جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۵۴

صادرات سلول‌های بنیادی از امسال جهش چشمگیری یافته است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: صادرات سلول‌های بنیادی در یکی دو سال اخیر به صورت بسیار محدود انجام می شده اما این موضوع از امسال جهش چشمگیری پیدا کرده است.
صادرات سلول‌های بنیادی از امسال جهش چشمگیری یافته است
به گزارش توليد ايرانی؛ دکتر امیرعلی حمیدیه در گفت و گو با خبرنگار  با اشاره به اینکه این محصولات شامل تجهیزات مختلف حوزه سلول‌های بنیادی تا خود سلول است، اظهار داشت: صادرات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی عملا از امسال اوج گرفته و این شرکت‌ها محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.
وی بیان داشت: چند سال پیش ما در مورد تاسیس شرکت در این حوزه صحبت می‌کردیم، اما امسال داریم در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم که افتخاری بزرگ برای کشور است.
حمیدیه اظهار داشت: ما در حوزه صادرات محصولات حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی بیشتر سعی کردیم نگاهمان به سمت کشورهای پرجمعیت به خصوص اسلامی باشد. صادرات و فروش محصولات به جمعیت ارتباط بسیار نزدیک دارد و بهتر است نگاهمان به جای کشورهای کم جمعیت اطراف ما به کشورهایی مانند اندونزی، بنگلادش و پاکستان باشد.

ازدواج فامیلی معضلی برای کشور است
وی با اشاره به اینکه موضوع ازدواج فامیلی معضلی برای کشور است، گفت: باید فکر عاجلی برای آن شود تا خانواده‌های کمتری دچار مشکلاتی مانند بیماری‌های کشنده و صعب‌العلاج ژنتیکی شوند.
حمیدیه با طرح این سوال که آیا کسانی که ازدواج فامیلی می‌کنند حاضرند اینگونه مشکلات برایشان به وجود آید؟ گفت: بیشترین دلیل بیماری‌های ژنتیکی در کشور ازدواج‌های فامیلی است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: به نظر می‌رسد باید بر روی آموزش و ترویج بیشتر کار شود تا ازدواج‌های فامیلی کاهش یابند.
وی مهمترین راهکار این موضوع را ترویج و آشنایی افراد از دوران مدرسه یا سنین پایین‌تر  با معضلات ازدواج فامیلی اعلام کرد و گفت: هرچند ازدواج فامیلی مدت‌های مدیدی است که ریشه در فرهنگ ما دوانده است اما با پیشرفت علم مطمئن هستیم که عامل خیلی از بیماری‌های ژنتیکی ازدواج های فامیلی است.

۱۸ مرکز پیوند سلول های بنیادی خون ساز در کشور راه اندازی شد
وی به برخی اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: بیشتر از ۱۸ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در کشور ایجاد شده و بیش از ۱۳مرکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز راه‌اندازی شده است.
حمیدیه راه‌اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی در وزارت بهداشت را کاری ارزشمند اعلام کرد و گفت: مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور با ۳ استان شروع شده و ۷ تا ۸ استان تسری پیدا می‌کند.
وی به گسترش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ شرکت دانش در این حوزه فعال هستند که بیش از ۱۰۰ مورد آن هم دانش‌بنیان هستند.
کد مطلب: 15122
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *