جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۱

ساخت آجر ضد موج

برای اولین بار در ایران یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری انرژی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه توانست آجر ضد موج بسازد.
ساخت آجر ضد موج
توليد ايرانی:با تشریح اختراع خود در حوزه معماری و انرژی گفت: پوشش آجر توسط یک پلیمر رسانا به روش پلیمریزاسیون باعث افزایش خواص جذب و انعکاس امواج مضر الکترومغناطیس در ناحیه ریزموج و انعکاس این امواج در ناحیه فروسرخ می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این خاصیت منجر به تصفیه محیط زیست از این امواج مضر می‌شود، اظهار کرد: این ساختار در ساختمان به عنوان سپری مانع از ورود و آسیب این امواج به ساکنین ساختمان خواهد شد. از طرفی انعکاس امواج در ناحیه فروسرخ، این ساختار را به عنوان نسل جدیدی از مصالح ساختمانی در مناطق گرمسیری برای افزایش صرفه جویی انرژی معرفی می‌کند.
این دانشجوی کارشناسی ارشد معماری انرژی افزود: این آجر یک کامپوزیت دو رویکرده است که باعث بهبود صرفه جویی انرژی در ساختمان و تصفیه امواج مضر محیط زیست و مانع از ورود اشعه‌های مضر به داخل ساختمان می­شود.
وی ادامه داد: از آنجاکه در حدود ۵۰ درصد امواج دریافتی از نور خورشید در سطح زمین مربوط به ناحیه IR است و این موج می‌تواند باعث گرم شدن ماده جذب کننده این موج شود، در این محصول سعی شده است با پوشش آجر با یک پلیمر رسانا به کاهش جذب این موج و انعکاس آن در ساختمان توجه شود.
کیکاوس به روش تهیه و پوشش آجری این محصول که روشی بسیار ساده و ارزان قیمت است اشاره کرد و افزود: این آجر پوشش داده شده با پلیمر رسانا به افزایش انعکاس نور خورشید در ناحیه IR کمک می کند و نتایج آنالیز DRS گواهی بر این موضوع بود. همچنین نتایج آنالیز DSC ثابت کرد که مکانیزم انعکاس نور IR حرارتی، مکانیزم اصلی برای این خاصیت این کامپوزیت است.
وی توضیح داد: این آجر زیر تابش لامپ شبیه ساز نور خورشید قرار گرفت و نتایج نشان داد که آجر معمولی درصد جذب بیشتری نسبت به آجری که با این پلیمر پوشش داده شد، دارد. این اختلاف نشان می‌دهد که این کامپوزیت و پوشش آجر با پلیمر رسانا به عنوان روشی پر آتیه و ثمربخش در تهیه مصالح ساختمانی و بهبود صرفه جویی انرژی در مناطق گرمسیری است.

وی افزود: آنالیزهای مختلفی برای شناسایی کامپوزیت تهیه شده انجام شد و در نهایت آجر پوشش داده شده توسط پلیمر رسانا با ضخامت تنها ۱۲ میکرومتر خواص خارق العاده‌ای در بهبود صرفه‌جویی انرژی از خود نشان داد.
به گفته این دانشجوی دانشگاه انرژی ساوه، از طرف دیگر این آجر دارای مکانیزم جذب و انعکاس امواج است و بیشتر با ایجاد عدم تطابق ظرفیت خازنی، باعث انعکاس امواج مضر الکترومغناطیسی می‌شود، از این رو آجر پوشش داده شده باعث تقویت و انعکاس امواج مضر الکترومغناطیسی که از موبایل‌ها، ماهواره‌ها، ریموت کنترل‌ها، Wi-Fi ها و وسایل الکترونیکی و... و که در فرکانس‌های بالا کار می‌کنند، می‌شود.
وی همچنین به معرفی این محصول در اولین جشنواره نوآوری در حوزه ساخت و ساز که از ۹ دی ماه به مدت سه روز در تهران برگزار شد، اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه که وزیر راه و شهرسازی و  مدیرعامل و رییس هیات مدیره  بانک مسکن از آن بازدید کردند، قرار شد کمیته داوری نظر خود را در خصوص کسب رتبه این محصول در نمایشگاه تا ۲۴ دیماه اعلام کند.
کیکاوس در ادامه، ارتباط بین رشته معماری و انرژی را علت ایجاد انگیزه برای این اختراع دانست و افزود: در حال حاضر بیشترین فعالیت کارشناسان و دانشجویان رشته معماری و حتی سایر رشته‌های دانشگاهی منحصرا در همان رشته صورت می‌گیرد و ارتباط رشته های دانشگاهی مغفول مانده است، در حالیکه مرتبط کردن رشته‌های تحصیلی در حوزه پژوهشی نظیر معماری با انرژی، زمینه ساز خلق ایده های جدید و فعالیت های پژوهشی موفق دانش‌بنیان در دانشگاه‌های اقتصاد محور و دانش محور است.
وی افزود: امید است بتوان با حمایت مسئولان این محصول را که تماما با مواد اولیه بومی و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی ساخته شده است به تولید انبوه رسانده و به ثبت جهانی رساند و با عرضه این محصول در بازار، محیط‌زیست را از انتشار امواج الکترومغناطیس مضر تصفیه و سالم‌سازی کرد.
همچنین رضا پیمانفر استاد راهنمای این مخترع جوان گفت: در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم که دانشگاههای دانش بنیان محور و اقتصاد محور هستند، رویکرد تولید محصول در جوامع دانشگاهی به یک اولویت تبدیل شده است.
وی به کسب تجربه هشت ساله خود در حوزه امواج مضر در محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: تولید این آجر که ترکیبی از دو حوزه معماری و انرژی است از ظرفیت بالایی برای ثبت اختراع برخوردار است و هم اکنون مراحل نهایی ثبت آن در حال طی شدن است.
وی خواستار ورود جدی و حمایت صنعت ساختمان برای تولید انبوه این اختراع شد و افزود: به جرات می‌توان گفت هنوز دانش تولید این محصول در سطح بین المللی  وجود ندارد و در صورت تولید انبوه بستر صادرات آن فراهم شده و وارد رقابت جهانی خواهد شد.
وی افزود: تولید این محصول در ایران منحصر بفرد است. در دنیا در حوزه رنگ ساختمانی مشابه محصول تولید شده است اما در بخش مصالح ساختمانی هنوز پژوهش علمی و اختراعی صورت نگرفته است.
این متخصص شیمی آلی و دارنده چهار جایزه بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: این آجر قادر است بالغ بر ۸۰ درصد امواج مضر الکترومغناطیسی که در داخل ساختمان از موبایل‌ها، ماهواره‌ها، ریموت کنترل‌ها، Wi-Fi ها و وسایل الکترونیکی و... و.تولید می شود را جذب و تبدیل به گرما کند و در واقع مانع ورود امواج از محیط بیرونی به داخل ساختمان شود و عملا کار تصفیه محیط زیست از امواج مضر الکترومغناطیسی را انجام می‌دهد. همچنین میزان جذب امواج قابل مدیریت است و حتی امکان کنترل پارازیت‌ها نیز وجود دارد.
وی پالایش و تصفیه محیط ریست و جلوگیری از ورود امواج مضر به فضاهای مسکونی مجاور را مهمترین مزیت این آجر ضد موج بیان کرد و افزود: بهره گیری از توان این محصول در مناطق سردسیری در اولویت است.

 
کد مطلب: 17113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *