جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۱

12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها از فناوری‌های نو خواهد بود

مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: طی 10 سال آینده حدود 12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها از فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین خواهد بود.
12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها از فناوری‌های نو خواهد بود
به گزارش توليد ايرانی؛ سهیل وطن دوست امروز در آیین افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: اگر در 100 سال قبل یک جوان کسب و کاری راه‌اندازی می‌کرد، به صورت موروثی به نسل بعد منتقل می‌شد، اما امروز اگر کسی کسب و کار راه‌اندازی کند و از فناوری‌های روز دنیا شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین (هاب) استفاده نکند، محکوم به شکست خواهد شد.

به گفته وی فناوری‌های نو مانند هوش مصنوعی 2.5 میلیون شغل در کشورهای منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است و 17 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نو در کشورهای خاورمیانه انجام شده است که عربستان با 3 میلیارد دلار، ترکیه 2.5، امارات متحده عربی 1.5 میلیارد دلار در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است و 47 درصد از بازار هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه مربوط به 3 کشور یادشده است.

به گفته وطندوست طی 10 سال آینده در برنامه کلان کشورها 12.5 درصد از تولید ناخالص داخلی در فناوری‌های هاب خواهد بود. سهم ایران از فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و بلاک‌چین اندک است و هنوز امکان مقایسه با کشورهای منطقه نداریم.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری سازمان‌های دولتی به علت نبود قوانین روزآمد نمی‌توانند متناسب نیاز بازار از فارغ‌التحصیلان نخبه استفاده کنند و در این زمینه نیاز است تا یک نهاد خصوصی مرتبط با دولت مسئولیت را برعهده بگیرد و در فناوری‌های نو مطالعه کند.

به گفته وطندوست، بنیاد ملی توسعه فناوری که به صورت خصوصی تعریف شده است ماموریت دارد از طریق پژوهش، آموزش و تجاری‌سازی فناوری‌های نو این کار را انجام دهد و فارغ‌التحصیلان نخبه را در خدمت توسعه کشور بگیرد.

وی با بیان اینکه در دنیا اتاق شیشه‌ای وجود دارد که تصمیم‌گیران کشور هفته‌ای 4 ساعت در زمینه فناوری‌های نو مطالب جدید را می‌شنوند، گفت: ما اتاقی درست کرده‌ایم که هفته‌ای 50 دقیقه یک وزیر بیاید و سه متخصص در زمینه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین برای او توضیح دهند که اولین وزیر در این زمینه آقای شریعتمداری وزیر تعاون است که امروز این مسائل را در مراسم افتتاحیه بنیاد ملی توسعه فناوری می‌شنود.
کد مطلب: 15390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *