پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۷

اجرای کشت آیروپونیک زعفران توسط پژوهشگران

مرضیه خسروی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر دانشگاه شهید باهنر کرمان، طرح کشت آیروپونیک زعفران را برای اولین بار در شهرستان بردسیر اجرا کرد.
اجرای کشت آیروپونیک زعفران توسط پژوهشگران
به گزارش توليد ايرانی؛  دکتر مهدی نقی زاده، رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر دانشگاه گفت: زعفران یا همان طلای سرخ، گیاه ارزشمند و پرسودی است که در طول هزاران سال در ایران کشت می‌شده و کمبود زمین‌های کشاورزی، خشکسالی و کم‌آبی از جمله مشکلاتی در راه تولید این محصول ارزشمند است.

وی ادامه داد: روش آیروپونیک یا هواکشت درکشت زعفران، این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به زمین زراعی و آبیاری، در حجم انبوه زعفران تولید کرده و به سود قابل‌توجهی دست پیدا کرد و کشت آیروپونیک زعفران می‌تواند در فضایی کوچک، سالنی 100 متری یا حتی یکی از اتاق‌های خانه نیز انجام شود.

رئیس مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر گفت: در کشت گلخانه‌ای زعفران، هزینه‌های تجهیزات، شخم زدن زمین، آب‌رسانی و بسیاری از هزینه های دیگر را نداریم. همچنین کشت زعفران در مزرعه مشکلاتی همچون آفت‌زدگی، سرمازدگی، از بین رفتن پیاز زعفران توسط جوندگان، بارندگی نابهنگام در زمان برداشت و مشکلاتی از این دست همراه است ولی این موارد درکشت گلخانه‌ای دیده نمی‌شود.
وی افزود: روش کشت ایروپونیک یا هواکشت، بدون نیاز به مزرعه و خاک اجرا می‌شود و باید توجه داشت که در این روش گیاه نباید هیچ‌گونه تماس مستقیم با آب داشته باشد زیرا امکان پوسیدگی پیاز و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد و فقط باید شرایط دمایی و رطوبتی مورد نیاز گیاه را در زمان‌های مناسب مهیا کرد.

مرضیه خسروی، دانشجوی کارشناسی ارشد گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی کشاورزی بردسیر و مجری طرح نیز در رابطه با فرآیند این کشت بیان کرد: ابتدا مقدار ۳۰۰ کیلوگرم بنه زعفران خریداری و سپس در خرداد ماه بنه‌های زعفران مناسب را جدا کرده و در انباری بدون رطوبت و تاریک تا شهریور ماه انبار می‌کنیم. طی این مدت سینی‌های کشت با ابعاد مخصوص چوبی ساخته شده بود را در چند طبقه با فاصله ۵۰ سانتی متر از هم گذاشته و در پایان مرداد ماه بنه‌های زعفران را از انبار بیرون آورده و با محلول های قارچ کش و کنه کش دو درصد ضدعفونی کرده پس از گذشت ۱ الی ۲ روز که آب آنها خارج شد، بنه ها را در داخل سینی و کنار هم قرار داده و به اتاق کشت و طبقه‌ها انتقال داده ایم.
وی افزود: پس از آن مدتی در فضای تاریک قرار داده و بر اساس نیازهای زعفران، دما و رطوبت را تنظیم کردیم وبعد از طی مراحل تاریکی، نوردهی به صورت تدریجی آغاز شد و پس از آن رطوبت مناسب را در اختیار بنه‌ها قرار داده و در هفته آخر یکباره سرمادهی را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: پس از سرمادهی آخر که تحت شرایط خاصی انجام شد بنه‌ها شروع به گلدهی کردند. گلدهی بنه‌ها رابطه تنگاتنگی با وزن بنه ها داشت که قابل تأمل بود و بنه‌های بزرگتر گلدهی بهتری داشتند.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، درحال حاضر مقایسه کمی و کیفی زعفران آیروپونیک با شرایط طبیعی در حال انجام است که پس از انجام این مراحل، در خصوص اقتصادی بودن و کیفیت این نوع کاشت اظهار نظر خواهد شد.
کد مطلب: 15841
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *