پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۸

سه مانع پیش روی صنایع دستی و فرش

رئیس کمیسیون صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، الزام به پیمان سپاری ارزی، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه قالیبافان را سه مانع پیش روی صنایع دستی و فرش عنوان کرد.
سه مانع پیش روی صنایع دستی و فرش
توليد ايرانی:عبدالله بهرامی امروز در یک نشست خبری در تشریح نقش صنایع دستی در بخش تعاون و اقتصاد کشور با اشاره به صادرات ۱.۵ میلیون دلاری صادرات فرش دستباف در ۲۰ سال گذشته اظهار داشت: با توجه به رونق فرش دستباف تعداد دو میلیون بافنده فرش در کشور وجود داشت و ظرفیت تولید سالانه ۶ میلیون متر مربع فرش دستباف وجود داشت که می‌توان تا سه میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات فرش ایرانی عاید کشور کرد.
وی با بیان اینکه مشکلات فرش دستباف و بی‌توجهی دولت باعث شد از نظر جایگاه جهانی و ارزآوری صادرات فرش در حال تنزل باشد، ادامه داد: با وجود اینکه گنجینه پربهایی از طرح و نقشه فرش داریم و ۶ هزار نفر تحصیل کرده در زمینه فرش هستند، اما صادرات و تولید فرش به خاطر بی‌مهری‌ها رو به کاهش است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف افزود: در سال گذشته پس از صنعت نفت و صنایع موشکی، فرش ایران مورد تحریم واقع شد. ما از تحریم هراسی نداریم اما خود تحریمی داخلی این صنعت را رنج می دهد.
رئیس کمیسیون صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، با انتقاد از بانک مرکزی برای پیمان سپاری ارزی فرش دستباف گفت:‌ با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر می‌شد و این صادرات معمولا زمان بر است و با وجود اینکه بعضا پول صادرات فرش یک سال بعد به کشور برمی‌گردد، بانک مرکزی با الزام پیمان سپاری برای صارد کنندگان آنها را ملزم می‌کند که ارز حاصل از صادرات فرش را به ارز سامانه نیمایی برگردانند.
بهرامی همچنین مالیات بر ارزش افزوده را دیگر مانع صنایع دستی و فرش عنوان کرد و افزود: قبلا صنعت فرش از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود، زیرا تولید کنندگان فرش دستباف جزو سه دهک کم درآمد جامعه هستند، اما اکنون فروش و صادرات فرش مشمول ۹ درصد مالیات ارزش افزوده شدند.
وی بیمه قالبیافان را از دیگر موانع پیش روی فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه از سال ۹۲ به دلیل انباشت بدهی دولت به تامین اجتماعی بیمه، بدهی قالیبافان حذف شد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف تاکید کرد: در واقع پیمان سپاری ارزی، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه قالیبافان سه مانع پیش روی این صنعت است.

بیمه قالیبافان از سال ۹۲ قطع شد
رئیس کمیسیون صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در گذشته ۲۰ درصد حق بیمه هنرمندان قالیباف از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد و در نتیجه تعداد زیادی از هنرمندان قالیباف بیمه شده بودند، اما از سال ۹۲ به بعد کمک دولت قطع شد و سازمان تامین اجتماعی نیز به بهانه مختلف بیمه قالیبافان را قطع کرد و تعداد بیمه شدگان قالیباف از ۴۵۰ هزار نفر به کمتر از ۲۵۰ هزار نفر رسیده است. یعنی بیمه حدود ۲۴۰ هزار نفر به بهانه‌های مانند تاخیر پرداخت حتی یک روز فیش بیمه‌ای و یا عدم حضور قالیباف در هنگام مراجعه مامور بیمه از زیر پوشش بیمه خارج شده است.
وی با انتقاد از اینکه امروز وضعیت ۲۳ هزار قالیباف بیمه شده با وجود پرداخت چند سال حق بیمه بلاتکلیف است، تاکید کرد: دولت باید طبق مصوبه سال ۸۸ مقدار ۲۰ درصد از سهم بیمه قالیباف را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد، اما سازمان تامین اجتماعی به قالیبافان می‌گوید از بیمه سایر مشاغل استفاده کنند و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان بپردازید. در حالی که ما می‌گوییم قالیباف‌ها جزو سه دهک کم درآمد جامعه هستند که توان پرداخت حتی ۵۰ هزار تومان حق بیمه در ماه را ندارند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف همچنین گفت: ‌مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف به نرخ دلار بازار آزاد تهیه می‌شود در حالی که دلار حاصل از صادرات فرش دستباف را باید در سامانه بانک مرکزی و به نرخ نیمایی ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه ‌در حال حاضر یک میلیون نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند که اگر برای هر نفر سالانه ۶ متر مربع تولید فرش در نظر بگیریم این رقم می‌تواند سه میلیارد دلار صادرات برای کشور به ارمغان آورد، افزود: در سال گذشته ۴۲۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام شد و در ۴ ماهه امسال فقط ۳۰ میلیون دلار فرش صادر شده است.
وی همچنین در مورد بیمه بافندگان فرش گفت: در حال حاضر ۱۱۳ هزار کارگاه تعاونی تولید فرش دستباف در کشور وجود دارد و واقعا اطلاعات دقیقی از بیمه قالیبافان نداریم، اما بیمه حدود ۲۳۰ هزار نفر با قطع کمکهای دولتی حذف شده است، ما نمی‌توانیم با تحریم‌های داخلی و مشکلات داخلی مواجه شویم. صادرات ما به ریال انجام  می‌شود اما واردات ابریشم و مواد اولیه با دلار ‌آزاد انجام می‌شود و از صادرکننده تعهد می‌گیرند که ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی در سامانه بانک مرکزی بفروشند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف در مورد مهمترین بازارهای صادراتی فرش ایران نیز گفت: آلمان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی،‌ژاپن و چین بیشترین واردات فرش از ایران را دارند.
 
کد مطلب: 16343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *