پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱

برچسبهای امنیتی ضدجعل تولید شدند

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید برچسب های امنیتی با مواد آلی و معدنی شده اند که ضد جعل بوده و امکان ورود محصولات تقلبی به کشور را از بین می برد.
برچسبهای امنیتی ضدجعل تولید شدند
به گزارش توليد ايرانی؛ محمدمهدی انصاری پور مدیر یک شرکت دانش بنیان تولید کننده لیبل های امنیتی در گفتگو اظهار کرد: لیبل های کوانتومی که آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند را توانستیم با کسب دانش فنی به تولید برسانیم.
وی با بیان اینکه این لیبل ها امنیت بالایی دارند که امکان جعل و کپی برداری را از بین می‌برد، بیان کرد: هر جایی که بحث امنیت مهم باشد و نخواهیم که لیبل قابل جعلی در محصولات ایرانی داشته باشیم می‌توانیم از این لیبل ها بهره ببریم.
وی با اشاره به کاربردهای لیبل های کوانتومی گفت: مبارزه با قاچاق کالا، جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و تشخیص داروهای سالم و درست از تقلبی، استفاده در گواهینامه‌های اصلی و… از کاربردهای لیبل های کوانتومی هستند.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این لیبل ها محصول اصلی از غیر اصلی مشخص می‌شود، بیان کرد: مردم عادی با چشم غیر مسلح نمی‌توانند این لیبل ها را از لیبل های تقلبی تشخیص دهند زیرا نامرئی بوده و قابل رؤیت نیستند. فقط بر اساس رمزنگاری کوانتومی می‌توان به رمز موجود در برچسب‌ها پی برد و امکان بازکردن رمز آن جز برای افراد آشنا به رمز امکانپذیر نیست.
به گفته وی، این لیبل های کوانتومی تنها با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش تشخیص داده می‌شوند که توانستیم در این راستا دستگاه‌های مورد نیاز برای تشخیص چنین لیبل هایی را نیز طراحی کنیم.
وی افزود: استفاده از این لیبل ها امکان جعل وجود ندارد به زودی شاهد این خواهیم بود که لیبل های کوانتومی جای هلوگرام های دوبعدی و سه بعدی را می‌گیرد.
انصاری پور با تاکید بر اینکه برای ساخت این لیبل ها از مواد آلی و معدنی استفاده کرده ایم گفت: این محصول ارگانیک است و برای بدن مشکلی به وجود نمی‌آورد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: ساخت لیبل های کوانتومی تکنولوژی گرانی است که برای مصارف خاص استفاده می‌شود و در کشورهای دیگر نیز انجام شده؛ تهیه این لیبل ها از کشورهای اروپایی و امریکایی برای ایران هزینه زیادی دارد از این رو می‌توانیم با قیمت پایین‌تر آن را در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم زیرا دانش فنی آن را بدست آورده ایم.
انصاری پور خاطر نشان کرد: در این پروژه دستگاه و موادی ساخته شده است که اگر از آنها به عنوان برچسب‌هایی امنیتی استفاده شود، امکان رمزگشایی و جعل در آنها به دلیل استفاده از مبانی رمزنگاری کوانتومی صفر بوده و در دنیا به صورت منحصر به فرد است.

وی با اشاره به کاربرد این برچسب‌های کوانتومی در رمزنگاری کوانتومی در اسناد و کاغذهای پول گفت: در این کاربرد اسناد و یا اسکناس‌ها به شکل کوانتومی رمزنگاری می‌شوند که با توجه به مرتبه محرمانه بودن اسناد می‌توان از معتبر یا جعلی بودن اسناد مطلع شد. یعنی زمانی که سند در دستگاه قرار می‌گیرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارزیابی دقیقی از اعتبار سند ارائه می‌دهد. این سیستم در دنیا منحصر به فرد بوده و کدهای بررسی نامه فقط در اختیار افراد مورد اعتماد قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر اهمیت لزوم این طرح در استفاده در اسناد پولی و مالی گفت: در این سیستم کدگذاری با استفاده از مواد کوانتومی اپتیکی اطلاعات دقیقی روی اسناد و یا اسکناس بارگذاری می‌شود که این اطلاعات را می‌توان با استفاده از دستگاه دیگری که در بانک یا نهاد مرجع نگهداری می‌شود بازخوانی کرد.

مدیر عامل این شرکت گفت: در این سیستم رمزنگاری اطلاعات بر روی هر نوع اسکناس چاپ می‌شود و این اطلاعات به گونه‌ای است که توانایی اندازه گیری آنها برای اشخاص دیگر امکان پذیر نبوده و فقط توسط مرکز مرجع که آنها را بارگذاری کرده وجود دارد، بنابراین امکان جعل اسکناس و توانایی فهم دقیق نشانه‌های امنیتی اسکناس‌ها برای افراد جعل کننده امکان پذیر نیست.
به گفته وی، این لیبل ها می‌تواند امنیت اسکناس‌ها را بالا ببرد که این خود پارامتر مؤثری در گردش و رصد اسکناس در سیستم بانکی کشور است. با توجه به اهمیت این موضوع، این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای مختلفی نظیر پولشویی و … داشته باشد.
وی با اشاره به کاربرد لیبل های کوانتومی در مبارزه با قاچاق انواع کالاهای وارداتی گفت: کلیه کالاهایی که از مجاری قانونی وارد کشور می‌شوند اعم از بهداشتی، دارویی، آرایشی و … می‌توانند به لیبل های کوانتومی تجهیز و سپس تحویل واردکننده کالا داده شود در این صورت در بازار می‌توان به راحتی کالاهای وارداتی قاچاق را از کالاهای دیگر تشخیص داد.
این محقق افزود: جلوگیری از خرابکاری‌های نظامی و انبار تجهیزات حساس از دیگر کاربردهای لیبل های کوانتومی است؛ کلیه تجهیزات حساس و فوق حساس نظامی مانند قطعات یدکی هواپیماهای جنگی و یا انواع کالاهای موجود در انبارهای نظامی و سری را می‌توان برای جلوگیری از تعویض یا نمونه خراب و یا غیر اورجینال به کمک لیبل های کوانتومی رمزنگاری کرد.

وی با اشاره به دیگر کاربردهای برچسب‌های امنیتی گفت: نشان دار کردن یک فرد (یک کالا یا یک برگه) به طوری که فقط در هنگام بهره برداری قابل تشخیص باشد، جلوگیری از جعل اسناد (پاسپورت، شناسنامه و اسناد ثبتی و …)، جلوگیری از ورود کالا، اطمینان خریداران و واردکنندگان از کالای خریداری شده در مبدا و تحویل همان کالا در مقصد، انواع بهره وری های سری و فوق سری و… از کاربردهای لیبل های امنیتی هستند.
وی افزود: این سیستم کدگذاری اسناد دارای چنان پیچیدگی‌هایی است که امکان هر گونه جعل را از بین می‌برد؛ در حال حاضر با وزارت صنایع و معادن مذاکراتی برای استفاده از این لیبل ها داشته ایم.
کد مطلب: 17086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *