شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴

داخلی سازی ۲ میلیارد دلار از واردات نفت، گاز و پتروشیمی

رحمانی گفت:نهضت ساخت داخل از برنامه‌های راهبردی در بخش صنعت است و امسال حدود دو میلیارد دلار داخلی سازی در حوزه پتروشیمی انجام می شود.
داخلی سازی ۲ میلیارد دلار از واردات نفت، گاز و پتروشیمی
به گزارش توليد ايرانی؛ رضا رحمانی وزیر صمت در نشست میز تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی با اشاره به شهادت جانسوز سردار قاسم سلیمانی تصریح کرد: بدون شک گسترش تولید داخل یکی از راهکار‌های ادامه دادن راه سردار شهید است؛ تلاش شبانه روزی و توجه به فرمایشات رهبری در وزارت صمت در ساختار نهضت ساخت داخل ادامه خواهد داشت.
او مقام معظم رهبری را پرچمدار گسترش تولید داخل دانست و گفت: اقداماتی که در این حوزه انجام شده بسیار فرا‌تر از این میز‌ها و نشست‌ها است؛ بازدید‌هایی که از واحد‌های تولیدی داشتیم از انگیزه و تفکر تولید داخل در فرهنگ داخلی کشور خبر می داد؛ همه باید به این باور برسند که که گسترش تولید همان ادامه دادن راه شهدا است.
رحمانی با تاکید بر اثرات چشمگیر داخلی سازی اقلام مختلف در داخل کشور تصریح کرد: باید حلقه‌های مفقوده پیدا شود؛ گاهی اقلامی صادر می‌شود که خام فروشی هم نباشد شبه خام فروشی است؛ اقلامی صادر می‌شوند که با حفظ زنجیره تولید می‌تواند در کشور ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کند.

وزیر صمت تاکید کرد: سیاست‌های ساخت داخل باید چنان عمیق شوند که حتی با برداشتن تحریم‌ها از بین نرود؛ ساخت داخل امروز به اعتقادی در کشور ما تبدیل شده و باید بسیار عمیق‌تر شود.
او گفت: اظهارات مقام رهبری مقدم بر هر چیزی است؛ حتی اگر اقدامی قانونی انجام شود، اما بر خلاف گسترش تولید داخل باشد ما به عنوان مطالبه گر مردم حق لغو قرارداد‌ها را داریم. بهترین امکانات امروز در دسترس ما قرار دارند و باید مورد استفاده قرار بگیرند. فرصت‌های بسیاری از جمله انرژی خورشیدی در اختیار کشور ما قرار دارد که از آن استفاده نمی‌کنیم و باید به سراغ آن برویم.
رحمانی بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی کار کشور ما در آن قرار دارد، خدمت رسانی‌ها در همه موارد از جمله ثبت سفارش در سامانه گمرکی و موارد از این قبیل تسهیل شود. در ۹ ماه گذشته رشد صنعت از منفی ۹ درصد به بیش از ۱۰ درصد رسیده است و این نشان از عملکرد مناسب نهضت تولید داخل دارد.

در ادامه این نشست رضا رحمانی وزیر صمت در حاشیه میز تعمیق ساخت تجهیزات صنعت پتروشیمی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهضت ساخت داخل یکی از برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف است؛ این نهضت شامل تمام رشته‌های صنعتی شده و طبق برنامه ۳ ساله‌ای که برای ان در نطر گرفته شده است پیش می‌رود.

او با اشاره به رشد مناسب این فرایند در چند مدت اخیر گفت: هم تولید کنندگان و هم بخش‌های کشوری با اقتدار برای کشور تلاش می‌کنند؛ این نهضت هر روز در همه جای کشور انجام می‌شود و آنچه که بر ان تاکید داریم گسترش این برنامه به عنوان راهبرد حل مشکلات اساسی کشور است؛ مشکلات اساسی کشور ما با توجه به ساخت داخل برطرف خواهد شد.
رحمانی با تاکید بر استقبال مردم از طرح‌ها گفت: ادامه راه شهدا در حوزه‌های اقتصادی حفظ تولید ملی و ساخت داخل است؛ مسیر مشخص است و امیدوار کننده است.
وزیر صمت درباره میزان سهم واردات در تامین قطعات داخلی کشور گفت: در سال گذشته مجموع حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که بخشی از آن اجتناب ناپذیر و بخش عمده‌ای از آن در کشور قابل تولید است؛ طبق برنامه در نظر گرفته شده امسال حدود دو میلیارد دلار هزینه برای ساخت داخل در حوزه پتروشیمی خواهیم داشت.
رحمانی فرهنگ عاشورایی و فرهنگ شهدا را در تولید داخل دانست و تصریح کرد: بدون شک ادامه دادن راه امام و شهدا  در زمینه صنعت همین توجه به تولید داخل است؛ گسترش این فرهنگ در داخل کشور همان راه سردار سلیمانی‌هاست که برای اقتدار کشور تلاش کردند.
کد مطلب: 17057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *