شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۶

دریاچه ارومیه قربانی سیاست‌های غلط بخش کشاورزی

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست‌های غلط بخش کشاورزی منجر به خشکی دریاچه ارومیه شده است.
دریاچه ارومیه قربانی سیاست‌های غلط بخش کشاورزی
توليد ايرانی:اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:‌ دریاچه ارومیه به دلیل سیاست‌های غلط بخش کشاورزی و نیز انجام روش‌های آبیاری سنتی خشک می‌شود.
وی گفت: تعداد زیادی سد با هدف استفاده در بخش کشاورزی در استان آذربایجان غربی و در مسیر رودهایی که به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شوند زده شده است که نتیجه آن باعث خشکی دریاچه ارومیه شده است.
دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران قرار دارد و 70 درصد آن خشک شده است. سطح آب این دریاچه از سال 1995 تاکنون مرتب کمتر شده و مساحت آن حدود شش هزار کیلومتر مربع است. دریاچه ارومیه نیاز به 3.1 میلیارد متر مکعب در سال آب دارد تا بتواند زنده بماند و خشک نشود.
براساس این گزارش رئیس جمهور ایران گروهی را برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل داده است. این کمیته طرح 10 ساله را برای برگرداندن دریاچه ارومیه به شرایط قبل طراحی کرده‌اند و سال 2023 پایان این هدف‌گذاری 10 ساله برای نجات دریاچه ارومیه است.
اما در حال حاضر بسیاری از فعالان محیط زیست اقدامات حسن روحانی رئیس جمهور ایران را که در کمپین‌های انتخاباتی برای حفظ دریاچه ارومیه قول داده بود را مورد نقد و انتقاد قرار داده‌اند.
کهرم پیش‌بینی کرد با در نظر گرفتن تغییرات آب‌وهوایی و اگر مصرف آب در سطح فعلی باقی بماند  در آینده‌ای نزدیک تعداد زیادی از رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور خشک خواهد شد.
وی افزود: اگر مدیران کشور از روش‌های‌ آبیاری مدرن استفاده کنند نجات دریاچه ارومیه و همچنین نجات رودخانه‌های کشور امکانپذیر خواهد بود.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد در حال حاضر سطح آب‌های زیرزمینی به شدت در حال کاهش است و تنها راه نجات دریاچه‌ها و رودخانه‌ها استفاده از روش‌های جدید آبیاری نظیر آبیاری قطره‌ای و بارانی است.
 
کد مطلب: 15246
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *