جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳

با طب سنتی تحریم دارویی را دور بزنید

در بازار پرهیاهوی تحریم های دارویی و کمبود انسولین، یک متخصص طب سنتی ادعا می کند به ترکیبی از داروهای گیاهی دست پیدا کرده که دیابتی ها را از مصرف انسولین بی نیاز می کند؛ یک نسخه با 12 گیاه. برای بررسی این ادعا سراغ این متخصص و تعدادی از بیمارانش رفتیم.
با طب سنتی تحریم دارویی را دور بزنید
توليد ايرانی:تحریم های دارویی، پایش به بیماری دیابت هم باز شده و این روزها خبرهای متفاوتی از کمبود انسولین، این داروی حیاتی برای میلیون ها بیمار دیابتی شنیده می شود. ردپای این خبرها را می توان در اضطراب بیماران در داروخانه ها دید وقتی جمله «انسولین نداریم» را از زبان متصدی داروخانه می شنوند و برای تهیه این دارو راه کج می کنند به داروخانه بعدی. در این شرایط، آیا راهی برای تامین انسولین مورد نیاز دیابتی ها و دور زدن تحریم های دارویی وجود دارد؟ حالا که پای مرگ و زندگی در میان است چه باید کرد؟
درباره ادعای ساخت داروی درمان دیابت و جایگزینی برای مصرف انسولین برای این بیماران صرفا در جایگاه اطلاع رسانی عمل کرده و تأیید فنی و درمانی هر دارو از جمله این دارو نیز در صلاحیت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است؛همچنین بیماران دیابتی بنا بر نظر متخصصان این حوزه نباید بدون نظر و مشورت پزشک معالج خود مصرف داروهای خود را قطع کنند.
در بازار پرهیاهوی تحریم های دارویی،بعضی از متخصصان طب سنتی ادعا کرده اند به ترکیبات گیاهی دست پیدا کرده اند که دیابتی ها را از مصرف انسولین بی نیاز می کند. گیاهانی که می‌گویند در به کار بردن آنها از توصیه ائمه معصوم و روایت های معتبر طب اسلامی استفاده کرده اند.
پرس و جو می کنیم برای پیدا کردن یکی از پزشکان طب سنتی که مدعی این نسخه  است. در نهایت  به کلینیک طب سنتی حجت الاسلام «دکتر احمد علی آقارفیعی»، جراح عمومی و پزشک  طب سنتی می رویم و با بیماران دیابتی که با  عمل به تجویزات این طب از مصرف انسولین بی نیاز شده اند گفت و گو می کنیم.

انسولین برای من از نان شب واجب تر بود
انتظار برای مصاحبه با حجت الاسلام دکتر«احمد علی آقارفیعی»؛فرصت مناسبی ست برای گپ و گفت با بیماران حاضر در مطب. سختی کار اینجاست که نمی دانی کدام یک از این مراجعان، دیابت دارند. سر حرف را با زن جوانی باز می کنیم. چند ثانیه ای نمی گذرد که مرد میانسال صندلی کناری از مکالمه ما متوجه موضوع می شود و بی مقدمه ماجرای بیماری اش را روایت می کند؛« از من بپرسید که خلاص شدم از در به در گشتن برای انسولین!» فرصتی برای پرس و جو نمی دهد؛ «قند خون من همیشه بالا بود، 350، 400 گاهی تا 500 هم پیش می رفت. انسولین هم برایم از نان شب واجب تر.»
خودش را «احمدغیاثی پور» معرفی می کند و ادامه می دهد: «یک سال است متوجه شده‌ام دیابت دارم. اصل ماجرای من برمی‌گردد به دو ماه قبل که انسولین گیرم نمی آمد. هر روز دو مدل انسولین تزریق می کردم؛ انسولین زودتاثیر و دیرتاثیر. زود تاثیر را سه بار در روز و دیرتاثیر هم دو بار. یک روز از این داروخانه به آن داروخانه رفتم. متصدی یک داروخانه می گفت فقط دو انسولین می توانم به شما بدهم. اما مجبورم نسخه را هم جدا کنم. اعتراض کردم. در جواب اعتراضم گفت اخبار گوش نمی دی آقا؟! واردات انسولین به خاطر تحریم ها کم شده! تحمل کنید. دو انسولین فقط برای چند روز من بود. داروخانه بعدی هم همین را می گفت؛ تحمل کنید! در این دویدن ها از این داروخانه به آن داروخانه، قند خونم افتاد و حالم بد شد.»
بیمار دیابتی مطب دکتر رفیعی با هیجان، ماجرای بیماری اش را تعریف می کند و هر لحظه منتظر اوج این داستانی؛ «حالم که بد شد،یک آقایی به کمکم آمد. کار خدا بود. ماجرای بیماری دیابت و انسولین را که فهمید،گفت این همه عذاب و استرس برای گرفتن انسولین؟! گفت من هم مثل تو دیابتی هستم و جانم به انسولین بند بود، یک روز دوستی گفت چاره کارت طب سنتیه، گفتم حوصله اش را ندارم، گفت حوصله داری داروخانه ها را گزکنی برای گرفتن انسولین اما حوصله خوب شدن نداری؟! خلاصه پیش پزشک طب سنتی رفتم. مدت زیادی نگذشت که با انسولین قلمی و خانواده داروهای تحریمی خداحافظی کردم. نشانی مطب دکتر را روی برگه ای نوشت و به من داد.
آن روز با هر سختی که بود نسخه انسولین را تهیه کردم. یک هفته بعد  به این مطب آمدم. حدود یک ماه و نیم از اولین مراجعه ام می گذرد و  با عمل به تجویزهای طب سنتی، انسولین را کنار گذاشتم. البته این را بگویم می ترسیدم سراغ طب سنتی بیایم. شنیده بودم  پزشکان طب سنتی با انسولین و قرص متفورمین و کلا هر چه تجویز طب نوین است، مخالفند. اما اینطور نبود. دکتر، انسولین و قرص من را از همان ابتدا قطع نکرد. کم کم، مرحله به مرحله. روز اول، به جای 20 واحد،19 واحد انسولین می زدم. روز دوم 17 و خلاصه هر روز در کنار مصرف نسخه گیاهی آقای دکتر یک واحد از انسولین کم می کردم. ایشان جدولی به من داده و تاکید کردند روزی دوبار قند خون را اندازه گیری و در جدول یادداشت کنم. قند خونم هر روز پایین تر می آمد تا جایی که  دکتر گفت انسولین و قرص را کنار بگذار. کابوس تهیه انسولین برای من تمام شد.»
 

12 گیاه شد معجزه زندگی من
گفت و گوی ما با  آقای غیاثی پور به اینجا که می رسد خانمی از آن طرف مطب خودش را به جمع مان می رساند و برای شروع صحبت منتظر بفرما نمی ماند؛ «تو را به خدا به گوش دیابتی ها برسانید. زندگی شان را به انسولین گره نزنند. انقدر دلم برای خودم می سوزه که چرا این همه پول دادم برای خریدن انسولین. الان هم که شده کیمیای داروخانه ها.»
نامش «آسیه میرزازاده» است. می گوید:« آمده‌ام برای ویزیت ماهانه. دکتر یک نسخه به من داده که کار انسولین را می کند، ترکیب 12 گیاه است. این نسخه از گیاهان دارویی تهیه شده که همه آنها در طبیعت وجود دارد بعد از اینکه به مطب آمدم 4 ماه زمان برد که قرص متفورمین و انسولین را کنار گذاشتم.»
 

طبیعت خدا را نمی شناسیم، مشکل همین جاست!
نیم ساعتی از گپ و گفت ما با بیماران گذشته که منشی ما را دعوت می کند به گفت و گو با آقای دکتر. موضوع مصاحبه را از قبل با او در میان گذاشته ایم و به محض ورود، سر اصل مطلب می رود. منتظریم از نسخه منحصر به فرد گیاهی اش که در رقابت با انسولین و غلبه بر دیابت پیروز میدان شده بشنویم که کتابی را پیش روی مان می گذارد و می گوید: «همه مشکل ما این است که طبیعت خدا را نمی شناسیم. چند سال تحقیق کردم  و به این نتیجه رسیدم که در طبیعت، 100 نوع گیاه و ماده غذایی وجود دارد که قند خون را پایین می آورد. خرفه، شنبلیله، سماق، زرشک و... همه این گیاهان به وفور در اطراف ما وجود دارند و باید به طور دائم در برنامه غذایی بیمار دیابتی وجود داشته باشد. اما کدام یک از بیماران دیابتی این گیاهان را در برنامه غذایی شان دارند؟! آن وقت برای تهیه یک انسولین قلمی زمین و آسمان را به هم می دوزند.»

متهم ردیف اول دیابت
پرونده بیماران دیابتی را یکی یکی ورق می زند و می گوید: «از هر 10 بیمار، دو یا سه نفرشان دیابت دارند. اخیرا مراکز اقتصادی جهان اعلام کرده‌اند که تا چند سال دیگر نیمی از هزینه های بهداشتی و درمانی کشورها صرف دیابت می شود. این یعنی زنگ خطر دیابت نه فقط در ایران بلکه در همه کشورها به صدا درآمده است. می دانید که دیابت نوع C  هم پیدا شده که به انسولین جواب نمی دهد! دلیل این افزایش روز افزودن مبتلایان به دیابت چیست؟
ای کاش همه پزشکان، داروسازان، پرستاران به این درک برسند که یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت، اخلاط مزاج است و دیابت با اصلاح مزاج و رژیم غذایی و در مرحله بعد با داروهای گیاهی ساده کنترل می شود. طب سنتی همین کار را می کند. ما بعد از اصلاح مزاج بیمار، یک رژیم استاندارد تجویز می کنیم و در نهایت بیمار را به حدی می رسانیم که از داروهای شیمیایی و انسولین کمتر استفاده کند و یا نیازش به این داروها به طور کلی قطع شود. بسیاری از بیمارانی که این روزها برای پیدا کردن انسولین به این در و آن در می زنند با این روش دیگر هیچ نیازی به این آمپول قلمی نخواهند داشت و این همه برو بیا و هزینه و  استرس تمام می شود.»

حمایت کنید برای تولید انبوه این نسخه گیاهی
دکتر آقارفیعی بعد از این توضیحات از نسخه 12 گیاهی اش می گوید و معتقد است بیمار دیابتی وابسته به انسولین با مصرف آن و رعایت موارد دیگر بی نیاز از انسولین می شود.خرفه، زنیان، عاقرقرحا، بلسان، سلیخه، پنج قلم از داروهای گیاهی است که در نسخه شفابخش آقای دکتر وجود دارد. دکتر آقارفیعی از ضرورت حمایت وزارت بهداشت از طب سنتی و تولید انبوه این نسخه می گوید و ادامه می دهد: «این تجویز حاصل سال ها مطالعه و تحقیق من روی گیاهان و بررسی تاثیر آنهاست.
از پزشکان غدد، داروسازان و مسئولان انجمن دیابت ایران دعوت می کنیم بیایند و این دارو که از ترکیب 12 گیاه به دست آمده را آزمایش کنند و نتیجه  آزمایش و تحقیقات خود را به طور رسمی اعلام کنند.
چرا ما باید بیمار دیابتی را که استرس و فشار عصبی برایش سم است در مضیقه روحی و روانی برای تهیه انسولین قرار دهیم؟ حالا هزار فکر و خیال دیگر هم وجود دارد. آیا انسولین قلمی از  گمرک خلاص می شود؟ نکند انسولین پیدا نکنم؟حالا که از گمرک درآمده، نکند تاریخش گذشته باشد! 
دیابت یک سرطان خوش خیم است
«آقای دکتر! یعنی این نسخه 12 گیاهه می تواند نیاز به انسولین در بیمارانی که جانشان در گرو مصرف این دارو است و در اثر عدم مصرف، ممکن است به کمای دیابتی می روند را برطرف کند؟» این سوال را صریح از آقای دکتر می پرسیم و اما پاسخ این پزشک روحانی شاید حلقه مفقوده این روزهای زندگی چند میلیون بیمار دیابتی در کشور است؛ «ببینید دیابت یک پروسه مولتی فاکتوریال است. نمی توان به بیمار گفت این دارو را بخور، هر کاری دوست داری انجام بده، بیماری ات خوب می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم دیابت شبیه به یک سرطان خوش خیم است. بیمار نباید به حال خودش رها شود. یکی از بزرگ ترین اشتباهات طب نوین پزشکی این است که دیابت را یک بیماری مزمن می دانند و آن را وابسته به یک سری دارو، این اشتباه است. انسولین یک گوشه ای از دیابت است.
یکی از مهم ترین تفاوت های طب کلاسیک و سنتی در درمان دیابت، در خصوص همین نوع نگاه است. به دیابت باید دید جنرال و عمومی داشت. یعنی تمام مسائل و مشکلات بیمار را باید با هم بررسی کرد. شرایط روحی یک فرد دیابتی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ موضوعی که من به آن بسیار حساسم. شرایط یک بیمار اقتضا می کند که او را پیش روانپزشک ببرند، یک فرد دیگر چاره کارش کم شدن ساعت کار است یا برعکس، بیماری را باید وادار به جنب و جوش و فعالیت کرد. ما در طب سنتی فقط جسم بیمار را نمی بینیم، روحش را هم معاینه می کنیم. کمکش می کنیم سبک زندگی اش را تغییر دهد.
برخلاف تصور بعضی ها اینطور نیست که وقتی بیمار پیش ما بیاید، از همان اول بگوییم انسولین را کنار بگذار یا اینکه پزشکان غدد حرف بیخودی می زنند، ما حرف پزشکان را نفی نمی کنیم. اما یکی از تاکیداتمان این است که در کنار توجه به مسائل روحی و روانی، بیمار مبتلا به دیابت باید تغذیه ای ارگانیگ داشته باشد. چون ترکیبات نیتریت موجود در نگهدارنده ها روی کبد و متابولیسم بدن تاثیر می گذارد. به طور کلی بیمار دیابتی هر چقدر دارو مصرف کند، تا تغذیه اش را درست نکند، نتیجه نمی گیرد.»

خطای فاحش طب نوین در درمان دیابت  
دکتر آقا رفیعی هشداری دیگر  می دهد و معتقد است طب کلاسیک در درمان دیابت مرتکب یک خطای فاحش دیگر هم می شود. چه خطایی؟ در توضیح این خطا به آمار مرگ و میر دیابتی ها اشاره می کند و می گوید:« یکی از دلایل عمده مرگ دیابتی ها نارسایی کلیه است و یکی از مهم ترین دلایل نارسایی کلیه در این بیماران؛ کم خونی. چرا این اتفاق می افتد؟ چون در طب کلاسیک، رژیم غذایی بیمار دیابتی بد تعریف شده است. بیمار را از خوردن بسیاری از غذاهای مقوی منع می کنند. رنده سیب در عسل که یکی از بهترین ترکیبات برای خون سازی است نخور، قندت بالا می رود.این ماده مقوی را نخور، آن را نخور! خوب بدن چطور باید خون سازی کند؟ اینطور می شود که بسیاری از دیابتی ها در گذر زمان به نارسایی کلیه هم دچار می شوند. تغذیه بیمار دیابتی از نگاه طب سنتی اصول روشنی دارد. یک مثال کوتاه؛ توصیه طب نوین به یک فرد دیابتی این است که صبح یک صبحانه ساده و کم حجم بخورد، نان و پنیر و مقداری گردو. اما طب سنتی بیمار را تشویق می کند به خوردن یک صبحانه مقوی و مفصل، آنقدر مفصل که یک روزهایی به بیمار می گوییم صبحانه یک سیخ کباب گوسفندی هم بخور.»
 
بفرمایید! این شما و این 2 هزار پرونده
«اگر با بیمار دیابتی آهسته و پیوسته پیش برویم، خدمت بزرگی به اقتصاد کرده‌ایم. در این شرایط، فشار چکمه تحریم به گردن بیماران است. برای رهایی از این فشار، طب سنتی بهترین راهکار است. مسئولان ما هم باید این شرایط را درک کنند و نادانسته با روش های طب سنتی مخالفت نکنند.»
دکتر آقا رفیعی با بیان این جملات، مصاحبه را با یک پیشنهاد  تمام می کند؛«ادعای ما را نادیده بگیرید. در این کلینیک طب سنتی، 10 هزار بیمار، پرونده دارند و از این تعداد 2 هزار بیمار، مبتلا به دیابت هستند. یک تحقیق آماری از وضعیت دیابتی هایی که طب سنتی را برای ادامه درمان انتخاب کردند نشان می دهد که انسولین، تنها راه نجات بیماران دیابتی نیست.»
 
کد مطلب: 16919
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *