چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۴

دارایی‌نژاد: وارد کننده موز به کشور فقط 15 نفرند

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه 15 نفر وارد کننده انبه، آناناس و موز به کشور وجود دارد، گفت: کل موز ایران توسط این 15 نفر وارد می‌شود و در مقابل 100 صادرکننده خوب در زمینه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد.
دارایی‌نژاد: وارد کننده موز به کشور فقط 15 نفرند
توليد ايرانی:قاسم نوده فراهانی امروز در یک نشست خبری گفت: 300 هزار واحد صنفی در تهران و حدود 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و براین اساس اصناف یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در چندین سال گذشته در مورد تولید فقط شعار داده شده و از آن حمایت نشده است، گفت: یکی از نعمت‌های تحریم بحث تولید بود، زیرا در شرایط تحریم به فکر تولید افتادیم. 
وی با بیان اینکه حدود 600 هزار واحد تولیدی در کشور وجود داشت، گفت: این واحدهای تولیدی به مرور طی سال‌های اخیر تولید را رها کردند و اقدام به واردات کردند. 
نوده فراهانی اظهار داشت: واردات ضربه سنگینی را به کشور زد و باعث از بین رفتن اشتغال شد. 
وی بیان داشت: بعد از تحریم اکنون برخی واحدهای تولیدی دوباره مشغول به کار شده‌اند و حتی تولیدات آنها بهتر از کالای خارجی است. 
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم مردم را قانع کنیم که تولیدات اخیر نسبت به چند سال قبل دارای کیفیت بسیار بهتری است، گفت: متاسفانه در کنار از بین رفتن تولید واردات کالای قاچاق کمر صنعت را شکسته است. 
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق نیازمند عزم ملی است، بیان داشت: همکاری نزدیک بین اتحادیه‌ها به ویژه اتحادیه بارفروشان و بانک می‌تواند بسیاری از مشکلات اصناف را حل کند. 
نوده فراهانی بیان داشت: با توجه به اینکه در بخش میوه و تره‌بار امکان صادرات و واردات وجود دارد، بنابراین لازم است در شرایط تحریم همه دست به دست هم دهیم تا تحریم را دور بزنیم. 
وی بیان داشت: برای واردات کالا ارز مورد نیاز است و اگر این ارز از طریق کالای صادراتی تامین شود، در حل مشکلات بسیار موثر است، بنابراین خدمات دهی بانک‌ها می‌تواند کمک موثری به اصناف کند. 
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اتحادیه بار فروشان تهران از عدم وجود یک سردخانه مناسب رنج می‌برد، گفت: در صورتی که با کمک بانک بتوان تسهیلات لازم برای ایجاد یک سردخانه 100 هزار تنی را فراهم کرد، هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم صادرات افزایش می‌یابد. 
وی با اشاره به سود بالای تسهیلات گفت: با این شرایط تولید کننده و صادرکننده نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و در بازارهای جهانی قدرت رقابت را از دست می‌دهد. 
نوده فراهانی اظهار داشت: اصناف توقعی از دولت برای تامین نقدینگی ندارد، اما ما این توقع را از بانک‌ها داریم . 
* بدون سردخانه تنظیم بازار بی‌معناست
در ادامه این نشست که با حضور مسئولان یک بانک خصوصی برای انعقاد قرارداد با اتحادیه بارفروشان برگزار شد، مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: روزانه 15 تا 20 هزار تن میوه و تره‌بار به میدان بارفروشان تهران وارد می‌شود و در شب عید ورودی بار به این میدان حدود 30 تا هزار تن می‌شود. 
وی بیان داشت: با این شرایط باید میدان میوه‌و تره‌بار شهر تهران را یک مرکز کشوری به حساب آورد، اما متاسفانه هنوز سردخانه‌ای در این میدان برای نگهداری از میوه و سبزی وجود ندارد و به این ترتیب موضوع تنظیم بازار معنایی ندارد. 
رئیس اتحادیه بارفروشان بیان داشت: زمانی که در مرکز ورود و خروج میوه و سبزی سردخانه‌ای وجود نداشته باشد، بنابراین مسائل گرانی به وجود می‌آید. 
وی با بیان اینکه اگرچه الگوی کشت وجود ندارد و بسیاری از مشکلات ناشی از این موضوع است، بیان داشت: اما عدم وجود سردخانه در میدان میوه و تره‌بار مشکلاتی را برای نگهداری میوه فراهم کرده است. 
دارایی نژاد بیان داشت: عدم وجود سیستم نگهداری سردخانه‌ای باعث می‌شود که یک سال بر اثر تولید بیش از اندازه پیاز، مازاد تولید را دور انداخته و یک سال هم با نایاب شدن آن قیمت هر کیلوگرم پیاز به 10 هزار تومان می‌رسد. 

* وارد کننده موز کشور فقط 15 نفرند
وی  با اشاره به اینکه 15 نفر وارد کننده انبه، آناناس و موز در کشور وجود دارد، گفت: کل موز ایران توسط این 15 نفر وارد می‌شود و در مقابل 100 صادرکننده خوب در زمینه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد. 
رئیس اتحادیه بار فروشان با بیان اینکه وضعیت صادرات محصولات کشاورزی علمی نیست، بیان داشت: علیرغم زحمات فراوان برای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی با گران شدن میوه و سبزیجات در کشور بخشنامه ای صادر و جلوی صادرات در راستای تنظیم بازار داخلی گرفته می‌شود که این موضوع تاثیر بسیار منفی بر صادرات دارد و باعث می‌شود، صادرکننده نتواند در بازارهای رقابتی صادرات انجام دهد. 
دارایی نژاد اظهار داشت: باید الگوی کشت و الگوی مصرف را تغییر داد، زیرا در زمان کنونی فله‌ فروشی معنایی ندارد. 
وی با اشاره به انباشت سیب در انبارها و سردخانه‌های کشور گفت: هیچ اقدامی برای صادرات این محصول انجام نشده است. 
رئیس اتحادیه بار فروشان بیان داشت: صادرکنندگان میوه و تره‌بار برای گرفتن ارز مشکل دارند، در حالی که اگر یک بانک اقدام به ایجاد شعبه ارزی در میدان میوه و تره‌بار تهران کند، قطعا بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود. 
دارایی نژاد با اشاره به ایجاد یک سردخانه 100 هزار تنی در میدان میوه و تره‌بار تهران گفت: در صورت ایجاد این سردخانه هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، ضمن اینکه دور ریز 50 تا 60 تن میوه و سبزی به صورت روزانه کاهش خواهد یافت. 
وی بیان داشت: با ایجاد چنین سردخانه‌ای صادرات به صورت مستقیم توسط اتحادیه بارفروشان انجام می‌شود و براساس استانداردهای مورد نظر دنیا این کار انجام خواهد شد. 

* پاکستانی‌ها گوجه را خریدند و صادر کردند
وی با بیان اینکه عدم وجود برنامه‌ریزی برای صادرات باعث می‌شود کشورهای دیگر به امر صادرات محصولات ما وارد شوند، گفت: به عنوان مثال در روزهای اخیر پاکستانی‌ها به موضوع صادرات گوجه فرنگی وارد شدند و با ورود به این موضوع حتی گوجه‌‌های کال و نارس را خریداری کردند و این امر باعث گرانی و کمبود گوجه فرنگی شد. 
عبدالمجیدپورسعید در ادامه مراسم امضا تفاهم‌نامه بانک ایران زمین و اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار برای ارائه خدمات به اعضای  اتحادیه بارفروشان، اظهار داشت: با توجه به اهمیت فعالیت  اتحادیه‌های صنفی و به خصوص اتحادیه بارفروشان  ما این اطمینان را می‌دهیم که از تمام توان و ظرفیت  خود بهره بگیریم  تا بتوانیم خدمات بانکی را به کامل‌ترین شکل به شما ارائه دهیم.
عضو کانون بانک‌های و موسسات اعتباری خصوصی گفت: تاکید ما در ارائه خدمات  بر کیفیت خدمات است،.
مدیرعامل بانک ایران زمین بیان داشت: با استفاده از دانش مجموعه بانک، برای انتظار و نیاز مشتریان راه حل پیدا می‌کنیم که یا ترکیب خدمات و یا خلق خدمات جدید است.
 
کد مطلب: 15874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *