جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۹

سیاست کشت حداکثری برای جبران خسارت‌های سیل خوزستان

مدیر کل دفتر بهره برداری از تاسیسات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در دو هفته پایانی بهمن‌ماه جهت تامین مصارف آب منطقه شادگان نزدیک به 100 میلیون‌مترمکعب آب رهاسازی شده است.
سیاست کشت حداکثری برای جبران خسارت‌های سیل خوزستان
توليد ايرانی:آرش اخوان ماسوله در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی برای سیاست کشت حداکثری و جبران خسارت‌های سیل در استان خوزستان صورت گرفته و آیا رهاسازی آب کاهش دارد گفت: در پنج  ماه نخست سال آبی جاری، ورودی آب به سد مارون که تامین‌کننده مصارف و نیازهای آبی بخش عمده ای از حوضه آبریز مارون از جمله بخشی ازنیازهای منطقه شادگان است.
وی افزود: در این مدت ورودی آب 314 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 68 درصد کاهش داشته است. بدیهی است کاهش ورودی‌ها موجب کاهش منابع آب قابل برنامه‌ریزی خواهد شد.

*رشد 200 میلیون متر مکعبی خروجی آب از سد مارون
وی افزود:علیرغم این کاهش چشم‌گیر ورودی، میزان خروجی از سد نه تنها کاسته نشده بلکه در 5 ماه گذشته از سال آبی جاری نسبت به  دوره مشابه سال آبی گذشته بیش از 200 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
اخوان ماسوله ادامه داد: صرفاً در دو هفته پایانی بهمن‌ماه برای تامین مصارف آب منطقه شادگان نزدیک به 100 میلیون‌مترمکعب آب رهاسازی شده است که منطبق با دوره آبیاری و مصارف این ناحیه است. لذا بیان این مطلب که کاهش خروجی‌های آب موجب خشک شدن رودخانه گشته و کشت زمستانه را در معرض خشک شدن قرار داده با واقعیت و آمار ثبت شده همخوان نبوده و منصفانه نیست.

*سیاست کشت حداکثری به منظور جبران خسارت‌های سیل در استان خوزستان 
وی ادامه داد: پس از سیلاب بهار 98، سیاست کشت حداکثری به منظور جبران خسارت‌های سیل در استان خوزستان طی تابستان‌، پاییز و زمستان به اجرا درآمده و تاکنون هیچگونه محدودیت و یا کمبودی در منطقه شادگان اعمال نشده است.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای دوره گرم در خوزستان (خرداد ماه) تاکنون حجم آب خروجی از سد مارون برای تامین نیازهای منطقه بیش از 1350 میلیون مترمکعب بوده که این میزان رهاسازی و تامین آب در سنوات اخیر بی سابقه بوده است.

*کاهش تامین آب توسط وزارت نیرو؟
وی ادامه داد:اینکه عدم برنامه ریزی و مدیریت آب و یا کاهش آب توسط وزارت نیرو موجب وارد شدن خسارت به کشت منطقه شده صحیح نبوده و لازم به توضیح است که برنامه‌ریزی رهاسازی آب با هماهنگی جهادکشاورزی استان خوزستان و طی جلسات کارشناسی و اطلاع رسانی لازم به استانداری خوزستان انجام می‌شود.
به گفته وی، انتظار آنکه در یک دوره خشکسالی هیدرولوژیکی که کاهش 50 درصدی منابع آبی را نسبت به شرایط طبیعی موجب گشته، تمامی مصارف منطبق با یک دوره آبی نرمال تامین شود، دور از واقع ارزیابی می‌شود.
اخوان ماسوله ادامه داد:هر چند به منظور کاهش تنش‌های آبی انعطاف‌پذیری لازم و ریسک‌پذیری حداکثری و بهره‌گیری از ذخیره مخزن صورت‌گرفته، لیکن منطقی آن است که هوشمندانه و سازگار با شرایط اقلیمی نسبت به تنظیم و رهاسازی منابع محدود موجود اقدام شود. پس سیاست تامین کشت‌های پاییز و زمستانه منطقه شادگان از اولویت‌های سازمان آب وبرق خوزستان بوده که بر مبنای آمار و اطلاعات ثبت شده تاکنون به خوبی انجام شده است.
 
کد مطلب: 18142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *