جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۱

تصمیمی نگیریم که کار شرکتهای دانش‌بنیان‌ را دشوارتر کند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که قانون شرکت‌های دانش‌بنیان باید از فرآیند دانش‌بنیان حمایت کند، گفت: باید بدانیم مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور چیست و تصمیمی نگیریم که کار را برای آنان دشوارتر کند، بلکه ضروری است حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشیم.
تصمیمی نگیریم که کار شرکتهای دانش‌بنیان‌ را دشوارتر کند
توليد ايرانی دکتر برومند در حاشیه آیین تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری فارس و در نشست تخصصی پیگیری اجرای قوانین حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در پارک علم و فناوری فارس برگزار شد، گفت: با توجه به نیاز کشور به خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان باید راهکاری اساسی برای برون‌رفت این شرکت‌ها از مشکلات پیش رو ارائه شود.

وی تصریح کرد: باید بدانیم مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور چیست و تصمیمی نگیریم که کار را برای آنان دشوارتر کند، بلکه ضروری است حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: قانون شرکت‌های دانش‌بنیان باید از فرآیند دانش‌بنیان حمایت کند و در بحث ارزیابی این شرکت‌ها ضروری است روش کار تغییر کند و به سمت روش‌های مؤثر در دنیا برویم که این امر نیازمند زمان است.

دکتربرومند با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اشتغال می‌توانند مؤثر باشند، گفت: شرکت‌های بزرگی در کشور موجود است که نمی‌توانند به راحتی وارد بازار شوند؛ در حالی که این شرکت‌ها قابلیت بازسازی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری می‌توانند به مثابه زنجیره راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ باشند و از این طریق اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زنند.

دکتر برومند اظهار کرد: مساحت پارک‌های فناوری در کشور با پشتیبانی استان‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزایش یافته و نیز انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز و پارک علم و فناوری استان فارس برای راه‌اندازی دره فناوری شیراز از اقدامات ارزشمندی است که صورت گرفته است.

وی تشکیل شورای نمایندگان شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس را یکی دیگر از اقدامات خوب برشمرد و گفت: این شورا باید با رویکرد استانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند مشکلات این استان را حل کنند.

در ادامه دکتر مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: هم‌افزایی پارک علم و فناوری با تمام بخش‌ها می‌تواند در توسعه فعالیت‌ها مؤثر باشد که خوشبختانه در این زمینه تعامل خوبی بین پارک علم و فناوری و دانشگاه شیراز ایجاد شده است.

وی افزود: پارک علم و فناوری یک مجموعه منطقه‌ای است و نباید این تصور باشد که پارک یک سازمان ملی است و بودجه ملی دریافت می‌کند، لذا باید تمام بخش‌های استان فارس از پارک علم و فناوری حمایت کنند.

دکتر کشمیری ادامه داد: یک نگاه اکوسیستمی داریم که زیربنای آن تعامل پارک علم و فناوری با تمام بخش‌های مؤثر است که یکی از بخش‌ها، مدیریت استان است.
راه‌اندازی ناحیه نوآوری و فناوری؛ حرکت مثبتی برای توسعه استان فارس
دکتر امین رضا ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در این نشست به راه‌اندازی ناحیه نوآوری و فناوری فارس در دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: امروز با مفاهیمی مانند استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها مواجه هستیم؛ از این رو نیاز است که به سمت ناحیه نوآوری و فناوری حرکت کنیم و زنجیره فناوری را شکل دهیم.

وی افزود: برای استادانی که در ناحیه نوآوری و فناوری، دانش‌آموختگان را حمایت کنند به عنوان خیرین علمی، کارت صادر می‌کنیم و تمام فعالان عرصه فناوری در این ناحیه درگیر فعالیت خواهند شد که این خود باعث همگرایی و رشد می‌شود.

دکتر ذوالقدر ادامه داد: حیف است که از دانش فارغ‌التحصیلان استفاده نکنیم و برای این کار نیاز است که شتاب دهنده‌های مختلفی در ناحیه نوآوری و فناوری مستقر شوند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس تصریح کرد: از مدیران استان فارس درخواست حمایت داریم؛ زیرا ناحیه نوآوری و فناوری، حرکت مثبتی در توسعه این استان خواهد بود.

دکتر ذوالقدر افزود: شرکت‌هایی که در حوزه پشتیبانی، بازاریابی و مدیریت با خلاء مواجه هستند، نیازمند است ناحیه نوآوری و فناوری به آنان کمک کند تا از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی استفاده شود.

در پایان این مراسم که رؤسای دانشگاه‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان فارس و مدیران عامل شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس نیز حضور داشتند، ضمن معرفی دکتر ذوالقدر به عنوان رئیس پارک علم و فناوری فارس، از دکتر مُر، رئیس پیشین پارک تقدیر شد."

بر اساس اعلام وزارت علوم، در این مراسم همچنین از  اسماعیلی، خیر و مدیرعامل یکی از بنیادهای کشور  که ساخت اولین و بزرگ‌ترین مرکز رشد خیرساز کشور در شهر لار توسط این بنیاد در حال ساخت است، تقدیر به‌عمل آمد.
 
کد مطلب: 17133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *