شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۶

تبدیل تحریم به فرصت به سبک استیل البرز

بزرگترین تولید کننده صنایع آشپزخانه کشور،به رغم تحریم ها و کاهش صادرات، موفق به کاهش ۲۰ درصدی ارزبری محصولات خود با اعتماد به تامین کنندگان داخلی مواد اولیه و تجهیزات شد.
تبدیل تحریم به فرصت به سبک استیل البرز
به گزارش توليد ايرانی؛ نوید ایزدپناه، مدیر عامل گروه صنعتی صنایع استیل البرز در نشست خبری که به مناسبت افتتاح ششمین خانه استیل البرز از فرصت سازی این واحد صنعتی در زمان تحریم‌ها را خبر و داد و گفت: به رغم تحریم‌ها، فرصت‌هایی در صنعت لوازم خانگی کشور پیش آمد که شرکت استیل البرز با بهره گیری از متخصصان داخلی و با داشتن تیم تحقیق و توسعه قوی موفق شد تا با همکاری سازندگان داخلی، برخی قطعات داخلی موتور محصولات لوازم خانگی را بدون افت کیفیت تولید کند.
مدیر عامل گروه صنعتی صنایع استیل البرز ادامه داد: تحریم‌ها با افزایش محدودیت انتقال وجه و هزینه‌های حمل، افزایش هزینه‌های تولید و رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها را به دنبال داشت، اما شرکت‌های بزرگ ایرانی با توسعه مقیاس اقتصادی تولید و دپوی به موقع مواد اولیه مورد نیاز، همچنین توسعه داخلی سازی، از آن یک فرصت ساختند.

این عضو انجمن لوازم خانگی کشور گفت: با بهره گیری شرکت ما از واحد تحقیق و توسعه (R&D) قوی و شناسایی نیازها و عمل بر مبنای ترجیحات مصرف کنندگان، به یک بلوغ فناورانه در محصولاتی نظیر سینک ظرفشویی و اجاق گاز رسیدیم، به طوری که برخی از این محصولات اکنون با بهترین محصولات اروپایی برابری کرده و در مواردی حتی از آنها با کیفیت ترند.
ایزدپناه در عین حال، از دست رفتن بازارهای صادراتی شرکت‌های بالغ از نظر فناوری را از جمله آفات تحریم برشمرد که شرکت‌ها با توسعه بازارسازی و مطالعه بر بازارهای جدید از جمله حوزه CIS به مقابله با آن شتافته اند؛ در این راستا، برقراری تعرفه‌های ترجیحی با این کشورها بسیار اثرگذار خواهد بود.
ایزپناه در مراسم افتتاح ششمین شعبه خانه استیل البرز اظهار داشت: حضور قدرتمند در سایر بازارها و رقابت با محصولات خارجی نیازمند سه ابزار اساسی گفت وگوی راحت با طرف خارجی، سیستم مالی قدرتمند و حمل و نقل مناسب است؛ در این راستا ضعف دیپلماسی صادراتی موجب ضربه دیدن صادرات می‌شود.
این مقام صنفی، همچنین طرح شناسه کالا را یک گام اساسی به جلو در راستای جلوگیری از کالاهای جعلی و تقلبی برشمرد و گفت: دستکم ۷۰ درصد کالاهای لوازم خانگی خارجی موجود در بازار، با استفاده از قطعات بی کیفیت در برخی شهرهای غربی کشور سرهم بندی می‌شوند، اما مصرف کننده به اشتباه فکر می‌کند کالای با قیمت مناسب خریداری کرده است.
وی افزود: مطابق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نصب لوازم خانگی در سراسر کشور رایگان است، اما کمتر کسی از آن مطلع است و ساز و کار شناسه کالا کمک می‌کند مشتریان از حقوق خود مطلع شوند.

این تولید کننده تولیدکننده اجاق گاز، هود، سینک، فر، مایکروویو و شیرآلات با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی محصولات آشپزخانه استیل البرز با طراحی داخلی هستند، افزود: زمانی که ما برای نخستین بار در دنیا از اینورتور استفاده کردیم هیچ شرکتی از این فناوری استفاده نمی‌کرد و چند سال بعد از آن شرکت‌های مطرح لوازم‌خانگی دنیا این فناوری را در محصولات خود بکار گرفتند.
او با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری در محصولات لوازم‌خانگی نمی‌تواند در چارچوب علمی اقتصاد خارج شود، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از مواد اولیه محصولات استیل البرز در داخل تأمین می‌شود، از این رو قیمت محصولات این برند در بازار جهانی بسیار کمتر از نمونه مشابه خارجی آن است.
ایزدپناه با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تنها منجر شده است که قدرت خرید مشتریان کاهش یابد و برای شرکت استیل البرز که کیفیت و فناوری بالایی دارد تحریم‌ها هیچ مزیتی برای داخلی سازی ایجاد نکرده است، گفت: تحریم‌ها فقط می‌تواند برای شرکت‌های کوچکی که توان رقابت با برندهای خارجی ندارد به دلیل محدودیتی که در واردات ایجاد می‌شود می‌تواند فرصت قلمداد شود.
در ادامه این برنامه مدیر توسعه بازار شرکت صنایع استیل البرز با اشاره به اینکه صنایع استیل البرز ۲۸ سال سابقه فعالیت دارد، گفت: از سال ۹۳ به دلیل محدودیت‌های که در توزیع محصولات وجود دارد تصمیم گرفتیم که محلی برای ارتباطات مستقیم با مخاطبان خانه استیل البرز را به عنوان مأمنی امن برای مشتریان افتتاح کنیم.
محمدرضا حسومیان با بیان اینکه تحریم‌ها بازار این برند را کوچک‌تر کرده است، افزود: وقتی توان مصرف‌کننده‌ها کاهش پیدا کرده است تحریم به عنوان تهدیدی برای بازار داخلی محصولات ما نمود پیدا کرده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که استراتژی ما حذف محصولات با کیفیت خارجی نیست، بلکه نگاه ما اضافه کردن محصولات جدید اقتصادی بوده است، بر همین مبنا در سال ۹۷ حدود ۱۲ نوع سینک، ۲۰ مدل جدید اجاق گاز و ۱۰ مدل هود اضافه کرده ایم.
کد مطلب: 16657
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *