جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵

مجوز رییس‌جمهور برای تولید بیشتر «محصولات تراریخته» در ایران +سند

یکی دیگر از بندهای این مصوبه "تسهیل، تسریع و یکپارچه سازی فرآیند صدور مجوز تولید و راهسازی محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی" بوده و در عین حال مقرر شده "حمایت از بومی سازی دانش فنی تولید محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی" نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مجوز رییس‌جمهور برای تولید بیشتر «محصولات تراریخته» در ایران +سند
توليد ايرانی: یکی از دستاوردهای فناوری زیستی نوین، تولید محصولات تغییر ژنتیکی یافته است که امروزه به گیاهان تراریخته مشهور شده؛ از جمله گیاهان مقاوم به آفات و علفکش، داروهای نوترکیب، تولیدات صنعتی و فرآورده‌های غذایی که سبب افزایش کمی و کیفی محصولات صنایع مرتبط شده است.
با این حال، مخاطرات احتمالی ناشی از این محصولات بر سلامت انسان، محیط‌ زیست و ... سبب شده تا سازمان ‌های بین ‌المللی و کشورهای مختلف قوانین و مقررات خاصی برای استفاده ایمن از فناوری زیستی نوین و محصولات آنها اتخاذ کنند و طی سالهای اخیر، کشمکش فراوانی درباره فواید یا مضرات این محصولات تراریخته در کشورمان صورت گرفته است.
این موضوع کار را به جایی رسانده که طی روزهای اخیر، فرهنگستان علوم پزشکی کشورمان در بیانیه ‌ای نسبت به ابهام جدی در سلامت «محصولات تراریخته» هشدار داد و پیشنهاد کرد تا اطمینان یافتن از سلامت کامل مصرف این گونه محصولات، از کشت و واردات آن به کشور جلوگیری شود.
همه این موارد در حالی است که بررسی های صبحانه نشان می دهد دولت در یکی از جدیدترین تصمیمات خود به پیشنهاد مشترک چند وزارتخانه و سازمان دولتی، سیاست ها و راهبردهای اجرایی "ایمنی زیستی" را تعیین کرده است که اولین بند آن "نیازسنجی و برنامه ریزی برای توسعه، تولید و صادرات محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی بر مبنای ملاحظات اقتصادی و اجتماعی است"
همچنین یکی دیگر از بندهای این مصوبه "تسهیل، تسریع و یکپارچه سازی فرآیند صدور مجوز تولید و راهسازی محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی" بوده و در عین حال مقرر شده "حمایت از بومی سازی دانش فنی تولید محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی" نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مجوز رییس‌جمهور برای تولید بیشتر «محصولات تراریخته» در کشور +سند
مجوز رییس‌جمهور برای تولید بیشتر «محصولات تراریخته» در کشور +سند
بخش پایانی این ابلاغیه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز در خصوص افزایش سطح آگاهی و مشارکت عمومی به منظور استفاده از فناوری زیستی جدید است که بر این اساس، "ترغیب و افزایش آگاهی و مشارکت افراد جامعه، مسئولان و متخصصین در خصوص فواید تولید و استفاده از محصولات و فرآورده های حاصل از موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی" مورد تاکید قرار گرفته است.
نکته مهم در خصوص این مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی آن است که این مصوبه، در تاریخ 16 دی ماه 1396 به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور نیز رسیده است
کد مطلب: 1505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *