شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۵

مردم هنوز نگران گرانی بنزینی هستند

مردم به سبب طرح های گذشته ای که دولت اجرا کرد و چندان در کنترل بازار و قیمت های اجناس موفقیت آمیز نبود سابقه ذهنی خوبی از قوه مجریه ندارند.
مردم هنوز نگران گرانی بنزینی هستند
توليد ايرانی:زمزمه های اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از چند ماه پیش در کشور بوجود آمده بود. حتی یکبار نیز همین موضوع باعث شد تا شهر های مختلف کشور با بی نظمی خاصی روبرو شود و صف های طویلی پشت پمپ بنزین ها ایجاد شود.
پیشتر وقتی از مسئولان دولتی از جمله وزیر نفت سئوال می شد که دولت به فکر سهمیه بندی بنزین است، پاسخ داده می شد که وقتی دولت بخواهد این طرح را اجرا کند اطلاع رسانی می کند. اما سهمیه بندی بنزین و گران کردن حامل های انرژی طرحی بود که با همه اشکالات آن به اجرا در آمد.

این طرح در ساعت صفر بدون اینکه برای افکارعمومی شفاف سازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد به اجرا در آمد. یکی از معایب آن نیز همین موضوع بود. این بی خبری تا  جایی است که برخی از افراد نتوانسته اند هنوز کارت های سوخت را دریافت کنند که این موضوع هم مشکل دیگری است که حالا عده ای را گرفتار کرده است. به هر جهت این طرح در نحوه اجرا اشکالات مختلفی دارد که بایستی این موارد برطرف شود.
این طرح سه محور اصلی دارد که بایستی در این سه حوزه اقدامات لازم انجام شود تا مشکلات حل و فصل شود.
مردم به سبب طرح های گذشته ای که دولت اجرا کرد و چندان در کنترل بازار و قیمت های اجناس موفقیت آمیز نبود سابقه ذهنی خوبی ندارند. در حوزه های مختلف از جمله مسکن، خودرو و اجناس و کالاهای اساسی مردم گرانی را حس کرده اند. جالب اینجاست که این تورم نه تنها کنترل نشد بلکه روز به روز بر شدت آن نیز افزوده شده است. مردم از این نگران هستند که حمایت و نظارتی که دولت مطرح می کند بعد از دو الی سه ماه قطع شود و روند گرانی ها باز ادامه یابد. اما این بدبینی و بی اعتمادی را دولت به چه صورت می تواند درمان کند؟ 

1-  همکاری دولت با قوه قضائیه برای کنترل قیمت ها: با توجه به اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی در چندماهی که در قوه قضائیه به عنوان رئیس حضور پیدا کرده است و کارنامه قابل قبولی این قوه در این چند ماه داشته است، به نظر می رسد که در حوزه کنترل قیمت ها و برخورد با افراد متخلف در این حوزه بایستی سازمان های نظارتی دولت و قوه قضائیه با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشته باشند و با هم افزایی اقدامات لازم را انجام داده و اعتماد عمومی را در این حوزه جلب کنند.

2- شفاف سازی دولت برای اعطای سود حاصله از سهمیه بندی بنزین: دولت اعلام کرده است که تمام سود حاصله از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را به مردم می دهد و درواقع این طرح به نوعی برای جاری ساختن عدالت در میان مردم است. از این رو بایستی دولت برای مردم در حوزه درآمدهای حاصله از طرح سهمیه بندی بنزین شفاف سازی لازم را انجام دهد و از سوی دیگر همانطور که مطرح کرده است با عدالت این موارد را میان مردم تقسیم کند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند که زودتر سود حاصله به مردم اعطا شود. «احمد توکلی» نماینده ادوار گذشته مجلس در این باره بیان می کند: «رهبر انقلاب به رئیس جمهور گفتند، مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه ها نیز صورت می‌گرفت؛ ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید.» دولت قول داده است که این موضوع برای یکی دوماه نیست و ادامه دار است و این موضوع بایستی اجرا شود.

3- طرح سهمیه بندی بنزین اصلاح شود: برخی از نمایندگان مجلس برای اصلاح طرح سهمیه بندی بنزین نظراتی دارند. البته بسیاری معتقدند که افزایش 300 درصدی قیمت بنزین در این حیطه زمانی فشار زیادی را به مردم وارد می کند. دولت یا بایستی این طرح را کمی چکش کاری کند و یا اینکه در حوزه های دیگر با طرح هایی که این طرح را پوشش می دهد اقدامات لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را انجام دهد. در این حوزه مردم به شدت منتظر اجرای اقداماتی از دولت هستند تا در زمینه بهبود اقتصاد و معیشت آنان کاری نتیجه بخش صورت گیرد.
کد مطلب: 15946
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *