پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۲

صنایع دستی می‌تواند به اندازه نفت ارزآوری داشته باشد

رئیس اتحادیه صنایع دستی فرا استانی با بیان اینکه با صادرات صنایع دستی به راحتی می‌توان به اندازه درآمد نفت ارزآوری داشت، گفت: در حال حاضر 6100 کارگاه تولید صنایع دستی زیر پوشش یک شرکت تعاونی قرار گرفته‌اند.
صنایع دستی می‌تواند به اندازه نفت ارزآوری داشته باشد
به گزارش توليد ايرانی؛ سیدمرتضی مرتضوی امروز در جمع خبرنگاران در محل اتاق تعاون ایران اعلام کرد: صنایع دستی ایران به راحتی می‌تواند ارزآوری به اندازه نفت ایران داشته باشد، چون در حال حاضر 3 میلیون هنرمند در 240 رشته هنری صنایع دستی مشغول کار هستند و کافی است راه برای صادرات دست‌ ساخته‌های آنها باز شود تا به فتح قله‌های جهانی مبادرت کند.

وی افزود: گرچه برخی از تولیدکنندگان صنایع دستی به صورت فصلی و بعد از اتمام کار کشاورزی به صنایع دستی روی می‌آورند، اما برخی نیز در کارگاه‌های خانگی و یا کوچک به صورت دائمی به حرفه تولید صنایع دستی مشغول هستند و شرکت تعاونی تلفیق هنر باستان در حال حاضر بیش از 6100 واحد کارگاهی صنایع دستی در سراسر کشور تحت پوشش بازاریابی خود قرار داده، به گونه‌ای که 240 کارگاه مربوط به این شرکت است و بیش از 5 هزار کارگاه دیگر نیز از نظر بازاریابی و فروش محصولات حمایت می‌کنیم، اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حتی یک مجوز هم به ما نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی فرااستانی با بیان اینکه نواقص زیادی برای قانون صنایع دستی و فرش دست‌باف داریم، گفت: کسانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در صنایع دستی هستند، متأسفانه مشکلات زیادی بر سر راه آنان وجود دارد و مجوز کارگاه‌های تولیدی و پروانه بهره‌برداری را به نام فرد می‌دهند و نمی‌توانیم در زمینه صنایع دستی آمار درست و حسابی ارائه کنیم.
مرتضوی با بیان اینکه صنایع دستی ایران سه برابر دنیا دارای تنوع است، گفت: ما با راه‌اندازی هشتگ صنایع دستی جایگزین نفت در حال حاضر 16 هزار پست و نظر در فضای مجازی جذب کرده‌ایم و عده‌ای می‌گویند صنایع دستی نمی‌تواند جایگزین درآمد نفت شود در حالی که اگر برای صادرات هر محصول صنایع دستی 600 یورو هم به دست آید این رقم برابری می‌کند با فروش هر بشکه نفت که حداکثر 6 دلار به خزانه کشور وارد می‌کند و روزانه یک میلیون بشکه نفت درآمد به دست می‌آید و در صنایع دستی با صادرات 10 هزار محصول در روز که هر کدام 600 یورو باشند، معادل 6 میلیون دلار در روز می‌توانیم درآمدزایی داشته باشیم. 

وی گفت: درآمد حاصل از صادرات نفت حداکثر 6 میلیون دلار در روز است در حالی که درآمد صادرات صنایع دستی حداقل 10 هزار قطعه در روز و حداقل 6 میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌کند. 
رئیس اتحادیه صنایع دستی فرااستانی گفت: روزانه 180 هزار قطعه محصول صنایع دستی تولید می‌شود که اگر میانگین ارزش هر کدام 200 یورو تا 400 یورو باشد کالایی تولید کردیم که 600 یورو ارزش دارد و به راحتی می‌توانیم آن را صادر کنیم.
مرتضوی گفت: در صنایع دستی به خاطر تنوع اقلیمی ایران هم در زمینه شیشه و بلور کارهای بسیار خوب و شیک تولید می‌شود و هم محصولاتی با فلز مس و هم صنایع شیشه‌ای و هم محصولاتی از چوب جنگل و هم سفال خوب قابل تولید است و نیز پارچه‌های خوب و نفیس کار می‌کند و ایران همواره در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. 

به گفته وی، در حال حاضر چینی‌ها دنبال این هستند که محصولات زری‌بافی و پارچه‌های ایرانی را به نام خود صادر کنند، ولی باید این محصولات به نام ایران در دنیا صادر شوند.
به گفته رئیس تعاونی تلفیق هنر باستان، کشور هند 34 درصد اقتصاد خود را با صنایع دستی و با اشتغال 450 میلیون نفر اداره می‌کند، در حالی که کیفیت صنایع دستی هند یک دهم صنایع ایرانی هم نمی‌شود و آنها یک صدم ما هم تنوع صنایع دستی ندارند، بنابراین چگونه هند با جمعیتی به اندازه 6 برابر ایران در صنایع دستی اشتغال ایجاد کرده است و سینمای هند به عنوان دومین سینما بعد از هالیوود شناخته می‌شود که در تمام فیلم‌های آنها صنایع دستی هند به نوعی نمایش داده می‌شود، اما در فیلم‌های کشور ما به ندرت صنایع دستی ایرانی و یا فرش ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. 
مرتضوی گفت: صنعت کریستال و شیشه ایران یکی از پرتنوع‌ترین صنایع دستی و لوستر است که این لوسترها به پاکستان فرستاده می‌شود و به نام محصول پاکستانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و این به خاطر بی‌عرضگی ما است. در حالی که می‌توانیم با صادرات صنایع دستی درآمد جایگزین نفت داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه با صادرات نفت مخالف نیستم، گفت: من با خام‌فروشی نفت مخالف هستم، در حالی که صادرات صنایع دستی دارای ارزش افزوده چند ده برابری است. 

رئیس اتحادیه صنایع دستی فرااستانی گفت: متأسفانه هیچ مقامی در کشور ندیدم که دلش به حال صنایع دستی ایران بسوزد، حوزه تعاون را جدا می‌گیرند و در حال حاضر یک شرکت تعاونی تشکیل شده است که برای کارگاه‌های صنایع دستی سفارش می‌گیرد و ما اکنون بزرگترین صنایع دستی آسیای غربی تبدیل شده‌ایم و این امکانات را ظرف 2.5 سال ایجاد کرده‌ایم و ما می‌توانیم صادرات صنایع دستی را 10 برابر کنیم گرچه بسیاری از مدیران این حرف‌ها را قبول ندارند.
مرتضوی همچنین بیان داشت: در حال حاضر 6100 کارگاه صنایع دستی با اشتغال 45 هزار هنرمند یعنی 4 برابر اشتغال ذوب‌آهن اصفهان زیر پوشش تعاونی تلفیقی هنر باستان قرار دارد و ما اعلام کرده‌ایم می‌توانیم همه هنرمندان صنایع دستی را بیمه کنیم، به شرط اینکه تولیدات خود را به صورت مستمر در اختیار ما بگذارند و ما بتوانیم آنها را صادر کنیم. یعنی هر کارگاه اگر به تولید 50 قطعه صنایع دستی در ماه برسد ما آنها را بیمه می‌کنیم. 
وی گفت: برخی از هنرمندان صنایع دستی فارغ از درآمد در این رشته عاشق کار خود هستند به گونه‌ای که یک هنرمند 8 سال روی یک ظرف نقره‌ای قلم‌زنی می‌کند و اثر هنری جاودانه درست می‌کند و ما باید هنرمندان صنایع دستی را حمایت کنیم و مطمئن باشید تا سه سال آینده آموزشگاه‌های صنایع دستی مانند آموزش خاتم‌کاری، ملیله‌دوزی، سوزن‌دوزی و یا قلم‌کاری در سطح شهر ایجاد می‌کنیم.
به گفته مرتضوی، قبلاً محصولات صنایع دستی به دلالان فروخته می‌شد که برای آنها چک‌های 6 ماهه می‌دادند اما اکنون ما می‌گوییم محصولات خود را به شرط اینکه مستمر باشد در اختیار این تعاونی قرار دهید و ما نقدی می‌خریم که هم باعث اشتغالزایی می‌شود و هم می‌توانیم بازاریابی شبکه‌ای غیرهرمی برای محصولات ایرانی ایجاد کنیم و ما حتی یک ریال از هیچ بانکی وام نگرفته‌ایم و مقروض نیستیم و صنایع دستی بیشترین ارزش افزوده را برای کشور به ارمغان دارد.
رئیس اتحادیه صنایع دستی فرااستانی در زمینه صادرات صنایع دستی گفت: از دو سال قبل به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردیم که شما فقط یک حسابی در خارج از کشور به ما معرفی کنید که ما مطمئن باشیم بعد از صادرات صنایع دستی پول ما به آن حساب واریز بشود و آنها گفتند ما چنین امکاناتی نداریم و بعد از دو سال ما خودمان توانستیم در لهستان و هامبورگ کسانی را پیدا کنیم که در آن جا دفتر نمایندگی برای صادرات صنایع دستی ایجاد کنیم و اولین کانتینر 40 فوتی از صنایع دستی به زودی اعزام می‌شود.
وی گفت: ما در حال حاضر 14 هزار بازاریابی در کشور افغانستان برای صنایع دستی ایران داریم و 20 هزار قطعه ساخته‌های صنایع دستی ایران را به افغانستان صادر کردیم و در این زمینه 214 هزار مهاجر افغانی را به مهاجرت معکوس تشویق کردیم. 

مرتضوی در مورد ارزش افزوده صنایع دستی گفت: در حال حاضر یک تابلوی که دعای فرج امام زمان (عج) روی یک صفحه مسی 3 کیلویی قلم‌زنی شده ارزش خود مس کیلویی 110 هزار تومان و در مجموع 330 هزار تومان است اما این تابلو به خاطر کار صنایع دستی بیش از 500 میلیون تومان ارزش دارد و این ارزش افزوده هنر دست ایرانی است. یا هنرمندانی هستند که با نقاشی روی برگ درختان هر کدام از آنها را 18 یورو می‌فروشند بنابراین صنایع دستی ایران دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است که لازم است همه مسؤولان و مدیران به رونق و صادرات محصولات صنایع دستی کمک کنند. 
رئیس اتحادیه صنایع دستی فرااستانی گفت: متأسفانه عدم توجه به صنایع دستی باعث شده سالانه خروارها مصنوعات چینی صنایع دستی وارد کشور شود و بخش عظیمی از دکور خانه‌های ایرانی‌ها را اشغال کند در حالی که صنایع دستی ایران دارای بهترین کیفیت و بیشترین تنوع است.
وی در پایان تأکید کرد: خود ما به راحتی می‌توانیم تا سه سال آینده با توسعه صادرات صنایع دستی کشورمان را از درآمد نفت بی‌نیاز کنیم.
کد مطلب: 16324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *