سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۳

تسنیم گزارش می‌دهد؛ سالی پرآب برای کشاورزی شمال

گروه استان‌ها ــ با توجه به آغاز فصل کشاورزی در مازندران و آبگیری ۹۵درصد آب‌بندان‌های استان، سالی پرآب برای بخش کشاورزی و کشاورزان مازندران متصور شده است.
تسنیم گزارش می‌دهد؛ سالی پرآب برای کشاورزی شمال
به گزارش  توليد ايرانی به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، مازندران یکی از استان‌های پربارش و پرآب کشور است. میانگین بارندگی سالانه در این استان از متوسط سالانه بالاتر بوده و 200 روز از 365 روز سال در این استان باران می‌بارد.
مازندران که دارای اقلیمی گرم و خشک و سرد و مرطوب است همواره در ایام چهار فصل سال بارش نزولات آسمانی در آن نازل می‌شود به‌گونه‌ای که در فصل تابستان در ارتفاعات آن شاهد بارش برف و در مناطق دشت شاهد تابش نور آفتاب خداوندی هستیم.
با توجه به اینکه میانگین بارندگی در سال‌های اخیر در مازندران کم بوده ولی در فصل آبی جدید که از مهرماه 98 آغاز شده تا پایان اسفند 98 بارش‌ها در مازندران در حد نرمال بوده اگرچه ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی با درصد کاهشی نیز مواجه بوده است.
بر اساس اعلام مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، حدود 700 میلیون مترمکعب آب پشت تأسیسات مخازن آبی استان مازندران ذخیره شده است.
وی با اشاره به بارندگی 508میلی‌متری در نیمه اول سال آبی جاری در مازندران اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته حدود 46 درصد و در مقایسه با دوره شاخص درازمدت پنجاه‌ساله حدود 31 درصد افزایش بارندگی داشتیم.
ابراهیم یخکشی بیان کرد: این مهم سبب شد شاهد آبدهی مناسب رودخانه‌ها در سال جاری باشیم و آبدهی هفت رودخانه مهم استان در مقایسه با سال گذشته حدود 66 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی تراز سفره آب زیرزمینی استان نسبت به شاخص درازمدت را 26 سانتی‌متر کمتر اعلام کرد و گفت: این کاهش معادل 25 میلیون مترمکعب کسری مخزن است.
یخکشی افزود: وضعیت آبگیری سدهای استان بدون احتساب سد گلورد که مراحل آبگیری اولیه را از سال گذشته طی می‌کند به‌میزان  96 درصد است که این رقم با احتساب 11 میلیون مترمکعب حجم فعلی سد گلورد به رقم 325 میلیون مترمکعب می‌رسد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 30 میلیون مترمکعب ذخیره آب بیشتری داریم، ضمن آن که در سال جاری نیروگاه‌های برقابی ما زودتر از سال گذشته وارد مدار بهره‌برداری شدند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، حجم فعلی آب‌بندان‌های استان را بالغ بر 350 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بیش از 95 درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.
رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای مازندران تأکید کرد: گرچه شرایط آبی خوبی در شروع فصل زراعی داریم اما این حجم ذخیره با توجه به نیاز آبی استان در بخش کشاورزی و شرب کافی نیست و نیازمند همراهی مردم در امر مدیریت منابع آب به‌ویژه تقسیم و توزیع آب هستیم. امیدواریم با استفاده بهینه از آب ذخیره‌شده و آب بهنگام رودخانه‌ها فصل زراعی خوبی را پشت‌سر بگذاریم.
کد مطلب: 19141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *