اشتغال به کار ۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی با طرح تولید مبتنی بر قرارداد

25 بهمن 1398 ساعت 10:55

مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار پایدار با اشاره به اینکه در طرح تولید مبتنی بر قرارداد حدود ۱۵۰۰ فارغ التحصیل کشاورزی مشغول به کار می شوند گفت:هدف این است در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد ۱۰۰ هزار کشاورز را تحت پوشش قرار دهیم .


تولید ایرانی: رضا تازیکی، مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، درباره طرح تولید مبتنی بر قرارداد گفت:در طرح های قبلی اشتغالزایی انحراف های زیادی در پرداخت تسهیلات بانکی بود. اما با طرح تولید مبتنی بر قرارداد مقرر شد در قالب این طرح تسهیلات به شرکت یا تولید کننده یا کشاورز پرداخت نشود،بلکه این تسهیلات در نزد بانک است و زمانی که کشاورز مطابق قرار داد با تولید کننده محصول خود را به شرکت تحویل داد، به بانک می رود و حق الزحمه خود را دریافت می کند.
 تازیکی با بیان اینکه در طرح تولید مبتنی بر قرارداد قیمت محصولات خریداری شده از کشاورز حتی بالاتر از نرخ روز بازار است بیان کرد:  طی یکسال گذشته، این طرح در سه بنگاه اقتصادی تولیدکننده زعفران و رب گوجه فرنگی اجرا شده است.
مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار گفت: در راستای این طرح تا کنون 10 هزار کشاورز تحت پوشش قرار گرفته اند. در این طرح علاوه بر ارتقای بهره وری محصول، فروش محصول تضمین شده است ودر همین راستا درآمد کشاورزان افزایش می یابد. 

وی درباره نحوه انعقاد قرار داد گفت: طبق طرح تولید مبتنی بر قرارداد این قراردادها پیش از فصل کشت بین خریدار و تولیدکننده منعقد می‌شود و شرکت نیز تضمین می‌دهد اگر قیمت روز محصول پایین‌تر از نرخ معمول باشد، تولیدکننده آن را با قیمت تضمین شده خریداری می‌کند و این موضوع انگیزه‌ای برای کشاورزان است تا محصولات آنها توسط دلالان و با قیمت‌های پایین خریداری نشود.

تازیکی با تاکید بر اینکه این تسهیلات فقط در زمان برداشت محصول بابت تولید پرداخت می‌شود، گفت: کشاورزانی که محصول خود را در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد به فروش رسانند علاوه بر اینکه میزان تولید و بهره وری ارتقا یافته است. به طور مثال برای فروش زعفران در هر کیلو بین 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان بیش از نرخ روز بازار از کشاورز خریداری شده است. افزایش درآمد کشاورز یکی از اهداف مهم این طرح است.  ضمن اینکه سودی که در گذشته در اختیار دلالان قرار می‌گرفت، نصیب تولیدکننده و کشاورز می‌شود.

مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار گفت: به ازای هر 25 میلیون تومان تسهیلاتی که برای تولیدکننده در بانک ذخیره می‌شود، شرکت باید با یک کشاورز قرارداد منعقد کند. این بدان معناست که برای یک میلیارد تومان تسهیلات باید با 4 هزار کشاورز قرار داد منعقد کند.

تازیکی با بیان اینکه بر اساس طرح تولید مبتنی بر قرارداد انحراف در تسهیلات اعطایی صفر بوده است، تاکید کرد: در آمریکا 45 درصد از کشاورزان به روش قرارداد تولید مبتنی قرارداد و در برزیل نیز 70 درصد از کشاورزان از این روش محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند. در ایران از یکسال و نیم گذشته این طرح آغاز شده و در حال حاضر 8 درصد کشاورزان استان خراسان از این طریق محصول خود را عرضه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد 100 هزار کشاورز را تحت پوشش قرار دهیم و محصولات آنها را با این روش تأمین مالی به صورت تضمینی خریداری کنیم گفت: از این محل 1500 فارغ التحصیل کشاورزی هم وارد بازار کار می‌شوند. با روش طرح تولید مبتنی بر قرارداد می‌توانیم کشاورز را در رشد اقتصادی و ارزش افزوده محصول سهیم کنیم.
 


کد مطلب: 17773

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/17773/اشتغال-کار-۱۵۰۰-فارغ-التحصیل-کشاورزی-طرح-تولید-مبتنی-قرارداد

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com