يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲

تولید سالانه 1.2 میلیون تن خرما در ایران

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن خرما در ایران تولید می‌شود.
تولید سالانه 1.2 میلیون تن خرما در ایران
توليد ايرانی:محمدعلی طهماسبی عصر امروز در  آیین گشایش دومین جشنواره و نمایشگاه ملی تخصصی خرما و صنایع وابسته استان بوشهر با بیان اینکه کشت و کار خرما در دنیا محدود است، اظهار داشت: کمربند جغرافیایی محدودی در جهان وجود دارد که می‌توان خرما را به عمل آورد و فقط 39 کشور در دنیا خرما تولید می‌کنند.
 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در جهان است که  بالغ بر هشت میلیون تن خرما تولید می‌کنند و حدود یک میلیون و 200 هزار تن در چرخه صادرات است و مابقی مصرف داخلی یا صنایع  یا سایر فرآوری‌ها است که بر روی آن انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ایران از کشورهای مهم تولید خرما هم از نظر تنوع رقم و هم سطح زیر کشت در جهان است،  ادامه داد: در ایران  253 هزار هکتار خرما وجود دارد که تقریبا 122 هزار هکتار آن بارده و بقیه نهال است. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن خرما در ایران تولید می‌شود.
طهماسبی  با بیان اینکه سال گذشته با حدود 306 هزار تن صادرات خرما و ارزآوری بیش از 330 میلیون دلاری  بهترین سال صادرات خرما بود، گفت: استان بوشهر حدود 34 هزار و 500 هکتار نخلستان وجود دارد و بالغ بر170 هزار تن خرما تولید می‌شود که ارقام آن هم بسیار خوب و تجاری است و در پنج ماهه نخست سال جاری بالغ بر 17 هزار تن خرما از گمرکات بوشهر صادر شده است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: بزرگترین  طرح اصلاح و به‌سازی خرما، نخلستان‌ها و آب‌رسانی در استان بوشهر در دست اقدام است و این طرح در سطح 34 هزار هکتار هم در عرصه‌های زراعی و هم باغی از آب‌خور سد رییسعلی دلوار و سد دالکی اجرا می‌شود.
 
کد مطلب: 15101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *