عرضه میکروسکوپ‌های فلورسنسی توسط محققان کشور

21 دی 1398 ساعت 11:15


به گزارش تولیدایرانی؛ محمدحسین غیاثوند، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار، طراحی و ساخت میکروسکوپ فلورسنس اتوماتیک (اتواسکنر) و پرینتر ۳ بعدی زیستی را از دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: دستگاه اتواسکنر یک میکروسکوپ اتوماتیکی و مجهز به نرم‌افزاری است که قادر به تصویربرداری و اسکن اتوماتیک از نمونه‌های پزشکی و تحقیقاتی است.
وی با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه، یادآور شد: پس از قرار دادن نمونه در داخل دستگاه، توسط نرم‌افزار شروع به اسکن کردن محدوده دلخواه نمونه، یا به صورت تصویربرداری تکی در محل مورد نظر و یا اسکن کل لام می‌کند.
غیاثوند با بیان اینکه این میکروسکوپ مجهز به فلورسنس است، اظهار کرد: از طریق منابع نوری فلورسنس که در این طرح ساخته شده است، فیلترهای ساخته شده در مسیر منابع نوری قرار داده می‌شود و از این طریق می‌توان نمونه‌های مختلف پزشکی را با فلورسنس این میکروسکوپ مشاهده کرد.

این محقق با اشاره به تفاوت میکروسکوپ فلورسنس ساخته شده با سایر نمونه‌های ساخته شده در کشور، خاطر نشان کرد: در میکروسکوپ‌هایی که در مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لازم است تا یک اپراتور در کنار دستگاه باشد و با چشم اقدام به پیدا کردن محل نمونه کنند، ضمن آنکه قابلیت تصویربرداری ندارند.
وی ادامه داد: میکروسکوپ‌هایی که قابلیت تصویربرداری دارند، ۳ چشمی هستند به گونه‌ای که باید بر روی آن آداپتور دوربین نصب شود تا بنوان از نمونه تصویربرداری کرد. ولی این میکروسکوپ قابلیت تصویربرداری اتوماتیک را فراهم کرده است.
غیاثوند، طراحی و ساخت دستگاه بایو پرینتر را از دیگر محصولات تولیدی دانست و گفت: برای ساخت یک بافت مصنوعی نمی‌توان به طور عادی از سلول پرینت گرفت و نیاز به تهیه داربستی است تا بتوان بر روی آن داربست سلول‌ها را پرینت کرد.

این محقق ادامه داد: پس از آنکه کشت سلول‌ها در آزمایشگاه انجام شد، محلول مورد نظر سلول‌ها تهیه می‌شود و از سوی دیگر پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر همراه با سلول‌ها از طریق این پرینتر سه‌بعدی تهیه می‌شود و بعد از آنکه بافت مصنوعی داخل بدن قرار گرفت، این پلیمر زیست تخریب‌پذیر توسط آنزیم‌های بدن تخریب خواهند شد.
به گفته وی، پس از تخریب پلیمر، سلول‌های شکل یافته، تشکیل می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند.


کد مطلب: 17087

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/17087/عرضه-میکروسکوپ-های-فلورسنسی-توسط-محققان-کشور

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com