جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹

انحصار اروپا و آمریکا در تولید دستگاه استریل به روش پلاسما شکسته شد

نخبه مازندرانی با تولید دستگاه استریل به ورش پلاسما انحصار تولید این محصول که در اختیار آمریکا و اروپا بوده را شکسته و منتظر حمایت‌های مسؤولان برای تولید انبوه است.
انحصار اروپا و آمریکا در تولید دستگاه استریل به روش پلاسما شکسته شد
به گزارش توليد ايرانی؛ چندین سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال‌ها دقت بسیار زیادی بر حمایت از طرح‌های داخلی و ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور دارند.

جوانان ایرانی نه تنها در عرصه‌های ورزشی بلکه دور زمینه تولید طرح‌های نخبگانی ورود بسیار جدی داشته و با وجود محدودیت‌های مالی و منابع اعتباری و بروکراسی‌های سنگین اداری به صورت جدی پای کار تولید بوده و علاقمندی خویش را به کشور به صورت عینی و عملی به اثبات رساندند.

اختراع، ساخت  و تولید طرح‌ها در شرایط سخت تحریمی که برخی از تحریم‌های داخلی و خارجی است، بسیار سخت و طاقت فرساد است اما جوانان و نخبگان ایرانی بدون توجه به این مشکلات و سختی‌ها به فکر پیشرفت و توسعه کشور در زمینه علمی هستند.

علی خواجوی مقدم محقق و تولیدکننده دستگاه استریل به روش پلاسما از جمله نخبگانی است که در شرایط سخت تحریمی بدون توجه به مشکلات موجود در داخل و خارج از کشور نسبت به ساخت دستگاهی اقدام کرده که واردات آن به کشور به کلی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا ممنوع است.

با این محقق، پژوهشگر و نخبه در این زمینه بیشتر گفت‌وگو می‌کنیم.
وی در تشریح عملکرد اختراعش، گفت: دستگاه‌های موجود در مراکز بهداشتی ایران از اتوکلاپ با بخار و دمای بالا استفاده می شود درحالیکه در  کشورهای اروپایی و آمریکایی افرادی که به این دما حساس هستند از دستگاه استریل به روش پلاسما استفاده می کنند.

خواجوی مقدم اظهار داشت: واردات این دستگاه به ایران ممنوع است تولید آن در داخل کشور لازم ،به صرفه و دارای مزیت‌های بهتری از نمونه خارجی آن است.

وی افزود: ساخت دستگاه طی دو سال با الگو برداری از نمونه خارجی آن ولی با امکانات بالاتری مثل خدمات فنی قابل تنظیم آغاز شده است.

این نخبه مازندران با اعلام اینکه هزینه تمام شده فعلی دستگاه ما 60 الی 70 میلیون تومان است و دستگاه خارجی قیمت معادل 140 میلیون تومان دارد از طرفی واردات این دستگاه به کشور ممنوع بوده و به سختی وارد کشور می‌شود،البته در صورت حمایت و تولید انبوه قیمت تمام شده این دستگاه 20 الی 30 میلیون تومان می‌رسد.

خواجوی مقدم در مورد نیازمندیهای تولید انبوه دستگاه استریل به روش پلاسما گفت:  برای تولید  این دسگاه نیاز به حمایت‌های مالی و معنوی داریم.

وی با اعلام اینکه پروسه تایید و تولید این دستگاه زمان بر و هزینه بردار است، گفت: در این بخش نیاز به مساعدت‌های ویژه‌ای داریم.

این نخبه مازندران با اعلام اینکه تاکنون برای ساخت این دستگاه 250 میلیون تومان هزینه کردیم، گفت: تنها 6 میلیون تومان کمک وی افزود: در این مدت تنها موفق شدیم که 6 میلیون تومان کمک دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: برای نمونه اولیه 300 میلیون تومان هزینه باید انجام شود ولی برای تولید انبوه نیاز به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار است که انتظار همکاری  مساعدت از سوی ارگان‌های مرتبط داریم.

خواجوی مقدم میزان استقبال مراکز درمانی از طرح اولیه را مطلوب اعلام کرد و گفت : استقبال دندان پزشکان از این دستگاه بدلیل اینکه باید از اتوکلاو با دمای بالا استفاده کنند و نیاز به استفاده از مواد شوینده دارند، خیلی بالا بود.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای ثبت اختراع بیان کرد: به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت در کشور نسبت به ثبت اختراع اقدام نکردیم اما ثبت اختراع اروپا را کسب کردیم.

به گزارش خبری، نخبگان علمی به صورت جدی در کشور پای کار و تولید هستند اما بروکراسی‌های سنگین اداری و عدم حمایت از آنها تا حدودی دل‌نگرانی جدی است که باید خارج از چهارچوب بروکراسی اداری از نخبگان و فعالان علمی که در راستای اهداف توسعه‌ای کشور اقدام می‌کنند انجام شود.
کد مطلب: 17239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *