پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳

گره کور واردات بر تار و پود بزرگترین کارخانه ریسندگی خاورمیانه

کارخانه ریسندگی فراهان بزرگترین کارخانه این صنعت در خاورمیانه است که تحت تاثیر قاچاق پوشاک و واردات بی رویه در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.
گره کور واردات بر تار و پود بزرگترین کارخانه ریسندگی خاورمیانه
توليد ايرانی: در سال‌های اخیر واردات بی رویه، قاچاق و بی‌توجهی به تولید ملی، منجر به نابودی بسیاری از صنایع از جمله صنعت نساجی شده به طوریکه ورود غیر رسمی و قاچاق البسه و پارچه در کنار واردات رسمی، مشکلات صنعت پوشاک را دو چندان کرده است.
قاچاق پوشاک، کمر صنعت نساجی کشور را شکست
امروزه تنوع پوشاک خارجی که اغلب چینی هم هستند، در ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و جولان کالاهای خارجی و برندهای بیگانه در بازار سبب شده تا پوشاک خارجی در کشور قد علم کرده و کمر تولید داخلی را خم کند.
مسئولان رقم قاچاق پوشاک در کشور را ۲ و نیم میلیارد دلار اعلام کرده‌اند، اما اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک میزان واقعی قاچاق در این عرصه را ۵ میلیارد دلار اعلام کرذه است و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که حداقل ۷۰ درصد از پوشاک ما از طریق قاچاق وارد کشور می‌‌شود.
بالابودن هزینه‌های تولید در کشور نیز رقابت را برای تولیدکنندگان پوشاک داخلی دشوارتر کرده و جنس قاچاق ارزان‌تر، بازار پوشاک ایرانی را دچار کساد کرده است که این رکود سبب شده تا صنعت نساجی هم از توسعه جا بماند.
به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار پوشاک قاچاق، یک کارگر نساجی از کارخانه‌های ریسندگی بیکار می‌شود. علاوه بر قاچاق پوشاک، واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده و بالا بودن نرخ سود تسهیلات، تار و پود صنعت نساجی را درهم تنیده است.
کارخانه ریسندگی فراهان با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد
کارخانه ریسندگی فراهانی بزرگترین کارخانه این صنعت در خاورمیانه است که تحت تاثیر قاچاق پوشاک در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.

مدیر عامل کارخانه ریسندگی کبیر:
تولید روزانه ۲۴ تُن نخ در کارخانه ریسندگی فراهان
وحید کبیری، مدیر عامل کارخانه ریسندگی کبیر در فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر؛ گفت: میزان تولید این کارخانه در روز ۲۴ تُن است که در حال حاضر تولیدات این کارخانه ۵۰ درصد کاهش یافته است.
کبیری بیان کرد: محصول تولیدی این کارخانه در داخل کشور به تهران، شیراز و اصفهان ارسال می‌شود. این کارخانه ۸ درصد از نخ تریکو‌دوزی‌های کشور را تامین می‌کند که در بافت پارچه‌های تریکو استفاده می‌شود.
وی افزود: در ابتدای تاسیس واحد ریسندگی هدف ما صرفا فروش نخ نبود و ما برای تمامی مراحل تولید از جمله رنگرزی، بافت، دوخت و برش انواع حوله، ملحفه و پوشاک برنامه‌ریزی کرده بودیم اما با توجه به مشکلات موجود در این صنعت، طرح توسعه ما بی‌نتیجه ماند و در حال حاضر ۱۱۰ هزار مترمربع از زمین‌های ما در این شهرک خالی مانده است.

تعدیل نیروی نیمی از کارگران کارخانه کبیر/در تامین مواد اولیه به مشکل برخوردیم
مدیر عامل کارخانه ریسندگی کبیر اظهار کرد: با راه‌اندازی این کارخانه برای ۶۵۰ نفر اشتغالزایی شده است، اما با توجه به شرایط کنونی این صنعت، نیمی از نیروهای کارخانه ریسندگی تعدیل شده و در حال حاضر ۳۶۱ نفر مشغول به کار هستند که کارخانه با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.
وی با اشاره به مشکلات صنعت ریسندگی در کشور، گفت: به دلیل تحریم و نبود سیستم ال سی، این واحد تولیدی در تهیه مواد اولیه از کشورهای خارجی با مشکلات بسیاری مواجه شده است.
کبیری افزود: همین معضل سبب شده تا قیمت مواد خام برای تولید نسبت به واحدهای تولیدی در کشورهای همسایه برای ما گران تمام شود.
کارخانه ریسندگی فراهان سالانه ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد
مدیر عامل این کارخانه بیان کرد: کارخانه ریسندگی فراهان سالانه ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد و محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای ایتالیا و ترکیه هم صادر می‌شود.

تولید تعدادی از قطعات دستگاه‌های تولیدی کارخانه ریسندگی فراهان با مهندسی معکوس
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در صنعت ریسندگی کشور، اظهار کرد: دستگاه‌های تولیدی این کارخانه به روزترین فناوری دنیا را دارند و تحریم‌ها سبب شد تا مهندسانِ مهندسی معکوس ما موفق به طراحی و تولید تعدادی از قطعات این کارخانه شوند.
کبیری افزود: در حال حاضر رکود بر صنعت نساجی کشور سایه افکنده و سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ شده است که درصد بالایی از این کارخانه‌‌ها بازار خود را از دست داده‌ و با کمترین ظرفیت و زیر ظرفیت خط تولید کار می‌‌کنند.
مدیر عامل کارخانه ریسندگی کبیر فراهان تصریح کرد: ورود محصولات قاچاق از جمله پارچه و پوشاک از ترکیه، تایوان، هند و چین سبب ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت نساجی شده و  کمر کارخانه‌‌های بزرگ کشور را شکسته است.
سرپا ماندن صنعت نساجی نیازمند حمایت مسئولان است
کبیری خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات متعدد و حمایت‌‌های حداقلی دولت‌‌ها از صنعت نساجی، این صنعت به حدی ریشه‌دار بوده که در یک دهه اخیر توانسته به‌ خوبی در برابر مشکلات مقاومت کند. با توجه به فراز و نشیب‌های فراوان، صنعت نساجی طی سال‌های متوالی هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده و با حمایت مسئولان و تدابیر لازم، آینده خوبی در انتظار صنعت نساجی کشور قابل تصور است.
 
کد مطلب: 1523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *