دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۳۳

افزایش ۲۰ درصدی برداشت خرمای پیارم در هرمزگان

امسال ۱۲ هزار تن خرمای پیارم از نخلستان‌های هرمزگان در شهرستان حاجی آباد برداشت شد که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.
افزایش ۲۰ درصدی برداشت خرمای پیارم در هرمزگان
به گزارش توليد ايرانی: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال حدود ۵۰ درصد از خرمای برداشت شده به کشورهای‌ اروپایی، استرالیا، کانادا و دیگر کشورها صادر و مقابقی نیز در خود استان و سایر استان‌های کشور مصرف می‌شود.

مسعود گرگیج با بیان اینکه خرمای پیارم از محبوب‌ترین رقم خرما در جهان است، افزود: تغذیه ، اصلاح باغها و کنترل آفات و بیماری ها از جمله علتهای افزایش تولید امسال است.
وی خاطرنشان کرد: نخلستان‌های پیارم بیشتر در دهستان‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه و طارم، تزرج در اطراف شهرستان حاجی آباد واقع شده است.
وی زمان آغاز برداشت خرمای پیارم در هرمزگان را اواخر مهرماه و پایان آن را نیز آذرماه اعلام کرد.
خرمای پیارم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد از توابع استان هرمزگان کشت می‌شود و سال گذشته ثبت جهانی شده است.

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود طوریکه این محصول توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.
پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن بطور کامل به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌و ساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن بطور معمول مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌ شوند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است.
هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور را دارد.
در هرمزگان ۵۵ نوع خرما تولید می ‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم ، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌ شود و با برداشت پیارم پایان می یابد.
شهرستان حاجی آباد در ۱۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
کد مطلب: 15771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *