پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۲

تجارت ایران و اوراسیا به ۱.۴ میلیارد دلار رسید

سخنگوی گمرک ایران گفت: تجارت خارجی کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بعد از اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی از پنجم آبان، در مدت پنج ماه به بیش از ۱.۴ میلیارد دلار رسید.
تجارت ایران و اوراسیا به ۱.۴ میلیارد دلار رسید
به گزارش توليد ايرانی، سید روح‌الله لطیفی اظهار داشت: طی پنج ماه گذشته و به عبارت بهتر از تاریخ پنجم آبان سال ۹۸ تا ۶ فروردین ماه سال جاری، میزان تجارت خارجی ایران و اوراسیا به یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۶۵ دلار رسیده است؛ از این مقدار ۶۷ درصد سهم واردات و ۳۳ درصد نیز سهم صادرات بوده است.
وی افزود: سرجمع صادرات ایران به اوراسیا از حیث وزنی یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۷۹ تن و ارزش این مقدار نیز برابر است با ۴۸۹ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۵۵ دلار. همچنین سرجمع واردات کشور از اوراسیا از حیث وزنی ۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۲۸ تن بوده است که ارزش این حجم کالا ۹۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۱۰ دلار است.
لطیفی در خصوص میزان صادرات و واردات کالاها بر اساس توافقنامه فی‌مابین توضیح داد: با توجه به توافقنامه تجاری ایران و اوراسیا در آبان ماه سال ۹۸ و نیز اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن تعرفه‌های ترجیحی، حجم صادرات ترجیحی کشور به مجموعه اوراسیا به مقدار ۱۲۳ هزار و۹۶۰ تن و به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۲۹ دلار است. ضمن آنکه حجم واردات کشور در این مدت زمان به مقدار ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۸۵۹ و به ارزش ۷۴۹ میلیون و۸۱۶ هزار و ۲۰۵ دلار است.
سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد عمده صادراتی به اوراسیا گفت: بزرگترین مقصد صادرات ایران به اوراسیا، کشور فدراسیون روسیه با حجم بیش از ۴۸۱ هزار و ۶۶۸ تن و به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۰۲ دلار که این میزان بیش از ۵۰ درصد از کل ارزش صادرات ایران به اوراسیا را شامل می‌شود. پس از روسیه، ارمنستان با بیش از ۲۴.۶ درصد و قزاقستان با ۱۶ درصد بیشترین صادرات ایران به مجموعه اوراسیا را محسوب می‌شود.
لطیفی در خصوص مبدا نخست واردات از اوراسیا گفت: بیشترین واردات کالا از کشور فدراسیون روسیه بوده است. حجم واردات کشور از روسیه در پنج ماهه اخیر از حیث وزنی بیش از ۲ میلیون و ۷ هزار و ۹۸۱ تن و به ارزش ۷۱۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۹۹ دلار است که این میزان بیش از ۷۱.۴ درصد کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا را شامل می‌شود. پس از روسیه، کشورهای قزاقستان با ۲۴.۹ درصد و بلاروس با ۲.۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی کشورمان به اوراسیا توضیح داد: کالاهای اصلی صادراتی ایران به اوراسیا شامل سیب تازه، پسته تازه و خشک، گاز طبیعی مایع شده، کیوی تازه، خیار و خیارشور است همچنین کالاهای ترجیحی صادراتی ایران به این کشورها شامل کیوی تازه، پسته تازه و با پوست، انگور خشک شده، کاهو، گل کلم و کلم بروکلی است.
وی در خصوص کالاهای وارداتی از اوراسیا گفت: کالاهای اصلی وارداتی از اوراسیا شامل، جو به استثنای بذر، ذرت دامی، روغن دانه آفتاب گردان و گوشت و شقه بره است. ضمن آنکه کالاهای ترجیحی وارداتی ایران شامل جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، گوشت و لاشه بره و کاغذ روزنامه است.
لطیفی تصریح کرد: در میان ۲۰ قلم اصلی صادرات ترجیحی ایران به اوراسیا، به ترتیب پسته بیش از ۴۶ درصد، کیوی با ۲۷ درصد و انگور خشک با ۱۰ درصد بیشترین سهم صادراتی را شامل شده است. همچنین در ۲۰ قلم نخست واردات ترجیحی کشور از مجموعه کشورهای اوراسیا، به ترتیب جو ۴۵ درصد، ذرت دامی با ۲۶ درصد و روغن دانه آفتابگردان با ۱۷ درصد سهم اصلی واردات ترجیحی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
گفتنی است؛ پنج کشور فدراسیون روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان شرکای اقتصادی و تجاری ایران با اوراسیا هستند.
کد مطلب: 19068
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *