جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۳

اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان

مذاکرات لازم در خصوص اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان آغاز شده است.
اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان
توليد ايرانی:  رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک، گفت: با توجه به اراده مقامات دو کشور برای تقویت و تعمیق روابط، نه تنها موانع باید برطرف شود بلکه باید در جهت توسعه مناسبات و روابط بیش از پیش برنامه ریزی و اقدام کنیم.
این مقام مسئول بیان کرد:  ازبکستان دارای جایگاه بسیار ویژه ای در حوزه سیاست خارجی ایران است. این مهم توصیه مقامات عالی کشور ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین کشورهای دوست و برادر با اشتراکات دینی، تاریخی و جغرافیایی است.
رحمانی بیان کرد: نگاه ما توسعه همه جانبه روابط با محوریت همکاری های تجاری، اقتصادی، صنعتی و معدنی است. این اجلاس می‌تواند نقش مهمی برای دستیابی به این اهداف ایفا کند و زمینه را برای توسعه همکاری ها فراهم آورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: طی هماهنگی انجام شده برای ایجاد بسترهای لازم برای افزایش سطح همکاری ها، با هیاتی متشکل از مسئولان اجرایی و موثر در حوزه بازرگانی و تجارت کشورمان، تعداد کثیری از بازرگانان معتبر بخش خصوصی و همچنین دو تن از اعضای موثر کمیسیون‌های اقتصادی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این اجلاس مشترک حضور پیدا کردیم که نشان از اراده جدی ما برای گسترش روابط دو طرف است.
رحمانی گفت: رفع دغدغه های موجود در خصوص ترانزیت کالا مورد توجه دو طرف است و حتماً تلاش می کنیم این موانع رفع شود و همچنین موضوع ایجاد خط پروازی مستقیم که خوشبختانه مقدمات آن فراهم شده و حتماً بین دو کشور برقرار می شود.
او افزود: ایجاد تسهیلات لازم در صدور روادید با اراده وزارت های خارجه و سفرای دو کشور روند خوبی را طی می کند که جای تشکر دارد.
رحمانی بیان کرد: در توسعه همکاری های مرتبط با بنادر و حمل و نقل مشکلی برای گسترش روابط وجود ندارد و ایران آماده هرگونه همکاری در این حوزه ها است. مطمئن هستم در همه بخش‌هایی که شرایط همکاری وجود دارد زمینه برای توسعه روابط وجود دارد و موانع قابل حل و فصل هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به دیدار اخیر خود با مسئولان عمانی در تهران گفت: فعال سازی ظرفیت های تجاری و اقتصادی کریدور شمال جنوب مورد استقبال و حمایت سایر کشورهای مرتبط نیز است و زیرساخت های لازم در ایران برای توسعه این مهم به طور کامل وجود دارد.
رحمانی بیان کرد: مذاکرات لازم در خصوص اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان نیز در این اجلاس آغاز شده است و نیازمند تسریع در جمع بندی و نتیجه گیری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت‌هایی تجاری و زیر ساخت های موجود در منطقه آزاد چابهار، گفت: آمادگی لازم را برای ایجاد امکانات لازم در راستای بهره برداری طرف ازبکستانی فراهم می آوریم و البته در چارچوب گسترش همکاری‌ها این امکان را در سایر بنادر ایران نیز ایجاد خواهیم کرد.
استقبال ازبکستان از گسترش همکاری‌های تجاری با ایران 
الیار غنی اف، معاون نخست وزیر کشور ازبکستان نیز در این دیدار، گفت: اهداف مشترک بین دو کشور برای توسعه همکاری ها مورد توجه ازبکستان قرار دارد و از گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران اسقبال و حمایت می کنیم.
او تاکید کرد: برای تعمیق و تقویت همکاری‌ها باید تمامی ظرفیت موجود مورد توجه و تفاهم طرفین قرار گیرد و امیدوارم نتایج لازم از سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان به دست آید.
 
کد مطلب: 16188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *