شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۲

برداشت ۱۸ هزار تن پیاز در یزد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال زراعی ۹۹- ۹۸ از ۳۴۰ هکتار زمین‌های کشاورزی استان ۱۸ هزار تن محصول پیاز برداشت و روانه بازار مصرف شد.
برداشت ۱۸ هزار تن پیاز در یزد
به گزارش توليد ايرانی؛ محمد علی حاتمی زاده  روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار در ابرکوه با بیان اینکه برداشت محصول پیاز در آبان ماه گذشته استان پایان یافت، افزود: متوسط عملکرد تولید این محصول ۵۷ تن در هر هکتار است و در بعضی از مزارع به ۱۰۰ الی ۱۵۲ تن در واحد سطح رسید.

وی با اشاره اینکه شهرستان ابرکوه از لحاظ تولید پیاز در استان مقام نخست را دارد، ادامه داد: از ۳۴۰ هکتار سطح زیرکشت این محصول در استان ، ۲۰۰ هکتار آن در ابرکوه قرار دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد، پیاز کار نمونه استان در سال زراعی جاری را اکبر قاسم زاده  ساکن  محله « اردی» شهر مهردشت بخش بهمن ابرکوه معرفی کرد که با تولید ۱۵۲ تن در هر هکتار به عنوان پیاز کار نمونه استان به مدیریت هماهنگی ترویج جهادکشاورزی استان معرفی شد.

حاتمی زاده یادآور شد : متوسط عملکرد تولید پیاز در ابرکوه ۷۳ تن در هر هکتار است که این کشاورز توانست با رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و توجه به توصیه های کارشناسان بخش کشاورزی از هر هکتار ۱۵۲ تن پیاز برداشت کند.
این کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی و تدوام ۲ دهه خشکسالی از جمله مشکل کشاورزان منطقه است از آنها خواست برای تولید پیاز از طرح آبیاری نوین (تیپ ) استفاده کنند.

در حال حاضر هرکیلوگرم پیاز محلی یزد به صورت خرده فروشی در بازار شهرهای استان حدود ۴۰ هزار ریال و پیاز تولیدی سایر استان ها در این شهر ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال به فروش می رسد.
در زمان برداشت این ماده غذایی هر کیلوگرم آن حدود 15 هزار ریال از تولید کنندگان خریداری می شود.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.
کد مطلب: 15838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *