شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۶

سرمایه‌گذاری در بازارهای تشنه منطقه؛ نسخه نجات‌بخش اقتصاد در «پساکرونا»

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در سال های گذشته به خاطر دور شدن از مشکلات تحریمی، کشور به سمت تولید پیش رفته است و از همین جهت تمرین تبدیل فرصت به تهدید در اقتصاد کشور چندین سال است صورت گرفته است.
سرمایه‌گذاری در بازارهای تشنه منطقه؛ نسخه نجات‌بخش اقتصاد در «پساکرونا»
به گزارش توليد ايرانی، با ورود کرونا به کشورهای مختلف، اولین حوزه ای که بعد از سلامت این کشورها درگیر شده است بخش اقتصادی بوده و تقویت اقتصاد و سرمایه گذاری پس از گسترش ویروس کرونا یکی از اصول همه کشورهای درگیر با کرونا تبدیل شده است.
گسترش سریع ویروس کرونا از شهر ووهان چین به ده‌ها کشور باعث ترس و وحشت گسترده جهانی و همچنین کاهش شاخص بازار سهام در دنیا شد، اما تقویت و به راه انداختن به موقع موتور تجارت و اقتصاد در شرایط پساکرونا می تواند همه تهدیدهای ناشی از کرونا را به فرصت تبدیل کند.
در همین راستا حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گغتگو با توليد ايرانی، در خصوص شرایط اقتصادی کشور بعد از خروج کرونا و روش‌های بهبود این شرایط اظهارداشت: کشور ما به دلیل وجود تحریم های ظالمانه ای که چندین سال است علیه ایران وجود دارد شرایط اقتصادی خاصی دارد که ما را از همه کشورهای دنیا مجزا کرده است.
وی در ادامه افزود: تمرین‌هایی پیش از کرونا برای اقتصاد کشور وجود داشته به طوری که ایران پیش از این هم تلاش‌هایی برای تبدیل تهدیدات تحریم به فرصت انجام داده است از همین رو تبدیل تهدید کرونا به فرصت نیز برای اقتصاد ما کار سختی نخواهد بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تولید در کشور عنوان کرد: در سال های گذشته به خاطر دور شدن از مشکلات تحریمی، کشور به سمت تولید پیش رفته است و از همین جهت تمرین تبدیل فرصت به تهدید در اقتصاد کشور چندین سال است صورت گرفته است.
حاجی دلیگانی با اشاره به رعایت ملزومات اقتصادی برای عبور از شرایط اقتصادی پساکرونا همچنین گفت: جهش در تولید بهترین شیوه برای اداره اقتصاد کشور و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است؛ عدم صادرات نفت خام و صادرات فرآورده های نفتی و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی با توجه به بازارهای تشنه اطراف کشور می تواند نسخه نجات بخش اقتصاد در شرایط پساکرونا باشد.
وی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان در شرایط پساکرونا همچنین گفت: برنامه حمایت ویژه از اصناف و تولیدکنندگان تا حدودی تدوین شده اما اجرایی شدن آن مستلزم بازگشایی مجلس است تا از این طریق بتوانیم در حوزه قانون گذاری و نظارتی این بسته ها را دنبال کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ظرفیت های تولیدی در کشور بالاست عنوان کرد: اگر دولت بتواند قوانین موجود در حوزه تولید را به نحو احسن اجرا کند، می توان انتظار داشت تولید به روش های مختلف در کشور پیگیری و به نتیجه برسد و با افزایش تولید صادرات غیر نفتی هم افزایش پیدا می کند.
حاجی دلیگانی ضمن تشریح جزئیات برنامه حمایتی مجلس از اقتصاد در شرایط پساکرونا همچنین گفت: یکی از نیازهای بخش های تولیدی در شرایط پساکرونا، نقدینگی برای سرمایه در گردش است به طوری که منابع بانکها به جای رفتن به سمت سفته بازی و ... به سمت بنگاه های تولیدی کشیده شود.
وی با تأکید بر لزوم اصلاح برخی از قوانین برای برداشته شدن موانع تولید در کشور همچنین گفت: روشهایی در نظر گرفته شده است که سرمایه‌های خرد در جریانی که دست بخشی از جامعه است به سمت بخش های تولیدی کشیده شود به طوری که امنیت کافی برای اصل سرمایه و سود آن فراهم شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: اگر برنامه های در نظر گرفته شده به خوبی اجرا شود، بسیاری از سرمایه های خرد کشور به سمت تولید حرکت کرده و سودآوری زیادی هم متوجه این سرمایه ها خواهد بود؛ بازگشت اقتصاد به شرایط عادی در شرایط پساکرونا باید در کمترین زمان انجام گرفته و سرعت مهم است.
کد مطلب: 18957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *