دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۱

تبادلات مرزی ایران و پاکستان بیش‌از یک میلیارد دلار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک تبادلات مرزی ایران و پاکستان بیش‌از یک میلیارد دلار است که باید براساس توافقنامه‌های دو کشور به پنج میلیون دلار افزایش یابد.
تبادلات مرزی ایران و پاکستان بیش‌از یک میلیارد دلار است
به گزارش توليد ايرانی؛ نادر میرشکار روز پنجشنبه در نشست هفتمین کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که در زاهدان برگزار شد اظهار داشت: دو کشور ایران و پاکستان دارای مشترکات فراوان دینی، فرهنگی و مذهبی هستند و در عین حال مرز دریایی و خاکی فرصت فراوانی را برای افزایش مبادلات مرزی فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان و  ایالت بلوچستان پاکستان از استان‌های کم برخودار و کمتر توسعه یافته هستند که افزایش تبادلات مرزی مشترک به بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه هر دو منطقه کمک فراوانی خواهد کرد.
رئیس سازمان صنعت، مهدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون از فرصت مرز مشترک بین دو کشور کمتر استفاده شده که ضروری است با افزایش نشست‌های مشترک و برپایی کمیته‌های تخصصی راه افزایش تبادلات تجاری گسترش یابد.

وی بررسی مشکلات و رفع موانع تجارت مرزی، تجار و بازرگانان، حمل ونقل، امورگمرکی، کنسولی و روادید بین ایران و پاکستان را از مهمترین اهداف برگزاری هفتمین کمیته تجارت مرزی عنوان کرد.
رضا بلوچ نماینده هیات پاکستانی نیز در این نشست گفت: ۲ دولت ایران و پاکستان به دنبال افزایش تجارت هستند که باید تلاش شود با جلوگیری از تجارت غیرقانونی روابط حسنه افزایش یابد.
عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق بازگانی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر برنامه بلند مدت و مدون، حذف موانع تعرفه، برگزاری تجارت آزاد و افزایش تجارت کالا را از جمله راهکارها برای افزایش تبادلات مرزی عنوان کرد.

هفتمین کمیته تجارت مرزی ایران و پاکستان با حضور نمایندگانی از وزارت امورخارجه، وزارت کشور، اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و تجار کشور پاکستان از امروز پنجشنبه به مدت ۲ روز در قالب  ترانزیت و حمل و نقل ، گمرکات و بانکی، راه آهن، بازرگانی، شیلات و کشاورزی  درحال برگزاری است.
سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.

طول مرزهای خاکی این استان با کشور افغانستان حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان ۹۲۱ کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
باید به این نکته توجه داشت که سیستان و بلوچستان یکی از راههای راحت و امن دسترسی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است به طوری که از آن به عنوان موقعیت طلایی می توان یاد کرد.
پاکستان واقع در جنوب غربی آسیا از جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است.

روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده بود همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است و حتی پیمان تاریخی هم بین ایران، پاکستان و ترکیه برقرار شده که بر اساس آن نیز قراردادهای همکاری های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور برقرار شده است.
به گفته کارشناسان پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان است و به این دلیل ایران باید بر روی توسعه روابط تجاری خود با این کشور بیشتر متمرکز شود زیرا پاکستان می تواند شانس بزرگی را در آینده تجاری ایران به وجود آورد.




     
کد مطلب: 15626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *