جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۳۶

تولید آفت کش گیاهی

گروهی از محققان دانشگاه اصفهان با ترکیب عصاره ۳ نوع گیاه بومی کشور، نوعی آفت‌کش دوستدار محیط زیست و بی خطر برای انسان و سایر موجودات جهت از بین بردن باکتری عامل ایجاد بیماری آتشک در درختان میوه دانه‌دار عرضه کردند.
تولید آفت کش گیاهی
توليد ايرانی: عطیه سادات دوازده امامی، مجری طرح در این باره گفت: یکی از آفات مهم باکتری "اروینیا آمیلوورا" است که خسارات قابل توجهی بر درختان میوه‌ دانه‌دار مانند "سیب"، "به"، "گلابی" و "بادام" برجای می‌گذارد و به دلیل اثر سوختگی که بر روی برگ درختان ایجاد می‌کند، از این آفت با عنوان "آتشک" یاد می‌شود.
وی با بیان اینکه کنترل این آفت عموما با استفاده از سموم شیمیایی مانند ترکیبات اکسید مس صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به خسارت ترکیبات اکسید مس به شکوفایی درخت، محققان همواره به دنبال سموم آلی موثر برای کنترل این آفت بوده‌اند.
دوازده‌امامی از تولید آفت‌کش گیاهی برای آفت "آتشک" خبر داد و اضافه کرد: این آفت‌کش، ارگانیک علیه بیماری آتشک درختان و از عصاره چندین گیاه بومی ایران تولید شده است. این آفت کش در شرایط آزمایشگاهی و همچنین در شرایط مزرعه بر روی باکتری "اروینیا" اعمال شد و نتایج آن نشان داد که این محصول عملکرد خوبی در برابر این آفت دارد.
به گفته مجری طرح برای تولید این محصول حدود ۲۰ گیاه بومی کشور تست شد و در نهایت، سه گیاه "مورد"، "آویشن" و "زردچوبه" مورد تایید قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس فرمولاسیون خاصی عصاره این گیاهان گرفته شد، اظهار کرد: این ترکیب ارگانیک منجر به از بین رفتن آفت آتشک می‌شود و این ترکیب، نوآوری این طرح به شمار می‌رود؛ هر کدام از این عصاره‌ها به تنهایی منجر به کاهش رشد باکتری می‌شود، اما در ترکیب با یکدیگر اثر باکتری‌کشی آنها تقویت شده است.
دوازده‌امامی، با اشاره به کاربرد فناوری نانو در این آفت‌کش، ادامه داد: ترکیبات گیاهی مورد استفاده در این محصول با استفاده از آسیاب گلوله‌ای به سایز نانو رسید.
وی با تاکید بر اینکه این سم ارگانیک قابل رقابت با سم شیمیایی "نوردکس" است، افزود: استفاده از این آفت کش علاوه بر افزایش بازدهی تولید محصول، موجب کاهش اثرات زیانبار استفاده از سموم شیمیایی و حفظ محیط زیست، حفظ درختان میوه‌دانه‌دار و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از آتشک بر باغ‌های میوه و تولید سم ارزان قیمت و اقتصادی بودن تولید آن در کشور خواهد شد.
این محقق صددرصد گیاهی بودن، سازگار با محیط زیست، کنترل آفت آتشک در شرایط طبیعی و مزرعه و تهیه شده با فناوری نانو را از مزایای این محصول نام برد و گفت: برای تولید این محصول در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه هستیم.
 
کد مطلب: 16196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *