نرخ تورم سال آینده به کدام سو می‌رود؟

28 اسفند 1398 ساعت 12:08

مرکز آمار از پیش بینی نرخ تورم سال ۹۸ و تورم نقطه ای سه ماه اول سال ۹۹ گزارش تهیه کرده است.


به گزارش تولید ایرانی،  برای پیش بینی نرخ تورم ابتدا باید سناریوهای مختلف را معرفی نموده و بر اساس آن نرخ تورم را پیش بینی کرد. در این گزارش پیش بینی نرخ تورم با استفاده از چهار سناریو انجام می شود.
سناریو اول: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال ۱۳۹۷ و سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ است. با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۷ با تورم بالایی مواجه بودیم این سناریو می تواند به عنوان حالتی بدبینانه در نظر گرفته شود.
سناریو دوم: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال ۱۳۹۶ و سه ماه ابتدایی ۱۳۹۷ است و چون در این بازه با ثبات نسبی در نرخ تورم مواجه بودیم این سناریو حالتی خوشبینانه دارد.
سناریو سوم: میانگین این دو حالت است.
سناریو چهارم: میتوان از رابطه نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده استفاده نمود. با توجه به اینکه شاخص قیمت تولیدکننده بر اساس قیمت تمام شده کالاهای تولیدشده محاسبه می شود انتظار می رود تغییرات قیمت این بخش با یک وقفه ی زمانی به تورم مصرف کننده منتقل شود. بر این اساس سناریو چهارم تغییرات نرخ تورم ماهانه مصرف کننده، تغییرات نرخ تورم ماهانه سه ماه قبل تولیدکننده است. با توجه به اینکه نرخ تورم تولیدکننده فقط تا آذر ماه تهیه شده بنابراین پیش بینی بر اساس این سناریو فقط برای اسفند ۱۳۹۸ انجام شده است.
بر اساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است روند نزولی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در خرداد ۱۳۹۹ به ۲۷.۹ درصد می رسد. اما روند نزولی نرخ تورم نقطه ای در اردیبهشت ۱۳۹۹ در عدد ۲۰.۹ درصد متوقف شده و در خرداد ماه همین سال با افزایش ۰.۸ درصدی به ۲۱.۷ درصد می رسد.

طبق جدول، در سناریو اول تا چهارم که روند کاهش دارد تورم سالانه امسال به ترتیب ۳۵.۱ درصد، ۳۴.۷ درصد، ۳۴.۹ درصد، ۳۴.۷ درصد می شود.


کد مطلب: 18768

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/18768/نرخ-تورم-سال-آینده-کدام-سو-می-رود

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com