جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۰

قیمت سبد نفتی اوپک به کمترین رقم سال 2020 نزدیک شد

پس از نشست اوپک پلاس و از هم پاشیده شدن توافق سه ساله ریاض و مسکو، قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت سقوط کرد، قیمت سبد نفتی اوپک نیز به 51.74 دلار رسید که با کمترین قیمت آن در سال 2020 فاصله چندانی ندارد.
قیمت سبد نفتی اوپک به کمترین رقم سال 2020 نزدیک شد
توليد ايرانی:سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه (۱۵ اسفند) با ۲۵ سنت کاهش ۵۱.۷۴ دلار فروخته شده است.
سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه (۱۴ اسفند) ماه برابر با ۴ مارس، ۵۱.۹۹ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

*رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2020
رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک، جمعه ۹ اسفند ماه شکسته شده و هر بشکه سبد نفتی این نوع نفت به ۵۰.۱۶ دلار رسیده بود.
قیمت نفت در جهان در همین روز برای ششمین روز متوالی به کمترین میزان در بیش از یک سال گذشته کاهش یافته بود.سبد نفتی اوپک سال گذشته میلادی را با کمترین قیمت همان سال برابر با ۵۲.۱۴ دلار آغاز کرده بود؛ به این ترتیب، آخرین قیمت سبد نفتی اوپک، کمترین رقم در یک سال و دو ماه گذشته به شمار می‌رود.این کاهش ناشی از هشدار ترامپ به مردم آمریکا در مورد ویروس کرونا، آشفتگی بازارهای بورس و غیره بود.امیدی که در بازارهای جهانی برای اقدام اوپک پلاس به منظور کاهش بیشتر تولید ایجاد شده، قیمت نفت افزایش یافته بود.

* شکست توافق روسیه و عربستان
پس از نشست اوپک پلاس با روسیه در روز پنج شنبه و جمعه گذشته و عدم موافقت مسکو برای کاهش بیشتر تولید، قیمت نفت دوباره کاهش پیدا کرد.
روسیه اعلام کرد که با کاهش بیشتر موافق نیست، اما با تمدید این توافق مشکلی ندارد.
به این ترتیب، توافق سه ساله اوپک با تولیدکنندگان دیگر نفت از هم پاشید و هر کدام از این کشورها اجازه دارند از ابتدای ماه آوریل هراندازه که می‌خواهند تولید داشته باشند.

*سقوط قیمت نفت
نتایج نشست اوپک در روزهای پنج شنبه و جمعه کافی بود که قیمت نفت خام در آمریکا به شدت سقوط کند. قیمت نفت روز پنج شنبه ۴ درصد افت کرد.قیمت این کالای اساسی در روز جمعه نیز بیش‌ترین کاهش قیمتی در بیش از ۱۱ سال گذشته را ثبت کرد.
هر بشکه نفت برنت با ۴.۷۲ دلار کاهش ۴۵.۲۷ دلار فروخته شد که بیشترین کاهش روزانه از دسامبر ۲۰۰۸ به شمار می‌رود و همچنین کمترین قیمت برنت از ژوئن ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.
هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴.۶۲ دلار کاهش ۴۱.۲۸ دلار معامله شد که کمترین قیمت از آگوست ۲۰۱۶ به شمار می‌رود و بیشترین درصد کاهش روزانه از نوامبر ۲۰۱۴ را ثبت کرده است.
هر دو شاخص نفتی برنت و نفت آمریکا WTI طی سال جاری میلادی ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده اند.

*زنده شدن نگرانی ها در مورد سهم خواهی در بازار
شکاف میان اوپک و روسیه، نگرانی در مورد سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ را زنده کرده است. زمانی که عربستان و روسیه برای سهم خود در بازار با نفت شیل آمریکا به رقابت پرداختند و در هیچ توافق کاهش تولیدی حضور نداشتند.
پیش از پایان ماه فوریه کمیته فنی اوپک پلاس پیشنهاد داده بود تا با توجه شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا، ۶۰۰ هزار بشکه دیگر بر رقم کاهش تولید افزوده شود. این پیشنهاد بعدتر به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
امروز شرکت آرامکوی عربستان، قیمت تمامی انواع نفت خود برای فروش به تمامی مقاصد را به شدت کاهش داد. گفته می‌شود این کار در راستای جنگ با روسیه انجام شده است.
هر بشکه نفت اوپک در هفته منتهی به ۶ مارس ۵۲.۰۱ دلار فروخته شد.
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.
 
کد مطلب: 18534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *