جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۲۵

بومی سازی ۸۵ درصدی ظرفیت تجهیزات نفتی کشور

۸۵ درصد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را می‌توانیم در داخل کشور بسازیم و تنها در ۱۵ درصد خلا داریم
بومی سازی ۸۵ درصدی ظرفیت تجهیزات نفتی کشور
به گزارش خبرنگار توليد ايرانی؛  سیروس تالاری رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در سال ۷۹ به اقتضای یک دهه توسعه فرایند ساخت داخل تشکیل شد با سابقه ۲ دهه فعالیت فراگیر امروزه در کنار سایر انجمن‌ها فعالیت می‌کند.
او ادامه داد: صنعت گران و تولید کنندگان داخلی در آغاز دهه ۷۰ در شرایطی وارد عرصه ساخت و ساز داخلی شده‌اند که صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور وابستگی مطلق و همه جانبه قبل از انقلاب به بلوک غرب را تا آن مقطع یدک کشیده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران بیان کرد: در دهه ۸۰ سهم ساخت داخل زیر ۲۰ درصد بود که در آن زمان با ابرچالش پول، نفت و واردات رو به رو بودیم که پس از ان این ابر چالش را پشت سر گذاشتیم.
 
تالاری افزود: دستاورد‌های بی نظیری که امروزه سازندگان با فکر و اندیشه به دست آورده‌اند در ابرچالش‌هایی پشت سر گذاشته شده است. امروزه وضعیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت افزایش یافته است به طوری که هم اکنون ۶۵ درصد نیاز‌های صنایع نفت با دانش فنی و تکنولوژی بومی ساخته می‌شود و ۲۰ درصد نیاز سازندگان با تکنولوژی بومی خلق شده است.
او تشریح کرد: هم اکنون ۸۵ درصد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را می‌توانیم باقدرت بسازیم و تنها در ۱۵ درصد خلا داریم که این ۱۵ درصد به ۲ دلیل است. صنایع پتروشیمی دانش پیچیده‌ای دارد و دسترسی به آن آسان نیست همچنین در بخش تامین مواد اولیه دچار مشکلاتی هستیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید به اینکه یک انقلاب صنعتی اتفاق افتاده است، گفت: متاسفانه شبکه نماینده شرکت‌های خارجی و بازرگانان با تکیه بر ۲ ابزار، از سهم بازار ما سود زیادی می‌کنند.

تالاری گفت: امروزه کیفیت تجهیزات ساخت داخل با محصولات چینی قابل مقایسه نیست و کیفیت محصولات داخلی به اندازه کیفیت شرکت‌های غربی است.
او گفت: مشکلی که وجود دارد صادرات تجهیزات است چرا که راه ما برای دستیابی به استاندارد جهانی بسته است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تشریح کرد: تمامی نیازمندی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور شناسایی و در ۱۰ گروه تجهیزاتی شامل تجهیزات ثابت، تجهیزات دوار، تجهیزات حفاری، تجهیزات برقی، تجهیزات سیستم کنترل اتوماسیون و ابزار دقیق، لوله و اتصالات، مواد شیمیایی و کاتالیست، شیرآلات صنعتی و تجهیزات سرچاهی، تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و نهایتا اقلام عمومی طبقه بندی و همه سازندگان عضو انجمن در قالب کمیته‌های تخصصی در این گروه‌ها جانمایی شده اند.
تالاری گفت: خودکفایی گروه‌های ۱۰ گانه فوق بر اساس دانش و فناوری بومی ۶۵ درصد، مهندسی معکوس مبتنی بر تکنولوژی بومی ۲۵ درصد و ورود به ۱۵ درصد باقی مانده، نیازمند دستیابی به دانش ساخت پیچیده آن‌ها است و همچنین نیازمند به تامین مواد اولیه‌ای هستند که دسترسی به آن‌ها در شرایط تحریم بسیار دشوار و تولیدشان در داخل توجیه اقتصادی ندارد.

عظمت بومی سازی تجهیزات، در طراحی و ساخت تجهیزات پیچیده‌
او افزود: عظمت بومی سازی تجهیزات را می‌توان در طراحی و ساخت تجهیزات پیچیده‌ای مانند برج‌های فرایندی، مخازن تحت فشار، توربوکمپرسور‌های گازی، انواع مته‌های حفاری، مگادرایو‌ها و ... دانست.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: نقش ساخت و تولید تجهیزات پوشش دادن ۶۰ تا ۶۵ درصد ارزش همه پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز، ایجاد مجتمع‌های پتروشیمیایی و بهره برداری و نگهداشت است.
تالاری گفت: به منظور توسعه و تعمیم روز افزون ساخت داخل که در زمره برنامه‌های فراگیر وزارت نفت است به شدت نیازمند تدوین قرارداد ساخت بار اول به منظور فراهم کردن مقتضیات فرایند ساخت ازجمله هزینه‌های ریسک پذیری پروژه و بازار مطمئن بعد از ساخت است.
او تشریح کرد: در راستای سیاست‌های اقتصادی نظام و برنامه‌های دولت درخواست داریم در‌های اقتصاد مملکت به روی بخش خصوصی باز شود به طوری که اکثریت کرسی‌های تصمیم سازی در سیاست‌های راهبردی و کلان اقتصاد ملی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد
کد مطلب: 15775
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *