جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۲

رتبه سوم ایران در تولید انار جهان

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری از تولید ۹۱۷ هزار و ۵۲۸ تن انار در سال گذشته خبر داد و گفت: ایران رتبه سوم را در تولید انار جهان دارد.
رتبه سوم ایران در تولید انار جهان
توليد ايرانی: زهرا جلیلی‌ مقدم، امروز در نشستی با بیان این‌که سطح زیرکشت محصولات باغی براساس آخرین آمار رسمی سال گذشته بالغ بر ۷۳۴ هزار هکتار و تولید آن بیش از هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است، گفت: امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید خرما داشتیم و در جایگاه دوم دنیا در تولید این محصول قرار داریم. همچنین پارسال حدود ۳۰۰ هزار تن خرما صادر کردیم.
به گفته وی، در سال گذشته ۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۳۶ تن پرتقال و ۷۵۱ هزار و ۷۴۶ تن نارنگی تولید شده است.
وی اظهار کرد: از برنامه‌های در دستور کار این دفتر اجرای روش‌های نوین به‌باغی برای حفظ بازار با توجه به اقلیم موجود در کشور، اصلاح و نوسازی باغهای خرما و نخل، حمایت از صندوق ملی مرکبات، توسعه دامنه برداشت مرکبات و ساماندهی تولید نهال است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری در ادامه همچنین به مشکلات کیوی و برداشت زودهنگام آن که منجر به از دست دادن برخی بازارهای این محصول شده بود اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های لازم را برای اصلاح برداشت این موضوع انجام داده‌ایم. همچنین بیمه کردن میوه کیوی را در سال جاری پیگیری کرده‌ایم.
جلیلی در ادامه به اجرای طرح احیای باغهای آبادان و خرمشهر و باغهای موز سیستان و بلوچستان که در سیل اخیر آسیب دیدند نیز اشاره کرد و گفت: سیل اخیر به برخی از باغهای موز در استان سیستان و بلوچستان خسارت های زیادی وارد کرد که بایستی برای احیا و بازسازی آن اقداماتی از جمله حذف بخشی از این باغها و اصلاح آنها انجام داد.
وی همچنین به میزان تولید انار و خرما اشاره کرد و گفت در سال گذشته ۹۱۷ هزار و ۵۲۸ تن انار تولید شده است که نشان دهنده رتبه سوم ایران در تولید انار جهان است. همچنین سطح کل زیر کشت تولید نخل در سال گذشته ۲۵۶ هزار و ۱۷۶ هکتار بوده که حاکی از جایگاه دوم ایران در تولید این محصول در دنیاست.
 
کد مطلب: 17693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *