جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰

ایران؛ بزرگترین پرورش دهنده گل محمدی در جهان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران مقام اول سطح کشت گل محمدی را در جهان دارد.
ایران؛ بزرگترین پرورش دهنده گل محمدی در جهان
توليد ايرانی: حسین زینعلی امروز در نشستی به وضعیت گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: ۸۵۰۰ گونه گیاه در کشور وجود دارد که ۲۰۰۰ گونه آن متعلق به گیاهان دارویی است. کشور ما ۱۷۲۸ گونه گیاه دارویی انحصاری دارد و این نشان می‌دهد که می‌توانیم با توجه اندک به بخش گیاهان دارویی در ۱۰ گیاه به رتبه اول در دنیا برسیم.
وی با بیان اینکه امسال ۷۱ تن زعفران خریداری کردیم که در ماه‌های آینده در بورس جهت صادرات عرضه خواهد شد اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۸۶ تن زعفران به ارزش دلاری ۲۰۰ میلیون دلار صادر شده است.
مجری طرح گیاهان دارویی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۹۴۷ هکتار زعفران کاشته  و ۴۰۴ تن زعفران تولید شده است.
وی در ادامه به وضعیت گل محمدی اشاره کرد و گفت: کشورهای تولیدکننده گل محمدی در جهان شامل ایران، بلغارستان، ترکیه، گرجستان، مراکش و افغانستان است. همچنین ایران مقام اول سطح کشت گل محمدی در جهان را دارد و بیشترین سطح کشت نیز مربوط به استان‌های فارس، کرمان، اصفهان و بعد از آن استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی و چهارمحال و بختیاری است.
به گفته زینعلی، به طور کلی سطح زیرکشت این گیاه ۲۳  هزار و ۹۹۰ هکتار است و ۴۰ تن گل محمدی در آن تولید می‌شود. این در حالی است که در سال گذشته ۲۴ هزار و ۹۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی بود که ۴۰ هزار و ۸۵۳ تن گل در آن تولید شده بود.
کد مطلب: 17692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *