحد تولید "ادورانت" در پالایشگاه پارس جنوبی
به گزارش توليد ايرانی، اکبر زمانیان با بیان اینکه در سال ۹۸ مجموعا ۶۹ پرپوزال به ارزش حدود ۱۴۳ میلیارد تومان از سوی پردیس پایین دستی به صنعت ارایه شد، افزود: بر اساس ارزیابی‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان (۳۶ میلیارد تومان به اضافه ۸.۳ میلیون یورو) در سال ۹۸ قرارداد با صنعت منعقد کردیم که نسبت به سال ۹۷، این میزان ۷۴۰ درصد افزایش یافته است.
وی یکی از اقدامات مهم در پردیس پایین دستی را پیگیری فناوری­‌های به مرحله بلوغ رسیده عنوان کرد و یادآور شد: این گونه فناوری‌­ها تست‌­های آزمایشگاهی و پایلوتی خود را پشت سرگذاشته و آماده تجاری سازی و تولید انبوه هستند که در سال ۹۸ این فناوری‌­ها شامل ۵ دانش فنی می‌شود.
به گفته وی "دانش فنی ماده دمولسیفایر"، "کاتالیست مرکاپتان‌زدایی از کاندنسیت"، "افزایه‌های سیمان سبک میکروبلاک"، "تولید و بومی سازی روغن سنتزی برای کمپرسورهای هوا" و "کاتالیست GHD" از جمله فناوری‌های به بلوغ رسیده پردیس پایین دستی است که در سال ۹۸ جهت تجاری‌سازی و تولید انبوه با بخش خصوصی و تولید کننده‌های داخلی قرار داد امضاء شده است.
زمانیان ادامه داد: پژوهشگاه با همکاری که با پالایشگاه گاز ایلام داشت، زمینه واگذاری دانش فنی واحد تصفیه گاز و پسماند را فراهم کرد ضمن آنکه دانش فنی و طراحی واحد بازیافت گوگرد به پتروشیمی ایلام واگذار شد.
وی طراحی، ساخت و راه اندازی واحد DMC را در سال ۹۹ از اقدامات این مجموعه برشمرد و گفت: این واحد تحت لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت است که در فاز دوم و سوم پالایشگاه پارس جنوبی در حال اجرا است و در نیمه اول سال ۹۹ نصب و پیش راه اندازی آن به اتمام خواهد رسید. این واحد قرار است ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را تصفیه کند.
زمانیان به راه اندازی واحد مرکاپتان زدایی پالایشگاه گاز "بیدبلند" اشاره کرد و با بیان اینکه این واحد با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و در بهار امسال با حضور پژوهشگاه به عنوان صاحب دانش فنی راه اندازی خواهد شد،  یادآور شد: تولید کاتالیست RCD از دیگر اقدامات این پردیس است. این کاتالیست به صورت سالیانه حدود ۱۵۰۰ تن در پالایشگاه اراک مورد مصرف قرار می‌­گیرد و در حال حاضر از خارج کشور وارد می‌­شود ولی پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت شرکت پالایش و پخش در سال‌های گذشته توانست به دانش فنی آن دست یابد و هم اکنون این کاتالیست توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان به مرحله تجاری سازی رسیده است.
رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به افزایش ظرفیت تولید واحد ادورانت، خاطر نشان کرد: ادورانت ماده‌ای است که در انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌­گیرد و نشتی گاز را مشخص می­‌کندو این ماده تاکنون وارداتی بوده ولی پژوهشگاه صنعت نفت یک واحد با ظرفیت ۸۰۰ تن تولید ادوانت را در پالایشگاه اول پارس جنوبی طراحی و راه اندازی کرد.
وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت این واحد از ۸۰۰ تن در سال به ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از سوی شرکت ملی گاز ایران به این پژوهشگاه واگذار شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن تولید "کک سوزنی" یکی از مهمترین فعالیت‌­های این پردیس و قرار است تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس آغاز شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده درصدد هستیم که تا ابتدای دی ماه سال جاری بسته طراحی این پالایشگاه که شامل ۱۲ واحد فرآیندی است تکمیل شود که صرفا یکی از این واحدها کک اسفنجی است.
زمانیان به تولید و برنامه ریزی دو محصول فناورانه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: قرار است دانش فنی تولید "جاذب کربنی" و "کربن نانو تیوب" که قبلا مراحل توسعه و تکمیل دانش فنی را طی کرده است ،  به صنعت واگذار شود؛ بر همین اساس مراحل شناسایی شرکت‌­های صاحب صلاحیت از سوی معاونت فناوری پژوهشگاه صنعت نفت انجام و تا اواخر اردیبهشت ماه مراحل واگذاری دانش فنی به شرکت مورد نظر انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در انستیتو فرآورش گاز و سایر پژوهشکده‌­های این پردیس چندین محصول فناورانه تولید شده است، افزود: این محصولات فناورانه شامل "جاذب کربنی سیکل آمین"، "سیلیکاژل" و "روش آنالیز مبتنی بر فناوری IMS " می‌شود که پس از انجام فرآیند تست میدانی و صحه گذاری دانش فنیصورت، به مرحله تجاری سازی نزدیک خواهند شد.
 
کد مطلب: 19570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *