سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۵

مبارزه با قاچاق پوشاک فقط ۱۰۰ میلیون دلار برای تولید داخل دستاورد داشت

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: با قدرتی که در تهران با قاچاق پوشاک برخورد کردیم در شهرستان‌ها برخورد نکردیم و فقط حدود ۱۰۰ میلیون دلار از رقم دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قاچاق را توانستیم به تولیدکنندگان داخلی منتقل کنیم.
مبارزه با قاچاق پوشاک فقط ۱۰۰ میلیون دلار برای تولید داخل دستاورد داشت
توليد ايرانی:بهرام حوالی شهریاری با اشاره به تلاش‌ها در مبارزه با قاچاق پوشاک در سال‌های اخیر افزود: از اردیبهشت امسال قرار بود مرحله دوم مبارزه با قاچاق یعنی شناسه دار کردن اجرا شود، اما این کار انجام نشد.
وی اضافه کرد: با قدرتی که در تهران با قاچاق پوشاک برخورد کردیم متاسفانه در شهرستان‌ها برخورد نکردیم و به گفته آقای دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیر، فقط حدود 100 میلیون دلار از رقم دو میلیارد و 600 میلیون دلار قاچاق را توانستیم به تولیدکنندگان داخلی منتقل کنیم.
حوالی شهریاری با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت، سندی را امضا کرد که بر مبنای آن اجازه واردات 540 میلیون دلار پوشاک، کفش و اقلام دیگر در مناطق آزاد داده شده است، گفت: نباید دوباره مفری برای واردات باز کنیم.
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اقدامات مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با قاچاق گفت: در پی استمرار این اقدامات هستیم و توانستیم کالا‌های قاچاق را شناسایی کنیم.
داریوش بهنود قاسمی با بیان اینکه در شهریور سال 1395 دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک، ابلاغ شده است، ادامه داد: در تیر سال 1397 نیز دستور العمل ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابلاغ شد که مربوط به شناسه کالاست.
وی افزود: با توجه به اینکه از انتهای خرداد سال 1397، واردات رسمی پوشاک نداریم بنابراین خود به خود موضوع شناسه گذاری کالا‌های وارداتی، منتفی است، زیرا واردات رسمی نداریم.
 بهنود قاسمی گفت: یکی از مشکلات در مبارزه با قاچاق، همواره خروج کارکرد معافیت‌های مالیایت از مسیری بوده که برای آن‌ها تعیین شده است.
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق، هیچ وقت متوقف نشده است، گفت: شناسایی کالای قاچاق و جمع آوری آن وظیفه قانونی ماست و این کار را انجام می‌دهیم.
بهنود قاسمی افزود: از کل واحد‌های تولید داخل، حداکثر 60 تا 70 واحد، شناسه را گرفته اند.
وی اضافه کرد: در 8 استان، 830 بازرسی انجام دادیم که قاچاق فقط 125 مورد محرز و به تشکیل پرونده منجر شد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه 700 میلیون دلار کاهش قاچاق داشته ایم، گفت: در سال 1396 حجم قاچاق در بخش پوشاک حدود دو و نیم میلیارد دلار بود که در سال 1397 با اقداماتی که با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف انجام شد، این رقم به یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسید.
حمیدرضا دهقانی نیا با بیان اینکه پایین آوردن نشان‌های معروف پوشاک قاچاق را انجام داده ایم و در این بخش رشد داشته ایم، افزود: پس از مبارزه با قاچاق پوشاک، تولید افزایش داشت.
وی با تاکید بر اینکه تولیدات داخل باید شناسه دار شوند، افزود: اگر این کار انجام نشود امکان ادامه مبارزه با قاچاق، محقق نخواهد شد.
یکی از تولیدکننده‌های پوشاک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: حدود 60 میلیارد تومان برای کارخانه سرمایه گذاری کردیم و بهترین ماشین آلات جهان در کارخانه ما موجود است، اما با سابقه 30 سال کار، چرخه تولید کارخانه مان متوقف شده است.
غلامرضا فیلی ادامه داد: ورود کالا‌های قاچاق، گرفتن مالیات اضافه از علل توقف تولید کارخانه بوده است.
وی افزود: زمانی که هزینه اضافه‌ای بر تولید تحمیل می‌شود، امکان رقابت با کالا‌های قاچاق را از دست می‌دهیم.
مدیرکل پیشگیری و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پوشاک, مقام نخست قاچاق ورودی به کشور را دارد.
سید عبدالمجید اجتهادی  افزود: در 9 ماه امسال تعداد پنج هزار و 838 فقره پرونده برای قاچاق ورودی پوشاک تشکیل شده که این رقم در 10 ماه پارسال, پنج هزار فقره بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون تشکیل پرونده درباره پوشاک, بیشتر شده است, اضافه کرد: اما در خصوص برندها, امسال در حدود 125 فقره پرونده تشکیل شده است.
 اجتهادی گفت: سوخت با 20 هزار و 848 فقره پرونده, مقام نخست قاچاق خروجی را دارد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: مرحله نخست طرح شناسه دار کردن در 8 استان خراسان رضوی، مازندران، گیلان،​ آذربایجان شرقی و غربی، فارس، اصفهان و البرز پیش رفته است.
حمیدرضا دهقانی نیا افزود: اکنون در مرحله دوم،​ با شکایت هایی مبنی بر عرضه تولیدات داخلی با برچست خارجی مواجه شده ایم.
وی اضافه کرد: در حوزه کیف و کفش هم ورود کردیم اما برای ادامه این پیشگیری و مبارزه با قاچاق, نیازمند همراهی صنف هستیم و با استاندارد دوگانه نمی توانیم پیش برویم.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در ادامه این برنامه گفت: اگر عرضه پوشاک ایرانی با نشان خارجی عرضه شود براساس قانون نظام صنفی,تخلف است و باید جمع آوری شود, و ما هم از آن حمایت می کنیم.
حوالی شهریاری افزود: در سه ماه خرداد تا شهریور شاهد 25 درصد رشد در صنعت پوشاک بودیم ولی با بازکردن مجدد مناطق آزاد به دستور وزیر صمت و با توقفی که برای اخذ شناسه ایجاد شده است, دوباره به نقطه قبل باز خواهیم گشت و این اتفاق در شب عید می افتد.
وی درباره کالاهای ته لنجی هم گفت: قانون برای کمک به برخی اقشار از جمله ملوانان در مناطق آزاد, تسهیلاتی را قائل شده است اما به علت اجرای نادرست قانون, با مشکلاتی مواجه می شویم.
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم در این باره گفت: معافیت هایی که به طور کلی در این باره لحاظ شده, به مناطق مرزی و کمک به معیشت این مناطق مربوط است و نباید خارج از این مناطق ورود کند.
بهنود قاسمی افزود: اکنون گروه کالایی که برای ملوانی در نظر گرفته شده, بحث پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی لحاظ نشده که اینها می تواند وارد مناطق آزاد شود و با توجه با معافیت هایی که در گروه چهار در نظر گرفته شده است بدون ثبت سفارش وارد می شود و هیچ هزینه گمرکی هم از این کالاها اخذ نمی شود و این کالاها به راحتی از مناطق مرزی به استان های دیگر سرریز می شوند.
سخنگوی گمرک نیز درباره کالاهای ته لنجی گفت: گمرک بر اساس وظیفه, کنترل های خود را انجام می دهد که میزان آن 15 میلیون تومان و 6 بار در سال است و مازاد آن جنبه حمایتی دارد.
سید روح الله لطیفی افزود: خارج از استان, صاحب کالا بر اساس قانون مبادلات مرزی, حتما باید دوباره کالا را اظهار و حق و حقوق گمرکی را پرداخت کند و بقیه نظارت ها در استان ها بر عهده سایر دستگاه هاست.
 
کد مطلب: 16837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *