پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۲۹

رشد متوسط 15 درصدی انواع تولیدات منتخب کالایی کشور در 9 ماهه امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز که در پایان جلسه یک روزه سفر به این استان تشکیل شده بود، گفت: امروز شاهد افتتاح و بهره برداری از ۳ طرح صنعتی و معدنی در استان البرز بودیم که به لحاظ توسعه فناوری، اشتغال زایی و خودکفایی دارای اهمیت خاصی هستند.
رشد متوسط 15 درصدی انواع تولیدات منتخب کالایی کشور در 9 ماهه امسال
به گزارش توليد ايرانی؛  رضا رحمانی افزود: طرح توسعه شرکت دبش سبز گستر اشتهارد که با تکنولوژی روز و قابل رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه بسته بندی چای یکی از طرح‌های مورد افتتاح امروز بود که با سرمایه‌گذاری بالایی در شهرک صنعتی اشتهارد برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: واحد صنعتی دوم که امروز در شهرک صنعتی اشتهارد به بهره برداری رسید شرکت آلتون کالا پویا بود که در زمینه تولید انواع رادیاتورهای خاص صنعتی فعالیت می کند؛ پیش از این محصولات تولیدی در این شرکت این اقلام به صورت وارداتی در کشور تامین می‌شد و امروز شاهد این هستیم که نه تنها جلوی واردات گرفته خواهد شد حتی مقدمات صادرات آن به چندین کشور نیز فراهم شده است.

پیوستن ایران به معدود کشورهای تولید کننده عناصر نادر خاکی
رحمانی اضافه کرد: افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، کشورمان را جزو معدود کشورهایی قرار می‌دهد که به این دانش دست یافته است و زمینه خودکفایی و قطع وابستگی در این حوزه را فرآهم می کند.
وی با اشاره به رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه فناوری، گفت: در دوره جدید توجه به حوزه دانش را در اولویت کاری خود قرار داده ایم و نباید فراموش کرد که صنعت ظرفیتهای لازم برای بروز و ظهور فناوری‌های نوین و همچنین محصولات دانش محور را دارا است.
وزیر صمت تصریح کرد: در همین راستا ۲۰ موضوع عمده حوزه معادن و صنعت را به دانشگاه‌ها سپردیم و تفاهم‌ نامه هایی برای بررسی چالش‌ها و مشکلات این حوزه ها به امضا رسانده‌ایم.
رحمانی با اشاره به برنامه جذب ۵۰۰ نفر نیروی نخبه و برتر دانشگاهی در شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی کشور، خاطرنشان کرد: این برنامه به منظور حمایت از استعدادهای دانشگاهی کشور و با هدف جذب آنها در واحد های بزرگ صنعتی و معدنی همچون فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، آلومینیوم جنوب، گل گهر و...، انجام می‌شود.

البرز الگوی توسعه صنعتی
وی با اشاره به رتبه برتر استان البرز در صنایع مختلف گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر است که می‌تواند به عنوان الگو و معیار سایر استانها قرار گیرد.
رحمانی اضافه کرد: البته نسبت به رتبه های برتر استان، توان صادراتی آن تا حدودی کم است و باید در این خصوص اقدامات بیشتر و اثرگذارتری را شاهد باشیم.

تامین ارز مورد نیاز صنعت از محل صادرات غیر نفتی
وی افزود: امسال ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی را خود بخش تولید و از محل صادرات غیرنفتی تأمین کرده و عمده ارز صادرات حوزه تولید بوده که بدون کم و کاست به خود واحدها اعطا شده است.

رشد متوسط 15 درصدی انواع تولیدات منتخب کالایی کشور
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار ۱۰ ماهه تولیدات منتخب کالایی کشور گفت: به طور متوسط آمار تولید کشور در انواع اقلام کالایی منتخب ۱۵ درصد افزایش داشته که از جمله آنها می‌توانیم به رشد ۲۰ درصدی تولید پوشاک، ۱۵ درصدی صنایع غذایی، ۱۳ درصدی مس که برای اولین بار رکورد تولید آن در کشور شکسته شده است، افزایش 22 درصدی انواع شیشه و جام، اشاره کرد.

تولید روزانه بیش از 4 هزار خودرو
وی افزود: افزایش تولید در کالای مورد نیاز کشور، شرایط را برای آرامش بازار فراهم آورده و امروز شاهد آن هستیم که در مقایسه با سال گذشته که در همین زمان شرکت های خودرویی ما حدود هزار دستگاه تولید می کردند، امروز به رکورد تولید بیش از ۴ هزار دستگاه در روز دست یافته اند.
رحمانی ادامه داد: پایان سال گذشته فقط در کف پارکینگ خودروسازان حدود ۲۰۰ هزار دستگاه وجود داشت که امروز هم در تولید و هم در عرضه محصولات خودرویی کاملا به روز هستیم.
وی با اشاره به رشد ۳۲ درصدی آمار صدور جواز تاسیس استان البرز در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته، تصریح کرد: این اتفاق نشان‌دهنده رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری است و البته استان البرز از میانگین کشوری با 18.1 درصد در این بخش نیز بالاتر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سرمایه‌گذاری این استان حدود 184 درصد افزایش یافته است و اشتغال جواز تاسیس آن نیز بیش از ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.
تراز تجاری مثبت در 9 ماهه امسال
رحمانی خاطرنشان کرد: تراز تجاری کشور در ۹ ماه امسال مثبت بوده و از نظر وزنی صادرات با ۱۸ درصد رشد مواجه شده است.
وی تاکید کرد: روند افزایش صادرات تا پایان امسال نیز حفظ خواهد شد و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که واردات به خصوص در حوزه کالاهای مصرفی سیر نزولی و کاهشی دارد.
مدیریت واردات متناسب با ساخت داخل
رحمانی گفت: در حوزه واردات هر کالایی که تولید داخل داشته باشد اجازه واردات مشابه خارجی آن را نمی‌دهیم و البته این موضوع نیازمند این است که به میزان کافی و با کیفیت مناسب در داخل کشور کالاهای مورد نیاز مردم تولید شوند و در صورت عدم تامین کافی، اعمال محدودیت واردات و اصلاح ردیف تعرفه ها در دستور کار است.
وی افزود: خوشبختانه امروز فضا برای تولید مهیاست و آمارها موید این نکته است که فرآیند تولیدات کشور افزایشی است.
عملکرد قابل تقدیر تولیدکنندگان در یکسال گذشته
وزیر صمت تاکید کرد: بابت این شرایط و عملکرد موجود باید از از تولید کنندگان و صنعتگران عزیز که به تعبیر رهبری معظم انقلاب به امر مقدسی مشغول اند و جهادگران عرصه تولید هستند، تشکر ویژه می نمایم.
تامین نقدینگی مشکل اول صنعت کشور
رحمانی تصریح کرد: علیرغم اینکه در طول یک سال گذشته و در عرصه تولید کار جهادی انجام شده است، کماکان مشکلاتی در این حوزه داریم که از جمله آنها تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهاست که با وجود ظرفیت‌های خالی تولید، مشکل تامین سرمایه در گردش مانع توسعه کار بسیاری از واحدهای تولیدی ما شده است.
وی با اشاره به سیاست جامع دولت و وزارت صمت در تفویض اختیارات به استانها گفت: طی سال گذشته در همین استان البرز، 163 واحد تولیدی تملیک شده بودند که خوشبختانه با پیگیری ها انجام شده ۸۳ واحد به چرخه تولید بازگشته اند.
رحمانی اضافه کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد حفظ روند کلی وضعیت تولید کشور است.
پیگیری های لازم در خصوص قانون شعاع 120 کیلومتر
وی در خصوص اصلاح قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای استقرار واحدهای صنعتی گفت: اقداماتی در این مورد انجام شده و دستوراتی از سوی رئیس‌جمهور محترم صادر شده است که با توجه به نظر مثبت ایشان، امیدواریم با پیگیری های لازم بتوانیم نتیجه ممکن را به زودی به دست آوریم.
رشد صعودی بازگشت ارز حاصل از صادرات
رحمانی اعلام کرد: خوشبختانه با فرآیند طی شده و تصمیمات مناسب، روند صادرات کشور افزایش بوده و میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات کاملا صعودی بوده است؛ در همین راستا دو هزار میلیارد تومان نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت شرکت های صادراتی با سود 14.5 درصد تخصیص یافته است که می‌تواند به این حوزه کمک ‌کند.
ضرورت فعالسازی ظرفیت های صادراتی به 15 کشور همسایه و اوراسیا
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: امسال یکی از راهبردهای اساسی ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از محورهای هفت گانه فعالیت ما در سال جاری توسعه صادرات با اولویت توجه به ۱۵ کشور همسایه بوده است که در این خصوص باید از ظرفیت های موجود و همچنین ظرفیت هایی که از طریق پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا فراهم شده است، بهتر از گذشته استفاده کنیم.
رحمانی با اشاره به حجم واردات هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ۱۵ کشور همسایه طی یکسال گذشته گفت: حدود ۲ درصد از این بازار به ایران اختصاص یافته است و با توجه به آمادگی کافی از طرف این کشورها برای گسترش همکاری‌های تجاری با ایران ما به دنبال آن هستیم که میزان صادرات خود را به این کشورها به دو برابر میزان قبلی ارتقا دهیم؛ در همین راستا مطالعات لازم برای اجرای تعرفه های آزاد و ترجیحی برای مبادلات فی مابین انجام شده است.
وی افزود: دولت وظیفه تسهیل امور را دارد و این بخش خصوصی است که در فاز عملیاتی می تواند گام های اصلی را بردارند.
لزوم ایجاد تعهد صادراتی روی مازاد تولید
رحمانی تاکید کرد: از صادرکنندگان کشور انتظار می رود فقط روی مازاد تولید تعهد صادرات ایجاد کنند چرا که در بسیاری از رشته ها ظرفیت های مازاد بالایی داریم و برای تولیدات خود باید بازاریابی مناسبی انجام دهیم.
وزیر صمت اضافه کرد: تامین مایحتاج عمومی مردم اولویت ماست و حتی در مواردی نیز وقتی تعرفه صادرات اصلاح میکنیم، با هدف تنظیم بازار داخل کشور انجام می‌شود که به عنوان نمونه طی همین هفته گذشته تعرفه صادرات آهن اسفنجی ۱۰ درصد افزایش داشته است.
افزایش صادرات محصولات معدنی و کاهش صادرات مواد خام معدنی
رحمانی تصریح کرد: با همین رویکرد صادرات محصولات معدنی طی یک سال گذشته افزایشی بوده و از طرفی صادرات مواد خام معدنی با کاهش مواجه شده است و این نشان دهنده سیاست جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه است.
صادرات پیشران اقتصاد کشور
وی خاطرنشان کرد: صادرات پیشران اقتصاد ایران است و خوشبختانه تشکل‌های بخش خصوصی اعم از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون و اتاق اصناف هم در فرآیند تولید و توزیع کمک ما بوده اند و می توانند به توسعه صادرات نیز بیش از پیش کمک نمایند.
تاکید رهبری معظم انقلاب روی تسهیل امور
وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که تمرکز دستگاه دولتی روی تسهیل امور باشد؛ لذا در مواردی نیز خود فعالین اقتصادی باید برای پیگیری مشکلات حضور پررنگ تر و نقش برجسته تری داشته باشند تا بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم.
رونق تولید راهبرد اساسی کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: رونق تولید راهبرد اساسی کشور و اولویت نخست این وزارتخانه می باشد و ملاک ما در بخش صنعت، حفظ وضعیت موجود تولید است.
اولویت تصمیمات ستادهای تسهیل فعالسازی واحدهای صنعتی است
رحمانی اضافه کرد: اولویت نخست ما در تصمیم گیری های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جلوگیری از تعطیلی واحدها، فعالسازی مجدد و احیای واحدها است
وی ادامه داد: امروز حل مشکلات و مسائل حوزه صنعت مورد توجه جدی رهبری، دولت و همه ارکان آن است و انتظار می‌رود با تجمیع توان و ظرفیت همه بخش‌ها و تسهیل بیش از پیش امور شرایط را بیش از گذشته بهبود ببخشیم.
برخورد با کم کاری ها در تسهیل امور حوزه تولید
رحمانی گفت: فضای عمومی کشور به سمت حمایت از تولید است و در شرایط جنگ اقتصادی امروز اگر در مواردی با کم‌کاری برخی مدیران مواجه شویم قطع یقین با آنها برخورد خواهیم کرد.
موفقیت های یکسال اخیر حوزه صنعت، تبلور عینی پیروزی در جنگ اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: روند ایجاد شده طی یک سال گذشته اثبات کرده است که ما می توانیم در این جنگ اقتصادی پیروز شویم و از آن سربلند بیرون بیاییم.
کد مطلب: 17479
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *