جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰

ایران بزرگترین صادر کننده به جمهوری آذربایجان است

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه گزارشی از مناسبات اقتصادی دو کشور، ایران را بزرگترین صادر کننده به این جمهوری بیان و خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت های ترانزیتی جمهوری آذربایجان به گرجستان، می توان مسیر جدید ترانزیتی برای صدور کالاهای تولیدی کشورمان به دریای سیاه و اروپا ایجاد کرد.
ایران بزرگترین صادر کننده به جمهوری آذربایجان است
به گزارش توليد ايرانی؛  جواد جهانگیرزاده گسترش ارتباطات بخش خصوصی دو کشور از طریق برگزار نمایشگاه و بازدید از توانمندیهای یکدیگر را ساز وکار مناسبی در مسیر توسعه مناسبات دو کشور ارزیابی و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندیهای فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی در باکو، فرصت مناسبی جهت معرفی ظرفیت های منطقه است و این سفارتخانه آمادگی خود را برای معرفی ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در تنها منطقه آزاد شمال کشور اعلام می دارد.
سفیر ایران در باکو با بیان اینکه پیگیر برگزاری نشست های تخصصی با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آذری برای معرفی ظرفیت های منطقه آزاد انزلی خواهد بود، پیشنهاد دعوت از سفیر جمهوری آذربایجان در ایران و مدیران بنادر باکو و  اَلَت برای بازدید از منطقه و مجتمع بندری کاسپین را مطرح کرد.

*تقویت مسیر ترانزیتی شمال جنوب و مسیرهای جدید ترانزیت کالا به اروپا
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز که بهمراه تعدادی از اعضای هیأت مدیره و معاونان این سازمان به منظور بررسی ظرفیت های جدید همکاری با جمهوری آذربایجان از زیرساخت های ترانزیتی و لجستیکی این کشور به جمهوری آذربایجانسفر کرده بود  در نشست با سفیر ایران در این کشور فرصت های همکاری براساس توانمندیهای منطقه و ظرفیت های سفارتخانه کشورمان، را مورد بررسی قرار داد.
محمد ولی روزبهان، با اشاره به توجه ویژه ریاست محترم جمهور و سایر مدیران ارشد نظام به منطقه آزاد انزلی، به ویژه در زمینه اتصال این منطقه به خط ریل سراسری و جایگاه منطقه در کریدور شمال جنوب، به ارائه تحلیلی از توانمندیهای سازمان متبوع خود در حوزه های زیرساختی، توسعه مبادلات با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه دریای خزر پرداخت و اظهار داشت: با عنایت به اتصال مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریل سراسری تا پایان سال آتی، بنادر شمالی و جنوبی کشور به یکدیگر وصل شده و شاهد تکمیل مسیر ترانزیتی بین المللی ایران خواهیم بود.
وی با بیان اینکه توسعه مبادلات با جمهوری آذربایجان از اولویت های سازمان منطقه آزاد انزلی است، از صادرات محصولات دانش بنیان و مراودات منطقه به این کشور گفت و وجود بزرگترین مجتمع بندری ایران در دریای خزر، کریدور ترانزیتی چین، قزاقستان، ایران که از سوی این سازمان ایجاد شده، قرار داشتن در کریدور شمال جنوب، و وجود مزیت های قانونی برای سرمایه گذاران خارجی را از جمله مهمترین ظرفیت این منطقه برای ایفای نقش به عنوان محور توسعه همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه های تخصصی و مشترک در منطقه آزاد انزلی و جمهوری آذربایجان و بازدید فعالان اقتصادی و بخش دولتی آذری از این منطقه از جمله راهکارهای گسترش همکاری های دو جانبه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت بندر و تجهیز امکانات زیرساختی حوزه لجتسیک و بندری، تصریح کرد: شرایط لازم برای تسهیل و تسریع در امور مربوط به فعالیت تجاری و تولیدی بخش خصوصی دو کشور باید در دستور کار قرار گیرد، موضوعی که از رویکردهای اساسی منطقه آزاد انزلی است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
کد مطلب: 16691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *