چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۹

دلایل سودده نبودن برخی فرودگاه‌های کشور

کارشناس عملیات هوانوردی و مراقبت پرواز گفت:‌محدود بودن تعداد مسافر و عدم گستردگی هوانوردی عمومی در فرودگاه‌های کشور از دلایل سودده نبودن فرودگاه‌های ما است.
دلایل سودده نبودن برخی فرودگاه‌های کشور
توليد ايرانی:دوره سوم کارگاه آموزشی ادبیات و مفاهیم صنعت هوانوردی و فرودگاهی برای اصحاب رسانه بعد از ظهر امروز در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.
در این دوره به مفاهیم مختلفی از جمله ارتباط برج مراقبت با هواپیما،‌ چگونگی پیاده سازی اطلاعات جعبه سیاه، الزامات رعایت مقررات ایکائو در پروازهای مسافری و ویژگی‌های پروازهای نظامی اشاره شد.
در این کارگاه آموزشی محمدصادق دیجوری اظهار داشت: در هوانوردی، هواشناسی نقش مؤثری دارد و در انجام پروازها نقش هواشناسی مهم و بی‌بدیل است.
وی با اشاره به تثبیت هواپیمای نظامی و غیرنظامی گفت: هواپیماهای نظامی در مقررات ایکائو جای نمی‌گیرد، مگر اینکه بخواهد در فرودگاهی غیرنظامی فرود آید که در آن صورت می‌تواند طبق استانداردهای غیرنظامی عمل کند.
این کارشناس  عملیات هوانوردی و مراقبت پرواز افزود:‌ هواپیمای نظامی از باند UHF و هواپیمای غیرنظامی از باند VHF استفاده می‌کند. هواپیمای غیرنظامی شماره خاص خود را دارد اما هواپیمای مسافری کد ثبت دارد.
دیجوری با اشاره به اینکه برخی فرودگاه‌های کشور سود ده نیستند، گفت: یکی از دلایلی که فرودگاه‌های ما سود ده نیستند، این است که فقط به مسافر سرویس می‌دهند و ما هوانوردی عمومی را توسعه نداده‌ایم، بنابراین در برخی فرودگاه‌ها که پروازهای برنامه‌ای به دلیل محدودیت مسافر کم است فرودگاه زیان‌ده می‌شود.
وی ادامه داد:‌ما اینجا جنرال اویشین (پروازهای عمومی) نداریم. در آمریکا 300 هزار هواپیمای عمومی تردد می‌کند، اما در کشور ما با احتساب هواپیماهای فوق سبک 300 فروند هواپیمای عمومی داریم.
این کارشناس عملیات هوانوردی و مراقبت پرواز افزود:‌54 فرودگاه تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمای ایران هستند که 20 فرودگاه داخلی، 25 فرودگاه مرز هوایی و 8 فرودگاه بین‌المللی است. 
دیجوری در تفکیک فرودگاه‌های بین‌المللی و مرز هوایی توضیح داد: فرودگاه بین‌المللی استانداردهای بین‌المللی ایکائو را دارد، اما فرودگاه‌های مرز هوایی فقط قابلیت ارائه سرویس به هواپیماهایی که قصد خروج از کشور را دارند یا می‌خواهند وارد کشور شوند، دارد. به عنوان مثال واحد مستقر گمرک و گذرنامه به صورت ثابت و مداوم ندارد. 
وی ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز کنترل ترافیک هوایی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 110 راه هوایی در فضای کشور داریم؛ 26 ایستگاه ارتباط کنترل از راه دور هواپیما برای مدیریت و کنترل پروازها در راه‌های هوایی کشور داریم و 16 سامانه رادار اولیه و ثانویه داریم.
این کارشناس عملیات هوانوردی و مراقبت پرواز ادامه داد: شبکه ارتباطات هوانوردی یک خط تلکس است که فلایت پلن و بقیه اطلاعات که باید به فرودگاه‌ها ارسال شود را ارسال می‌کند. 
دیجوری در توضیح جعبه سیاه هواپیما توضیح داد: جعبه سیاه شامل FDR و CVR است که نوار مکالمات خلبان شامل اطلاعات تاکپیت، اپراشن و اطلاعات ATC است.
وی افزود:‌نوار مکالمات خلبان بسته به نوع هواپیما جدید یا قدیم تعداد و نوع اطلاعات آن متفاوت است.به عنوان مثال در بوئینگ اوکراینی 2 تا 3 هزار دیتا اطلاعات فنی وجود داشت که شامل درجه حرارت چرخ، فشار روغن، درجه حرارت بال، یخ زدگی و غیره است که در زمان مشخص اطلاعات آنها در نوار پارامترهای موتور ثبت شود.
این کارشناس  عملیات هوانوردی و مراقبت پرواز گفت: برای به دست آوردن اطلاعات نوار پارامترهای موتور  باید آن را از روی هارد استخراج کرد. هارد باید از روی اپلیکیشن که برای آن تعریف می‌شود، استخراج شود. این هارد حساس است و اگر وارد فضای مغناطیسی شود که روی هارد تاثیر بگذارد اطلاعات آن مخدوش می‌شود. حتی فردی که روی هارد کار می‌کند، باید دستبند EARTH نصب کند تا سیگنال بدن به هارد منتقل نشود.
 
کد مطلب: 17914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *