چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۲۸

تولید سالانه بالغ بر ۲میلیون و۹۰۰هزار تن محصول زراعی وباغی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول زراعی و باغی در هرمزگان تولید می شود.
تولید سالانه بالغ بر ۲میلیون و۹۰۰هزار تن محصول زراعی وباغی
توليد ايرانی:علی باقرزاده همایی در دیدار با امام جمعه بندرعباس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی و ضایعه سقوط هواپیما اوکراینی اظهار داشت: حدود ۱۹ درصد از اشتغال ایجاد شده در استان توسط بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که بیشتر نیز جامعه روستایی را در بر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اگر برای جمعیت روستایی اشتغال ایجاد نشود این جمعیت سربار شهر شده و مشکلات اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت، افزود: بخش کشاورزی در اشتغالزایی روستاییان تاثیرزیادی داشته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه حدود ۱۵۶ هزار هکتار از اراضی این استان زیرکشت محصولات باغی و زراعی می‌باشد، خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول زراعی و باغی در هرمزگان تولید می‌شود.
به گفته باقرزاده، استان هرمزگان نقش مؤثری در تولید موادغذایی در فصولی سرد بری استان‌های دیگر داشته که این امر تأثیرگذاری محصولات استان‌های جنوبی را در کشور نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در گذشته حدود ۲۶۰ هزار تن بوده که در حال حاضر با توجه به سرمایه گذاریها و کارهای خوبی که درخصوص تأمین آب صورت گرفته عملکرد خوبی در بخش کشاورزی و رشدتولیدات کشاورزی داشتیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین ابراز داشت: کشاورزان هرمزگانی راغب هستند که از سیستم‌های نوین آبیاری بیشتر استفاده می‌کنند.
باقرزاده، استفاده از گلخانه را از دیگر روش‌هایی دانست که به بهره وری آب در استان کمک کرده است و افزود: اگر در سال ۹۵ فضای کشت سبزی و صیفی در گلخانه ۱۸۰ هکتار بود در حال حاضر این فضا به ۵۴۰ هکتار رسیده، تا پایان سالجاری بالغ بر ۶۵۰ هکتار فضای کشت در محیط گلخانه‌ای استان خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که اگر بتوانیم ۱۵۰ هکتار کل اراضی سبزی و صیفی را که از طریق فضای باز محصول تأمین می‌کند را در ۵ هزار هکتار گلخانه تأمین کنیم، افزود: از مابقی اراضی در سایر نیازهای کشور استفاده می‌شود که شهرستانهای رودان و حاجی آباد استقبال خوبی کردند.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک رشد خوبی در بخش گلخانه‌های استان خواهیم داشت، گفت: تولیدات بیشتر، محصولات باکیفیت بهتر، افزایش عملکرد، بهره وری، ایجاد اشتغال بیشترو فروش با قیمت بهتر از مزیت‌های احداث گلخانه‌ها خواهد بود.
وی همچنین در خصوص اصلاح باغات اظهار داشت: ۲۰ هزار هکتار از باغات این استان فرسوده بوده که شناسایی و مطالعه شده که اگر این اصلاح باغات انجام شود حداقل ۱۴۰ هزار تن محصولات باغی استان هرمزگان افزایش خواهد یافت.
باقرزاده با اشاره به اینکه با اصلاح باغات تولید محصولات صادراتی استان هرمزگان افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: یک هکتار خرمای پیارم ۵ الی ۶ هزار دلار ارزآوری خواهد داشت و تأثیر مثبتی بررشد اقتصادی استان خواهد داشت.
به گفته وی در یکسال گذشته ۹۰۰ فقره پروانه تأسیس در کلیه فعالیت‌های اقتصادی در بخش کشاورزی صادر شده است که بیش از ۵۰۰ فقره از این واحدها به بهره برداری رسیده است، در صنایع تبدیلی و فرآوری، دام و طیور و آبزیان پروانه‌هایی نیز صادر شده که تا پایان سالجاری بسیاری از این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد و نقش بسیار مناسبی در ایجاد اشتغال استان ایفا می‌کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی همچنین با بیان اینکه زنجیره تولید را در استان هرمزگان تکمیل کردیم، اظهار داشت: ۲ واحد مرغ مادر در شمال حاجی آباد از سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند، حدود ۱۶ میلیون نیاز جوجه استان بوده که ۸ میلیون توسط این دو واحد در استان تولید می‌شود.

تأمین ۱۶ میلیون جوجه یک روزه در هرمزگان
باقرزاده ادامه داد: انشالله با برنامه ریزی های انجام شده تأمین ۱۶ میلیون جوجه یک روزه در استان انجام خواهد شد.
وی در خصوص تولید مرغ استان افزود: در سال ۹۵، ۲۴ هزار تن تولید مرغ دراستان بوده که در سال ۹۷ به ۳۳ هزار تن رسیده و با پیگیری سازمان جهادکشاورزی ۴۰ واحد مرغداری راکد استان به چرخه تولید بازگشتند و نیاز استان به مرغ تأمین شده است.
این مسئول همچنین به مجوز ۵۰۰ هزار قطعی جوجه ریزی در استان اشاره کردو افزود: این مجوز برای افزایش تولید و ایجاد ظرفیت سازی جهت تولید مرغ بوده که انشالله با بحران مرغ در استان مواجه نشویم.
باقرزاده در ادامه به ۱۴۳ و احد صنایع فراوری در استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ۳ هزار ۲۰۰ نفر در این واحدها کار می‌کنند.
به گفته وی، ۶۹۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات کم بهره برای احداث گلخانه‌های جدید و مزارع پرورش میگو اختصاص یافته که سهم خوبی در ایجاد اشتغال در استان داشته است.

۴۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی از هرمزگان
این مسئول با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی رو به رشد بوده است، اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی از ۲۲۰ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۴۸۰ میلیون دلار رسیده است.
باقرزاده همچنین با اعلام اینکه این استان ظرفیت خوبی در بحث آبزی پروری دارد، افزود: حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد بخش آبزی پروری دراستان شناسایی شده که برای بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از این اراضی برنامه ریزی شده و مجوزهای لازم نیزصادر شده است.
 
کد مطلب: 17137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *