سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۴

صادرات ۳۸۰ هزار تن سیب+عکس

عاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب و ۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید شد که دولت برای صادرات مرکبات مشوق صادراتی در نظر گرفت و تا ابتدای بهمن‌ماه ۳۸۰ هزار تن سیب صادر شده است.
صادرات ۳۸۰ هزار تن سیب+عکس
توليد ايرانی: محمدعلی طهماسبی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: 3.5 میلیون هکتار گلخانه در دنیا وجود دارد که عمده آن در کشورهای آسیایی است و از این میزان 12 هزار و 300 هکتار گلخانه در ایران است و ما در برنامه ششم توسعه قصد داریم، تا 18 هزار هکتار به این رقم اضافه کنیم و تا پایان سال 1404 باید سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور به 60 هزار هکتار برسد.

وی به راهکارهای افزایش عملکرد در هکتار و بهره‌وری باغات اشاره کرد و گفت: عمر اقتصادی مفید باغات 15 سال است و ما تلاش کرده‌ایم، تا در راستای کاشت نهال‌های استاندارد، شناسنامه‌دار و با مدت مفید بیشتر اقدامات زیادی انجام دهیم، به طوری که اکنون 365 نهالستان مجوزدار در کشور داریم که نهال مورد نیاز کشاورزان را تأمین می‌کند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه احداث باغ اراضی شیب‌دار در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش مصرف آب اشاره کرد و گفت:‌ در برنامه ششم توسعه ایجاد 500 هزار هکتار اراضی باغی شیب‌دار دیده شده که 50 درصد آن مستثنیات و 50 درصد دیگر اراضی ملی است.

معاون حجتی به این نکته اشاره کرد که در سال 96 ایجاد 60 هزار هکتار باغات در اراضی شیب‌دار در دستورکار است که تاکنون مطالعه 55 هزار هکتار آن انجام شده است.

طهماسبی بخش اصلی سخنان خود را به میزان تولید مرکبات در کشور اختصاص داد و گفت: باوجود آنکه سال گذشته دچار آسیب‌های مختلفی در بخش تولید مرکبات بودیم، اما امسال بیش از 5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده، تا حدی که دولت یارانه صادراتی به این موضوع اختصاص داده تا تولید مازاد بر مصرف صادر شود.

وی همچنین به میزان تولید سیب در کشور اشاره کرد و افزود:‌ امسال 3 میلیون و 700 هزار تن سیب در کشور تولید شده که حدود 400 هزار تن آن سیب‌های صنعتی یا به تعبیری سیب درجه سه هستند که به صنایع فرآوری می‌روند و از مجموع سیب تولیدی یک میلیون و 200 هزار تن آن در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به آمار صادرات سیب در سال 96 اشاره کرد و گفت:‌ تا ابتدای بهمن‌ماه بیش از 380 هزار تن سیب صادر شده است و اگر سیاست واردات موز به ازای صادرات سیب نبود، سال قبل 150 هزار تن سیب در انبارها می‌گندید.

در ادامه این نشست حسن‌پور مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از تولید 2 میلیون و 800 هزار تن پرتقال در کشور خبر داد و گفت:‌ بازارهای ما در این زمینه اشباع و انبارها پر است.

وی به کیفیت بالای پرتقال ایران در بین پرتقال سایر کشورها اشاره کرد و گفت: پرتقال‌هایی که در ناحیه مدیترانه تولید می‌شوند، به دلیل مرطوب بودن بیش از حد هوا در آن منطقه مجبورند، به‌دفعات از سموم کشاورزی استفاده کنند، تا حدی 27 بار سمپاشی می‌کنند، اما در کشور ما گاهی به دلیل خشکی هوا اصلاً سمپاشی انجام نمی‌شود، مضاف بر آنکه آفتابی که در ایران داریم، از اروپا وضعیت بهتری دارد و در نتیجه پرتقال تولیدی در ایران حاوی مقادیر بالاتری ویتامین E و C است.

به گفته معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اروپا سه برابر ایران بارندگی دارد، اما تبخیر یک‌سوم ایران است و ما با وجودی که آب کم داریم و در بحث شهرستان‌ها مانند جهرم رطوبت نسبی 8 درصد است، در نتیجه تولید محصول کیفیت خوبی دارد، اما هزینه تولید به دلیل آبیاری بالاست و قابل‌رقابت با کشورهای دیگر نیست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران هم در این نشست به ذخیره پرتقال کشور در استان مازندران اشاره کرد و گفت: در انبارهای مازندران بالای 500 هزار تن پرتقال ذخیره شده که قیمت فروش آن در میادین رقمی بین هزار و 500 تا 2 هزار و 200 تومان است و تا خردادماه نیاز بازار را می‌توانیم، تأمین کنیم.
کد مطلب: 1702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *