جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۵

شناسایی افزودنی های غیر مجاز مواد غذایی با حسگرهای کاغذی

محققان کشور موفق به ساخت حسگرهای کاغذی برای تشخیص آلایندگی ها و افزودنی های غیر مجاز در محصولات مواد غذایی شدند.
شناسایی افزودنی های غیر مجاز مواد غذایی با حسگرهای کاغذی
توليد ايرانی:دکتر ابراهیم فولادی مجری طرح «حسگرهای کاغذی برای تشخیص آلاینده ها و افزودنی های غیر مجاز در محصولات غذایی» بیان کرد: حسگرها با تنوع کاربرد در شاخه های مختلف علم و تکنولوژی، جذابیت بالایی برای پژوهشگران در زمینه های مختلف علمی را فراهم آورده است. 
وی ادامه داد: یک حسگر شیمیایی ابزاری است که اطلاعات شیمیایی اعم از غلظت های جزء خاص را به یک سیگنال تجزیه ای مفید تبدیل می کند که منبع این اطلاعات شیمیایی می توانند از واکنش شیمیایی و یا ویژگی فیزیکی سیستم مورد بررسی باشد.  
فولادی با اشاره به فعالیت های انجام شده در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در زمینه حسگرهای کاغذی بیان کرد: این اختراع شامل ساخت حسگری جدید با قابلیت تشخیص سریع به منظور تعیین میزان نیتریت در فراورده های گوشتی براساس روش رنگ سنجی می باشد که در آن تغییرات رنگ کاغذ شناساگر (حسگر) نشان دهنده میزان نیتریت در فراورده های گوشتی شامل انواع سوسیس است.  
وی در خصوص مزایای استفاده از این حسگر اظهار کرد: سریع، آسان و ارزان بودن برای تعیین مقدار نیتریت در فراورده های گوشتی مزایای این دستاورد پژوهشی محسوب می شود که کمک زیادی به تسهیل در اندازه گیری نیتریت و عمومی سازی تعیین کیفیت محصولات گوشتی می کند. 
فولادی تصریح کرد: این طرح از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حمایت شده است که مربوط به دوره فرصت مطالعاتی «نازنین باقری» دانشجوی دکتری شیمی پلیمر دانشگاه مازنداران در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شده است.
وی گفت: طراحی حسگر کاغذی به منظور تعیین میزان پروکسید روغن های خوراکی از دیگر دستاوردهای مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به شمار می رود که میزان تخریب محصولات روغنی را برای مصرف کننده و پژوهشگران تسهیل می کند.
به گفته این محقق، حسگر کاغذی ساخته شده توانایی تغییر رنگ در محدوده حد مجاز روغن های مایع و جامد را دارد و در تشخیص مقدار پروکسید در رستوان ها و فست فود ها بکار برده می شود . 
 
کد مطلب: 16263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *