دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۹

ارزش تجارت خارجی کشور به ۵۵ میلیارد دلار رسید

معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات گفت: در هشت ماهه امسال ارزش صادرات و واردات کشور به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است.
ارزش تجارت خارجی کشور به ۵۵ میلیارد دلار رسید
به گزارش توليد ايرانی؛ مسعود کمالی اردکانی روز شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صاردات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد وزنی دارد.

وی، با اشاره به صادرات کالاهای ایران به ۷ بازار هدف در دنیا افزود: سهم کشور در صادرات کالا به ۱۵ کشور همسایه ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۲ تا ۴ درصد می‌رسد.کمالی اردکانی تصریح کرد: حجم تقاضای وارداتی کشورهای همسایه ایران یک‌هزار و ۲۰۰ ملیارد دلار است.
وی از صادرات سالانه ۲۴ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه از ایران خبر داد و یاداور شد: هم‌اینک پتانسیل افزایش این میزان صادرات از کشور تا ۱۰۰ میلیارد دلار وجود دارد.
معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بازارهای اوراسیا ۳۰۰ میلیارد دلار حجم صادرات سالانه دارند که سهم ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.
وی گفت: به همین لحاظ دفتر دایمی حوزه اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل و فعال شده است، تا بتوان این میزان صادرات را افزایش داد.
کمالی اردکانی تاکید کرد: به زودی فرایند استفاده و بهره‌مندی از فرصت‌های هم‌پیوندی با اوراسیا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
وی افزود: ایران ۲۵ رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا دارد که از این تعداد اکنون ۵ رایزن در عراق، افغانستان، ترکیه و ارمنستان فعال‌تر از بقیه است.
معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: هم‌اینک ۱۵ رایزن اقتصادی که پیش از این در کشورهای سوریه، لبنان، عمان، چین، هند و دیگر کشورها فعال بود، در این سازمان مستقر شده‌اند تا بتوانند به صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.
 
وی یادآور شد: میزهای کالایی کشور نقش مهمی در افزایش صادرات دارد که چهارمحال و بختیاری در زمینه بادام، لوازم خانگی و موکت، میز کالایی فعال دارد.
کمالی اردکانی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تشکیل و فعالیت ستاد عملیاتی صادراتی در کشور صورت گرفته تا زمینه افزایش صادرات کالایی به نقاط مختلف دنیا فراهم شود.
وی گفت: نقش صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار در تحقق تعهدات کشور در زمینه صادرات غیرنفتی نقش اثرگذاری ایفا می‌کنند.
معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: تقویت اقدامات زیرساختی، استاندارد، حمل و نقل و مسایل بانکی در توسعه صادرات موثر است.
وی افزود: رفع مشکلات زیرساختی حوزه صادرات از مهمترین سازمان توسعه تجارت ایران بوده که تحقق آن تنها با همکاری استان‌ها امکان‌پذیر است.
کمالی اردکانی تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات و تحریم‌های اعمال شده از سوی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اما با تدابیر صورت گرفته توانسته‌ایم در حوزه توسعه صادرات موفق باشیم.
کد مطلب: 16273
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *